• Daughter

Några dumma frågor till er som varit i Thailand förut

Skulle behöva en såndär kalender med nedräkning där det står allt man måste ordna innan resan. Vi reser om några veckor och jag har ingen koll alls känns det som! Har aldrig rest så långt förut och definitivt inte chartrat!

Så, här kommer några (dumma) frågor till er Thailand-experter:

1. Behöver man något visum när man bara ska vara borta i 14 dagar?

2. Om man valt reseförsäkring som tillägg på sin resa, behöver man då någon form av intyg på detta? Eller vad visar man upp om man mot förmodan skulle bli sjuk eller liknande?

3. Behöver man något mer än vaccinera sig mot hepatit, magsjuka och ha med sig magsjuke-tabletter i medicinsk väg? Myggmedel eller så? Och en fråga i samband med detta: behövs intyg på ALL "medicin", alltså även p-piller man har med sig? (Jättedum fråga, jag vet men jag har ingen aning... kommer de stoppa mig i tullen med mina p-piller? )

4. Hur mycket pengar behöver man ha på sig på ditresan? Alltså hur mycket behöver man växla innan och var gör man detta? På flygplatsen? Forex? (Räknar med att ta ut resten av pengarna i någon automat där nere allt eftersom)

5. Får man information av resebolaget när man kommer hem? Finns det någon att ställa frågor till där? När man reser chartrat så är det väl någon som guidar en hela vägen fram till hotellet?

6 Finns det något mer som är viktigt att ha med sig mer än pass, pengar och tandborste?

Det var alla frågor jag kunde komma på nu.

Tack för svar!
    /En mycket ovan resenär

• Svar på tråden Några dumma frågor till er som varit i Thailand förut
  • Daughter

När man kommer "FRAM" ska det förstås vara på fråga 5...

• vänat

Vissa av dina frågorna kan du få svar på Thailänska ambasadenshemsida.

tablet och myggmedle boror lite på vart i thailand du reser hur länge du ska vara borta etc

Kom till sist i håh en sak jag vill säga som en av mina lärare sa han påstod att det finns inga dumma frågor det är enbart dumt att inte ställe de frågor man funderar över för oftas så är det fler som undrar samma sak.

Lycka till!!!

• Majsan70

-Nej, du fyller i papper på planet till immigreringsbyrån bara.

2. Om man valt reseförsäkring som tillägg på sin resa, behöver man då någon form av intyg på detta? Eller vad visar man upp om man mot förmodan skulle bli sjuk eller liknande?
    -Försäkringsnummer är bra at tha med sig. Både från din privarta försäkring samt från försäkringsbolagets hemförsäkring.

3. Behöver man något mer än vaccinera sig mot hepatit, magsjuka och ha med sig magsjuke-tabletter i medicinsk väg? Myggmedel eller så? Och en fråga i samband med detta: behövs intyg på ALL "medicin", alltså även p-piller man har med sig? (Jättedum fråga, jag vet men jag har ingen aning... kommer de stoppa mig i tullen med mina p-piller? )
    -Myggmedel är bra, men finns ju att köpa därnere. O nej man behöver inga intyg på medicinerna om de inte är narkotika klassade. Se till att namn o sånt står på etiketterna bara.

4. Hur mycket pengar behöver man ha på sig på ditresan? Alltså hur mycket behöver man växla innan och var gör man detta? På flygplatsen? Forex? (Räknar med att ta ut resten av pengarna i någon automat där nere allt eftersom)
    -Vi hade med 5000 bath bara för att slippa böka med pengar direkt. Resten plockade vi ut under resans gång.

5. Får man information av resebolaget när man kommer hem? Finns det någon att ställa frågor till där? När man reser chartrat så är det väl någon som guidar en hela vägen fram till hotellet?
    -Har inte rest charter så jag vet inte.

6 Finns det något mer som är viktigt att ha med sig mer än pass, pengar och tandborste?
    -Kamera o gott humör kanske?

• Agni

Nej det behövs inte!

Jag har ingen aning, lägger aldrig till det. Men jag har däremot med mig ett intyg från mitt föräkringsbolag. Fråga bolaget du bokat resan hos?

Twinrix eller Havrix bör du ha vaccinerat dig med ja. Även Dukoralen tycker jag (vaccin man dricker) mot Kolera och som även hjälper mot vissa turistdiarré-bakterier.
    Jag brukar ha med mig Alvedon, magsjuketabletter, åksjuketabletter, plåster, kylbalsam, nässpray osv..
    Jag har då aldrig varit med om att jag måste visa upp nåt gällande mina tabletter eller p-piller osv... det går nog bra ändå

Jag brukar växla in hälften och ha hälften på kortet. Men det är väl upp till var och en. Men en del kan ju vara bra ja... Forex är bra att växla på..

Ja det brukar det vara, att ta sig till hotell osv brukar inte vara nåt problem.

Nej egentligen inte.. Tandborste går oxå att köpa där så den är inte heller nödvändig

Lycka till! Allt går nog bra ska du se!!!

Jag är så jävla grym
Svar på tråden Några dumma frågor till er som varit i Thailand förut