• Mammatilltretroll

Inotyl eller Silon?

Vilken salva är effektivast vid röd rumpa?

Inotyl eller Silon? Vad är skillnaden på dem?

Hur lång tid brukar det ta innan rumpan är återställd?

• Svar på tråden Inotyl eller Silon?
  • Vännen

Inotyol fungerar bra för oss mot röd rumpa. Sår däremot hjälper de inte mot. Har ej provat Silon..

• ostbågen

Inotyol är helt enkelt bäst. Köpte en tup när Emma föddes och den är inte slut än och nu är hon fjorton månader. Den är hur dryg som helst, har aldrig haft någon annan salva.

• CB72

säger bara SILON-salava..
    Bra på en gång..

• Maggis

Vi kör Silon, tycker Inotyol lämnar så fula fläckar om det råkar komma på kläder och annat. Har alltså erfarenhet av båda och tycker de är likvärdiga.
    Tycker man får snabb effekt av båda salvorna om man är noga med att smörja på riktigt torr hud.

• Binis

Har ratat inotyol efter att ha läst att den ej var så bra på snf:s lista så nu använder vi ringblomssalvan från biologica. Har ej haft den så länge men den fungerarade kanon den gången jag använde den

• Maggis

Kan bara tillägga att vi allra oftast använder oss av Bephanten, en salva som är fetare och inte zinkbaserad, om Melker är röd pga diarré eller liknande. Silon använder vi mest då det ser ut som om det behövs ett extra skydd, och det är alltså sällan.

TS; Tror att båda är zinkbaserade. Vad som skulle skilja dem åt, vet jag inte. Apoteket borde ju ha koll, annars. Hör med dem!

• Mammatilltretroll

Binis: Gav ringblomssalvan snabb lindring och hjälpte röda rumpan?
    Eller är den bara för förebyggande syfte?

Maggis: vad är skillnaden på inotylen och Bephanten?
    Just nu är Meja röd sen 1 dygn tillbaka.. och samtidigt har hon haft grön diarée...

• Binis

Babysalvan är ju i förebyggande syfte om jag förstått det rätt. Ringblomssalvan är när det blivit rött bla den hjälper ju mot mycket... jag tyckte att den gav bra resultat när jag använde den.

• lupus

På BVC sa de till oss att inte använda Inotyolsalva för ofta (mer än 1 ggr i veckan) eftersom den innehåller tjära.

• mina barn

inom vården använder vi inotyol mot röda stjärtar och ljumskar. Silonsalvan används mot vätskande sår då den är uttorkande.

• Baronessan

Jag fullkomligt ÄLSKAR Inotyol! Om Julias lilla rumpa är det minsta röd så stryker jag på tunt med Inotyol och till nästa blöjbyte så är rumpan jättefin igen!

Jag har iofs inte testat Silon så jag kan inte jämföra, men kan tala varmt om Inotyolen ändå.

• ladyhawk

Silonsalvan tar bort rött i rumpan till nästa blöjbyte *men* lämnar fula fläckar. Tvättade i 40 grader och de gick inte bort. Hoppas de går bort i 60 grader.

• ladyhawk

OBS! Ska vara INOTYL som ger fula fläckar! OBS!

Jag har inte testat Silonsalvan. Eftersom den tydligen är för vätskande sår så skulle jag testa Bepanthen. Den kan du även ha till såriga bröstvårtor. Den är kanon!

• mina barn

just ja! skulle skriva också att jag tycket inotyol luktar väldigt illa. rekommenderar också bepanthen. jättebra och funkar till allt.

• Lady Bling

Inotyolen är väl uttorkande eftersom den innehåller zinkoxid, som finns i zinksalva, ger även fläckar på kläder osv. Bepanthenen är mer som en mjukgörande läkande salva tycker jag. Köpte inotyol innan förlossningen för att jag hört att det var bra, men har bara använt den en gång. Tyckte inte om den. Fick tipset om bepanthen av BVC för mina då såriga bröstvårtor och provade det på min dotters rumpa och det röda försvann helt dagen efter. Tycker mycket bättre om bepanthenen.
    ..........................................................................................................
    Så här står det om inotyolen på apotekets hemsida:

Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation.

Vad används Inotyol för?
    Inotyol används för behandling av icke infekterade hudåkommor t.ex. skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation och inom barnavården (?röda stjärtar?). Inotyol används också för behandling av vissa eksem och vid brännskador.

Inotyol innehåller:

Ichtammol 15 mg, zinkoxid 150 mg och titandioxid 50 mg.
    Övriga ämnen: Ullfett, vaselin, flytande paraffin, lavendelolja och renat vatten.
    ..........................................................................................................

Så här står det om Bepanthen på apotekets hemsida:

Hur verkar Bepanthen?

Den verksamma beståndsdelen i Bepanthen anses kunna bidra till hudens uppbyggnad.

Vad används Bepanthen för?

Bepanthen används vid behandling av lindriga hudirritationer, mindre ytliga brännsår, mindre, ej infekterade sår, rispor, skråmor, självsprickor, såriga bröstvårtor, blöjeksem och röd stjärt samt torr hud.

Bepanthen innehåller:

Dexpantenol 50 mg.

Dessutom ingår Protegin X, cetylalkohol, stearylalkohol, vitt vax, ullfett (E913), vitt vaselin, mandelolja, flytande paraffin och vatten.

Protegin X är en salvbas som innehåller mineralolja, vaselin, mineralvax, glycerololeat och lanolinalkohol.

Svar på tråden Inotyl eller Silon?