• Pyff

Nån som kan det här med Ryanair??

Har hittat kanonpris på flygbiljetter hos Ryanair.............HAr aldrig åkt med dem innan (är van vid charter ) och orkar bara inte läsa igenom all text på deras hemsida
    Vad betalar man extra för? Bagage? Finns det mat på planet alls? Vad har ni för erfarenheter?

Pyff på er!
  • Svar på tråden Nån som kan det här med Ryanair??
  • misun

Det är som att åka landsvägsbuss i luften. Man kan handla mackor och kaffe/dricka ombord. Svindyrt såklart. Du betalar extra för bagage, som dessutom bara får väga 15 kg ist för det normala 20. Väger den mer får du betala rejält med straffavgift. Numera tror jag att man får betala för incheckning också, dom vill att man checkar in hemifrån, på nätet. Sen köar man till att få gå ombord. Inga seatade boardingcards alltså. Vilket gör att man får STÅ upp ca en timme innan planet går för att få en "bra" plats. Man kan dock köpa sig "förtur" om man tex har ett litet barn med sig. Men tyvärr har även andra möjlighet att köpa förtur vilket gör att den kön är nästan lika lång som den vanliga kön....
    Jag säger nejtack. Väljer helre ett dyrare alternativ med högre servicegrad. dessutom landar ofta ryan-air långt bort från själva resmålet...

• Ciceli

Jag reser ofta med Ryanair (har bland annat rest till Paris, Milano, London, Bryssel, Glasgow) och det har funkat jättebra. Dock får man ju vad man betalar för, dvs noll service och en del extra avgifter. Man bagage kostar "bara" 125 kronor eller nåt, och har man hittat en billig biljett blir det ju ändå ett lågt pris med de extra utgifterna.

Jag har hittat biljetter för ca 860 kronor för två pers, tur och retur inklusive skatter och bagage - så då gör det mig ingenting att det inte är nån service, eller att stolsryggen inte går att fälla bakåt etc.

• Bling1975

Beror lite på var man ska åka. Ibland hamnar man ju väldigt långt bort, ibland helt ok. London är helt ok med snabbtåget men det hade blivit lite väl många plan som gick därifrån så trots att vi var där 2 timmar innan avgång hann vi inte fika innan vi var tvugna att gå till gaten. När jag bodde där så fungerade det mycket bättre men det var ju några år sedan. Barcelona var också helt ok med snabbtåg. Paris var värre med buss.

Man fick faktiskt ha 10kg i handbagage istället för 5 som det var tidigare, så jag rekomenderar en bra kabinväska. Men 25 kg efter en shoppingresa räcker inte långt.

Tänk också på att du INTE kan dela vikten med den du reser med. Vi brukar annars ha en stor och en liten väska men det gick inte nu. Beställ incheckning av rätt antal väskor i samband med att du bokar resan annars blir det lite krångligt och dyrt.

Lite smörgåsar, dricka och snacks finns att köpa på planet. Vi gick på nästan sist men fick ändå jättebra platser längst fram (extra benutrymme) på både dit och hemresan vilket var lite konstigt.

Skulle aldrig åka långt med dem, men två timmar inom Europa är helt ok.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • sweetpea

Men vem köar i en timme för att få en "bra" plats? Vad spelar det för roll var man sitter? Du ska ju sitta där i två timmar, inte två dar. Det enda jag vill är att sitta i närheten av den jag reser med, och det har ALDRIG varit något problem. Planen är ju sällan fulla, dessutom.

Ryanair är grymt. Man får vad man betalar för, men jag har inga problem med att åka till Västerås och inte äta flygmat om jag får åka tur och retur till Dublin för 200 spänn.

• Pyff

Vi ska till Alicante och vad jag förstår så finns det bara en flygplats där så alla, även Ryanair landar på samma flygplats............... Jag har hittat biljetter för 3000 spänn t or för vår familj!! Istället för att betala typ 7-8 tusen...............det är ju lite skillnad liksom.........
    Vart jag sitter spelar mindre roll, bara någon av oss får sitta med Kotten liksom

Får man ha med sig egen mat på flyget då, typ smörgåsar och frukt?

