• nillan2

Hur snabbt ska huvudet växa?

Tänkte hörs hur snabbt ett huvudet ska växa på ett litet barn..
    Det kanske varierar, min lilla killes huvud har växt 5 mm på 2,5 veckor, är det normalt?? (han är 2,5 veckor )

Man hittar alltid nya skaer att oroa sig för.. : )

• Svar på tråden Hur snabbt ska huvudet växa?
  • suomigirl

visst hittar man aöötid nått.. min son hade huvvet 35 när han föddes o efter två veckor va den 36,5 o efter en månad va den38 :) men BM säger ju till om det e nån fel på de hela ..

♥Aleksi♥ 050412 ------- ♥Elina♥ 071011
  • nillan2

Nån fler som vet något om detta

• fru fanny

min sons huvud växer oxå väldigt fort...lite kul han ligger en kurva under på båda vikt o längd men en kurva över på huvet

men dom har inte sagt att han har nåt typ "syndrom" eller nåt

(han är 2 år)

• moosen

Min dotter hade 37 när hon föddes... efter två veckor hade hon 37,8 och 3 veckor 38,5....
    På 4 månaders-kollen hade hon 43,4....
    Som du ser så växte min dotters huvud "bara" 8mm på två veckor, så jag tror det är ganska normalt!

• fru fanny

ps.
    när han föddes var hans huvud 36 1 vecka och en dag senare var de 38,5

• nillan2

Ja, då verkar det vara rätt normalt.. : ) Tack för era svar!!

• nillan2

Vad kan det förresten vara om det skulle vara så att huvudet växer för lite? Nån som varit med om detta

• suomigirl

heh.. nu fortsätter du att oroa dig, gulligt. prata me BM. men det jag vet är att det beror på hur huvvet formas vid förlossningen. vissa har ju av långt huvve när dom födds o sen när den börjar forna sig till det rätta ser de ut som huvvet växer jääte fort. o sen om man fött fort o huvvet e vanligt rund så tror man att den inte växer

• nillan2

Jo, jag förtsätter oroa mig..: ) Men där har vi det, min förlossning gick väldigt fort : )

• suomigirl

där ser du... du ska se att de snart börjar gå upp jämt o fint :)

• clay

Min kille har litet huvudomfång (ligger på normalkurvan, men både längd och vikt ligger +1). Har själv oroat mig för att huvudet kanske är för litet men det kanske har med huvudformen att göra, han är lite "conehead" hehe... På BVC säger de i alla fall att allt ser bra ut.
    Hoppas att det rättar till sig så småningom...

• Skogsflikkan

Min sons huvud växte 1,7 cm på 13 dagar, så jag tror att det är fullkomligt normalt. Annars så är jag helt säker på att BVC säger till... ser kurvan bra ut så är det inget att oroa sig för .

Svar på tråden Hur snabbt ska huvudet växa?