• Miisa

Ta med julmust i bagaget på flyget.

Vi ska åka till USA för att fira jul med sambons släkt. Är gravid, så jag kan inte dricka öl eller till julmaten. Undrar därför om man kan ha med sig julmust på flyget. Är det tryckutjämnat där bagaget är? Inte så kul om man kommer fram och har julmust i hela väskan.

• Svar på tråden Ta med julmust i bagaget på flyget.
  • sassy123

Det är samma tryck där bagaget är som där man sitter, så det borde gå bra.

• MaddeMamman

ikea i usa har kanske...de har pepparkaksdeg.

• Miisa

Vet att IKEA har haft det tidigare, men de hade inte köpt in så mycket när jag var där för ett par år sen. Vill vara säker på att jag har min julmust på juldagen :o)

tack för svaren!

• MaddeMamman

kan du inte be någon köpa det innan du kommer.

Miisa skrev 2007-11-13 21:54:50 följande:
    Vet att IKEA har haft det tidigare, men de hade inte köpt in så mycket när jag var där för ett par år sen. Vill vara säker på att jag har min julmust på juldagen :o)tack för svaren!
  • Miisa

Good point! :o) Klart jag ska göra så. Tack.

MaddeMamman skrev 2007-11-13 21:55:51 följande:
    kan du inte be någon köpa det innan du kommer.
  • Sötling

Det ska inte vara problem att flyga med läsk i resväskan, gjorde det själv för bara några veckor sedan.

• Billabong

Ett tips är att köpa små pet-flaskor m. julmust och ta med som handbagage - ifall ni inte behöver ta med så mkt annat som räknas som vätskor i era handbagage.
    En annan fundering: Finns det inte att köpa innanför säkerhetskontrollen på flygplatsen???

• sararara

Att ta vätska i handbagaget till USA är inte att rekommendera...den lär bli beslagtagen i säkerhetskontrollen.
    Själv hade jag med julmust i 50cl PET-flaska till Kuba för några år sedan, gick hur bra som helst. :)

• Miisa

Sara 75 - Som sararara skriver så ska man INTE ta med sig vätskor i handbagaget till USA. Man får nämligen lämna kvar det i säkerhetskontrollen. Eftersom vi ska flyga från danmark tror jag inte de har julmust innanför säkerhetskontrollen. Julmust är ju något väääldigt svenskt. Dessutom kostar det alltid skjortan att handla där. Nä, jag får helt enkelt ta och skicka iväg svärmor i USA till IKEA och handla i god tid :o)

sararara - Låter betryggande att det funkade hela vägen till Kuba :o) Får ta med det om svärmor inte får tag i någon.

• Billabong
    sararara skrev 2007-11-15 10:24:12 följande:
    Att ta vätska i handbagaget till USA är inte att rekommendera...den lär bli beslagtagen i säkerhetskontrollen.Själv hade jag med julmust i 50cl PET-flaska till Kuba för några år sedan, gick hur bra som helst. :)
    Miisa skrev 2007-11-15 11:05:24 följande:
    Sara 75 - Som sararara skriver så ska man INTE ta med sig vätskor i handbagaget till USA. Man får nämligen lämna kvar det i säkerhetskontrollen. Eftersom vi ska flyga från danmark tror jag inte de har julmust innanför säkerhetskontrollen. Julmust är ju något väääldigt svenskt. Dessutom kostar det alltid skjortan att handla där. Nä, jag får helt enkelt ta och skicka iväg svärmor i USA till IKEA och handla i god tid :o)sararara - Låter betryggande att det funkade hela vägen till Kuba :o) Får ta med det om svärmor inte får tag i någon.
    Okej.... det hade jag ingen aning om. Man kunde ju tänka sig att alla länder har samma regler kring detta. Men givetvis ska USA vara speciellt omständiga och hysteriskt uppskrämda... Hoppas att du kan njuta av julmusten på julafton!
  • vänat
    Billabong skrev 2007-11-15 03:33:58 följande:
    Ett tips är att köpa små pet-flaskor m. julmust och ta med som handbagage - ifall ni inte behöver ta med så mkt annat som räknas som vätskor i era handbagage.En annan fundering: Finns det inte att köpa innanför säkerhetskontrollen på flygplatsen???
    varje förpackning flyttande vätska för innehålla max 100ml och så små flaskor ju must finns inte så vida de inte är glas flaskor du tänker på för de är 33cl och det blir ju dessutom ganska fort tungt då man i handbagget bara få ha max5kg
  • thorn

Detta med vätska i handbagaget gäller även i EU och inte bara usa.