Pyff på er!
  • sweetpea

Om du frågar dem om du får ha med egen mat blir svaret säkert nej, men ingen kommer att hindra dig från att äta den. Särskilt inte om du har småbarn.

• Chaplin

Jag har flugit med Ryanair till Barcelona och det var inga som helst problem. Flyget till och med ankom både till Barcelona och Göteborg innan utsatt tid.
    Det var dock lite stressigt med inceckning och ombordstigning på planet, trots att vi var där i väldigt god tid. En av anledningarna till det var att folk inte riktigt är insatta i regler varken vad gäller incheckning eller säkerhetskontroller.

Som någon annan sade, för några flygtimmar i Europa är det helt ok! Jag och min minsta son tog oss tur och retur Göteborg/Barcelona för ca 750:-. Bagageavgift tror jag var 125:-
    Sedan kostar ju anslutningen från flygplatsen också, för mig var det omkring 100:-

Jag hade med mig mat ombord, det är annars ganska taskig och lite mat man kan köpa på flyget. Och det är hutlöst dyrt! Jag hade med lite mackor och dricka.

Passa på att flyg medan det fortfarande är billigt att flyga!

• Pyff
    sweetpea skrev 2007-11-14 10:27:40 följande:
    Om du frågar dem om du får ha med egen mat blir svaret säkert nej, men ingen kommer att hindra dig från att äta den. Särskilt inte om du har småbarn.
    Ja, jag kan tänka mig det..........att de svarar nej Men nu har jag läst igenom hela bibban med information på deras hemsida och det står nada om man får ha mat med sig eller inte så det borde ju vara ok då

Hur är det med deras reseförsäkring?Räcker det med sin egen hemförsäkring eller borde jag köpa till Ryanairs?
    Pyff på er!
  • Deia

Så här står det på hemsidan.
    "Passengers are welcome to bring their own food on board, however, in the interest of safety passengers are prohibited from carrying hot drinks on board."

Det var ju lite förvånande .
    Jag tycker Ryanair är Ok i förhållande till priset.

• Tessa76

Jag tycker Ryanair är helt OK.
    Varken mycket sämre eller bättre än någon annat reguljärflyg.
    Skillnaden mot charter är ju att man själv får ta sig från flygplatsen till sitt hotell (inga charterbussar som tar en från port till port), men så är det ju även på vanliga regjulärflyg..¨

Flygplatsen ligger oftast något längre bort än de stora flygplatserna så det kan ta lite längre tid att ta sig därifrån, dock fixar Ryanair flygbussar som alltid passar till ankommande/avgående flyg, så det är inga problem att komma in till stan.

Jag har åkt med dem till bla. Rom, Paris, London, Edinburgh och Milano/Bergamo och alltid varit nöjd.

Som någon skrev ovan så är det inga förbestämda platser, men jag har alltid fått bra platser när jag åkt med dem, varför stå i en timme?? för vilken plats i planet då? Jag har alltid fått sitta med mitt sälskap utan problem.

Bagaget kostar extra och man måste tala om i förväg hur många bagage man tar med sig och mat ingår inte på planet. Men det gör dte ju inte heller på många andra reguljärflyg, SAS etc.. Istället går det jättebra att ta med sig en macka, sallad, frukt etc och en läsk på planet. Det har vi gjort varje gång.

Självklart ska du inte köpa Ryanairs reseförsäkring. Har du vanlig reseförsäkring i hemförsäkringen så fungerar det utmärkt. Samma om du betalar resan med Visakort (det tror jag att du måste numera), då ingår alltid en reseförsäkring via VISA, oavsett flygbolag.

Om man sedan ser till priset så är det ju betydligt billigare än andra flygbolag så jag har absolut inga problem att boka med dem igen, utan rekomenderar dem helt klart.

Lycka till!

