Får man äta kassler otillagat?
Blev så sugen på att skära mig en bit och snaska på men vet ju inte om kassler är varmrökt eller kallrökt?
Är det ok att äta den som den är eller måste man steka och tillaga den först?
Blev så sugen på att skära mig en bit och snaska på men vet ju inte om kassler är varmrökt eller kallrökt?
Är det ok att äta den som den är eller måste man steka och tillaga den först?
Kassler är varmrökt
Går jättebra att äta otillagad!
Men man ska ALDRIG äta vaccumpackat kött när man är gravid!
trodde jag alla visste... Risk för bakterier då.
OJ!!! Och jag som hade dille på rökt skinka när jag var gravid och ut kom en liten tokig men frisk tjej... Inga problem som helst
Åhh jag blev så glad men så kommer det sista inlägget där
ja kassler är ju vacumförpackat
All skinka är ju inte vaccunpackad, och all skinka är ju inte smittad. herregud!
Hatar sådana kommentarer som "jag rökte, och mitt barn mår superbra..."
Ts: Så länge du värmer kasslern till 70 grader så dör alla bakterier! laga något smaskigt istället, med kassler!
Anonym (know) skrev 2007-11-13 21:14:10 följande:
Du ska tex. aldrig äta varmrökt vaccumpackad fisk. Vilket datum det än är...
vaccumoackat med hyffsat kort datum och långt til bäst före kanske man kan chansa på, men det är det ju sällan på kassler...
Anonym (know) skrev 2007-11-13 21:23:43 följande:
Kopierat från lata kocken Johannas presentation.
"Om listeriabakterier finns i mat är det ofta endast i låg mängd. Eftersom man behöver ganska stor dos för att bli sjuk spelar det stor roll om bakterierna kan växa till genom olämplig förvaring.
Speciellt just för denna bakterie är att den kan föröka sig i kylskåpstemperatur och har påträffats t.ex. i vakuumförpackade livsmedel som förvarats i kylskåp en längre period. Livsmedel som förvarats en längre tid i kylskåp kan därför utgöra en risk för listeria om maten äts utan att vara tillräckligt upphettad.
Som en tumregel kan man säga att tex smörgåspålägg som är vacuumförpackade är helt OK så länge mindre än halva tiden mellan förpackningsdatum och BästFöredatum har gått."
Så om mindre än halva tiden mellan gått Ts, så ÄT!
Instämmer med vad The Milky säger.
Livsmedelsverket säger följande:
"När det gäller rökt kött, kokt kött och korvar är hel produkt eller nyskivad att föredra framför skivad vacuumförpackad, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden."
Inget som helst "absolut inte" för vaccumförpackad mat.
Kan tillägga att jag blandade ihop vakuumpackad fisk och andra livsmedel.
Svårt att komma ihåg allt man läser. men jag rättade mig själv, så ni behöver inte komma med kommentarer om det mer!
Åhh naturligtvis så verkar dom ha missat att sätta förpackningsdatum
Tycker iallafall inte att du ska oroa dig och göra en för stor grej av detta.
Listan på vad man inte ska äta som gravid är ju superlång, eftersom jag var gravid för väldigt länge sedan är det stor skillnad och då åt man nog det mesta av det som finns på listan idag!
Listan är ju faktiskt inte så lång!
Rå mat och opastöriserat, viss fisk och vakuumpackad fisk...
Vakuumpackat om det är kort datum på dem.
Jaja...jag blev sugen på hamburgare sen så min sambo står nu och steker mig ett hamburgermål