• Sofia75

HJÄLP!! Invasion av blomflugor/bananflugor??

Det fullkomligt kryllar av små blomflugor (eller bananflugor-vet inte skillnaden) i vårt kök!! Hur äckligt som helst.... Vet inte var de kommer ifrån. Vet någon hur man får bort dem??? Vi smäller dem, men då kommer de tillbaks ännu fler känns det som. Vi har ingen gammal frukt som ligger eller så, så jag vet verkligen inte varför de har invaderat oss? Snälla, kom med tips!!

• Svar på tråden HJÄLP!! Invasion av blomflugor/bananflugor??
  • AgnesNile

Ett säkert kort är att ställa ett litet glas med vinäger och lite vatten och några droppar diskmedel på bänken. Flugorna dras dit och druknar... Borta på en dag!

~~Fyll tiden med det som är viktigt och skit i allt det andra~~
  • Lola Jämtland

Blomflugor-små svarta
    Banan/fruktflugor-lite rödorange.

För att få bort banan/frukstflugor så häll kokande vatten i avloppet, de lägger ägg där.
    Släng ganska flaskor om du har såna under diskbänken.
    Ställ en kopp med äppelcidervinäger, lite vatten o en droppe diskmedel på bänken. De dras till doften o drunknar.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • socute

Banan flugor har väll gul stjärt å är ganska rund.. blomflugor är svart å smal/små...

Vi hade jättemkt blomflugor ett tag å jag hittade anledningen fr ett tag sedan! en gammal blomjordssäck i förrådet.. den har inte stått kallt å jag skulle byta jord på en blomma en dag å då flög det ut en massa i den nyöppnade blomjordspåsen!! skit äckligt.. vågade inte andas ens! Kan det vara så att du har en gammal säck stående?

• Sofia75

Då är det bananflugor. Nu ska vi testa allt ni tipsar om!! Blomjord har vi inte ståendes. Men fy- vad äckliga de är!! Tack för tipsen!!

Svar på tråden HJÄLP!! Invasion av blomflugor/bananflugor??