• Pyff
    Tessa76 skrev 2007-11-14 23:53:24 följande:
    Jag tycker Ryanair är helt OK.Varken mycket sämre eller bättre än någon annat reguljärflyg.Skillnaden mot charter är ju att man själv får ta sig från flygplatsen till sitt hotell (inga charterbussar som tar en från port till port), men så är det ju även på vanliga regjulärflyg..¨Flygplatsen ligger oftast något längre bort än de stora flygplatserna så det kan ta lite längre tid att ta sig därifrån, dock fixar Ryanair flygbussar som alltid passar till ankommande/avgående flyg, så det är inga problem att komma in till stan.Jag har åkt med dem till bla. Rom, Paris, London, Edinburgh och Milano/Bergamo och alltid varit nöjd.Som någon skrev ovan så är det inga förbestämda platser, men jag har alltid fått bra platser när jag åkt med dem, varför stå i en timme?? för vilken plats i planet då? Jag har alltid fått sitta med mitt sälskap utan problem.Bagaget kostar extra och man måste tala om i förväg hur många bagage man tar med sig och mat ingår inte på planet. Men det gör dte ju inte heller på många andra reguljärflyg, SAS etc.. Istället går det jättebra att ta med sig en macka, sallad, frukt etc och en läsk på planet. Det har vi gjort varje gång.Självklart ska du inte köpa Ryanairs reseförsäkring. Har du vanlig reseförsäkring i hemförsäkringen så fungerar det utmärkt. Samma om du betalar resan med Visakort (det tror jag att du måste numera), då ingår alltid en reseförsäkring via VISA, oavsett flygbolag.Om man sedan ser till priset så är det ju betydligt billigare än andra flygbolag så jag har absolut inga problem att boka med dem igen, utan rekomenderar dem helt klart.Lycka till!
    Tack så himla mycket för ditt utförliga svar Jag har bestämt mig för att boka nu, det är ju sjukt bra pris jämfört med andra bolag! Jag betalar med Master Card...........men de har väl samma typ av försäkring som VISA eller? Ja ja, jag har ju iallfall en hemförsäkring så det löser sig väl.............
    Pyff på er!
  • Tigerwoman

Dom flyger normalt till flygplatser som ligger så långt ifrån dit man ska som möjligt, så transfern kan bli jättedyr. Särskilt om man ska till Frankfurt....

• sweetpea

Fast skiljer det tusenlappar i flygpris är det ju värt att lägga en extra hundring på tranfer från flygplatsen. Här i Stockholm är det i princip ingen skillnad, tror jag, flygbussarna till Skavsta och Västerås kostar ungefär lika mycket som bussarna till Arlanda.

• Pyff
    Tigerwoman skrev 2007-11-15 10:04:16 följande:
    Dom flyger normalt till flygplatser som ligger så långt ifrån dit man ska som möjligt, så transfern kan bli jättedyr. Särskilt om man ska till Frankfurt....
    Fast vi ska til Alicante och där finns bara en flygplats.................
    Pyff på er!
  • jannike85

Tycker ryanair är super, åker alltid med dom.
    senaste biljetten jag boka gick på med alla skatter inkl bagage 230kr från sardinien till Sverige, kan inte bli bättreCool

• lottizm

ska ni till Alicante är det inga som helst problem, det finns buss från flygplatsen som kostar ca 1 euro, annars kostar taxi in till stan ca 15 euro och tar en kvart.

• Billabong
    Tessa76 skrev 2007-11-14 23:53:24 följande:
    Självklart ska du inte köpa Ryanairs reseförsäkring. Har du vanlig reseförsäkring i hemförsäkringen så fungerar det utmärkt. Samma om du betalar resan med Visakort (det tror jag att du måste numera), då ingår alltid en reseförsäkring via VISA, oavsett flygbolag.Om man sedan ser till priset så är det ju betydligt billigare än andra flygbolag så jag har absolut inga problem att boka med dem igen, utan rekomenderar dem helt klart.Lycka till!
    Komplettering/Synpunkt:
    Nej. Det ingår inte alltid en reseförsäkring när man betalar med VISA. Det är helt beroende på vilken bank du har till VISA knutet till. De flesta banker ger försäkringar men itne alla! Det är alltså banken man ska kolla detta hos!

Ang. Ryanair så tycker jag de är helt ok att flyga med.
Svar på tråden Nån som kan det här med Ryanair??