• Panton

Vad gör man om barnet sätter i halsen?

Vår dotter är 1 år och 5 månader och satte häromdagen en clementinklyfta i halsen. Det var ingen direkt fara för hon hostade till så den lostnade på en gång.

Men då slog det mig att jag har banne mig ingen aning vad jag ska göra om den fastnar på riktigt!! Det är ju förfärligt!!!

Ska man göra som på mindre barn, dvs slå mellan skulderbladen med barnet liggande framåtlutande på magen? Eller gör man som på en vuxen som sätter i halsen? Ni vet, sådär med knytnäven i mellangärdet?

Och om den inte kommer upp, vad gör man då?????? Ringer 112 givetvis, men hur lång tid har man på sig om man inte får luft?

Hu, läskigt att börja tänka på såna här saker. Hoppas jag (och alla ni andra) slipper uppleva att nåt fastnar i era små älsklingars halsar!!!

• Svar på tråden Vad gör man om barnet sätter i halsen?
  • blommanigbg

Lägg barnet på magen i ditt knä.. (med huvudet mot dina knän..)Och tryck till(dunka) på ryggen...

• SNöViT

Min son satte en kula i halsen och jag skrek till min sambo att ringa 112 samtidigt som jag gjorde alla tänk bara knep jag kunde komma på . Luta han framåt, tryckte på magen. dunka i ryggen slutade med att jag vände han upp och ned och då kräktes han upp den. Jag gjorde alla saker i flera omgångar och den släppte då jag vände han upp och ned. Ambulansen kom strax efter den släppt . Men jag tänkte bättre dom kommer vare sig jag fick upp den eller inte vågade asbolut inte chansa.
    Det var det vidrigaste jag nånsin upplevt och det värsta va att jag varje gång jag gjorde nått och den inte släppte han jag tänka nu dör han nu dör han. Usch mår dåligt bara jag tänker på det.

• blommanigbg

Ja. Går inte ena sättet så försöker man på olika sätt.. För ut ska det...

• JKMNA

På små barn är det ligga i knät på rygg el mage och trycka hårt för att försöka få ut föremålet. På större barn är det heimlich manöver som man gör på vuxna. Trycka hårt i mellangärdet.
    Får man inte ut föremålet hur man än gör är de senaste rekommendationerna att som SISTA UTVÄG blåsa ner det. Sedan krävs sjukhusvård (som givetvis ringts snarast möjligt) där de kan genom någon sorts skopi få ut föremålet från lungan. Givetvis är det inte så bra att få ner det i lungan men om inget annat går kan det i alla fall rädda livet och sen får läkare göra ytterligare åtgärder efter det.
    Detta var vad jag lärde mig i en kurs av Räddningstjänsten, läser till sjuksköterska. Ett råd är att gå och ta en kurs i Hjärt och lungräddning! Känns alltid lite tryggare att veta att man har övat och fått ett bevis på att man är utbildad. Sen hoppas man att man aldrig ska behöva utöva det bara...

• Panton
    SNöViT skrev 2007-11-13 22:13:24 följande:
    Min son satte en kula i halsen och jag skrek till min sambo att ringa 112 samtidigt som jag gjorde alla tänk bara knep jag kunde komma på . Luta han framåt, tryckte på magen. dunka i ryggen slutade med att jag vände han upp och ned och då kräktes han upp den. Jag gjorde alla saker i flera omgångar och den släppte då jag vände han upp och ned. Ambulansen kom strax efter den släppt . Men jag tänkte bättre dom kommer vare sig jag fick upp den eller inte vågade asbolut inte chansa.Det var det vidrigaste jag nånsin upplevt och det värsta va att jag varje gång jag gjorde nått och den inte släppte han jag tänka nu dör han nu dör han. Usch mår dåligt bara jag tänker på det.
    Åh, fy så hemskt!!! Jag förstår att du mår dåligt. Skönt att höra att det gick bra i alla fall!!
  • ariel77

Precis detta lärde jag mig på 1:a hjälpen kurs i förra veckan! Och man ska absolut inte hålla barnen upp och ner för deras nacke klarar inte det.De kan få whiplash skada.

JKMNA skrev 2007-11-13 22:23:44 följande:
    På små barn är det ligga i knät på rygg el mage och trycka hårt för att försöka få ut föremålet. På större barn är det heimlich manöver som man gör på vuxna. Trycka hårt i mellangärdet. Får man inte ut föremålet hur man än gör är de senaste rekommendationerna att som SISTA UTVÄG blåsa ner det. Sedan krävs sjukhusvård (som givetvis ringts snarast möjligt) där de kan genom någon sorts skopi få ut föremålet från lungan. Givetvis är det inte så bra att få ner det i lungan men om inget annat går kan det i alla fall rädda livet och sen får läkare göra ytterligare åtgärder efter det. Detta var vad jag lärde mig i en kurs av Räddningstjänsten, läser till sjuksköterska. Ett råd är att gå och ta en kurs i Hjärt och lungräddning! Känns alltid lite tryggare att veta att man har övat och fått ett bevis på att man är utbildad. Sen hoppas man att man aldrig ska behöva utöva det bara...
  • ariel77

Just det TS skönt att allt är väl med er!Nervös blir man ju.

• cirpen

Här kommer en "minikurs":

För det första försök agera LUGNT!

1, Lägg barnet med bröstkorgen mot knät: "dunka" mellan skuldrorna tre-fyra ggr. Om det inte hjälper:
    2, Vänd barnet och dunka lätt med handloven i bröstbenet tre-fyra ggr. Om det inte hjälper:
    3, Blås ner föremålet. Föreställ dig att du blåser en ballong, när trycket släpper minskar du på utblåset.(Annars kan lungblåsorna spräckas)Om det inte hjälper:
    4, Ge hjärtlungräddning hela tiden tills ambulansen kommer.
    Håll en hand under hakan och en på huvet för huvet bakåt.
    Blås två lätta(föreställ dig att du blåser ljus)kolla att bröstkorgen reser sig. Tryck med två fingrar 30ggr på hjärtat.(2 isekunden), blås2 tryck 30 osv...
    Det sipprar ALLTID in lite luft, och det lilla syret hjälper .Du är barnets respirator.

Heimlich manöver på lite större barn:
    En knuten hand i "solarplexus", känn efter vart revbenen slutar i mitten, längst ned, den andra handen "dunkar" på den första. Du skall trycka in och uppåt som ett J. Du har bara en chans på dig....

Följer man detta så är prognoserna alltid mycket mycket goda!!

Tips: Barnet bör alltid sitta ner och äta, det är allför många ungar som springer omkring med godispåse eller klubbor...
    Ej äta i bilen.
    Om barnet hostar skall man EJ dunka i ryggen, det stör deras hostning. Och så länge de hostar får de luft.

Svar på tråden Vad gör man om barnet sätter i halsen?