Billabong skrev 2007-11-15 19:09:50 följande:
    Okej.... det hade jag ingen aning om. Man kunde ju tänka sig att alla länder har samma regler kring detta. Men givetvis ska USA vara speciellt omständiga och hysteriskt uppskrämda... Hoppas att du kan njuta av julmusten på julafton!
  • Billabong
    vänat skrev 2007-11-15 19:58:56 följande:
    varje förpackning flyttande vätska för innehålla max 100ml och så små flaskor ju must finns inte så vida de inte är glas flaskor du tänker på för de är 33cl och det blir ju dessutom ganska fort tungt då man i handbagget bara få ha max5kg
    Jag vet. Men man kan ju hälla över julmusten i flera mindre flaskor som bara rymmer 100 ml vardera - problemet är att kolsyran försvinner...
    thorn skrev 2007-11-16 19:13:54 följande:
    Detta med vätska i handbagaget gäller även i EU och inte bara usa.Billabong skrev 2007-11-15 19:09:50 följande:
    Det vet jag.
    Jag kommenterade bara faktumet att det inte var att rekommendera att ta vätskor i handbagaget  till USA eftersom det skulle bli beslagtaget som sararara skrev och Miisa bekräftade. Jag hade nämligen vätskor på flighter till både Asien och inom Europa och det blev inte beslagtaget.
    Givetvis höll jag mig till förpackningar på mindre än 100 ml, vilket alltså jag trodde var tillåtet även till USA...? Men de tverkar det ju tydligen inte vara, det var DET jag tyckte var märkligt och irriterande.
  • Lilla Lillan

Men i det vanliga bagaget får man väl ha vätska/julmust. Man behöver ju inte ha julmusten i handbagaget, utan den kan man väl lägga bland kläderna i vanliga resväskan... eller hur hårda är de i USA?

• Miisa

Lilla Lillan - Jag är helt övertygad om att man får ta med sig vätskor i sitt vanliga bagage. Frågan var om det är annat tryck där de förvarar bagaget under flygresan jämfört hur det är där man sitter. Vill inte att trycket ska göra så flaskorna går isönder och jag får julmust på resten av packningen.

• Kinga L

Man får ta med vätskor i sitt vanliga bagage men man blir ersättnings kyldig ifall att vätskan skulle rinna ut och förstöra andra väskor.

• vänat

Kinga L skrev 2007-11-18 17:12:52 följande:

Man får ta med vätskor i sitt vanliga bagage men man blir ersättnings kyldig ifall att vätskan skulle rinna ut och förstöra andra väskor.
    jag inte blev då de passerar som från Turiket hade alholh med i gabbaet så hela min väska med innehåll blev förtsåd fick inte ett enda öre. Hade då en splitter ny resväska som jag v betlat nästan 300kr för och massor av kläder + en spiltter ny långskinn jacka 2800kri handlat i Turiket.

De vist dessutom vilkenväska och äger var till väskan som läckte men som sagt inte ett rytte öre i ersättning.

Så jag skulle inte tro att du blir ersättningsskylld heller om ditt bagage läcker julmust.
  • Kinga L

Vänat: Ok, fy vad tråkigt!!
    Men det står att man blir ersättnings skyldig på luftfartsverket hemsida. Där står även alla andra regler, du kanske skulle höra av dig till dem!!
    www.lfv.se

Svar på tråden Ta med julmust i bagaget på flyget.