• kron

rejält illaluktande diarré

Vår ettåring har senaste 2 veckorna helt plötsligt fått diarréer 2-3 per dygn som luktar förskräckligt. Kan även vara slemmiga. I övrigt gula, rinnande (ofta läcker ur blöjan), och med osmält mat. Har haft helt normal avföring tidigare. Vi har inte ändrat i kosten och hon är inte sjuk. Någon som känner igen det??

• Svar på tråden rejält illaluktande diarré
  • D med N och A

Fast "sjuk" är hon väl om det inte är normalt för henne att bajsa så. Låter som magsjuka men kan vara laktosintolerans också. Prova att utesluta mjölkprodukter?

• flickmamman

MIn tjej blev magsjuk i våras och det var ett såkallat "ROTAVIRUS" och bajset luktade superackligt, som ruttet. det var också helkonstigt i färgen...
    det går ju lite magsjuor nu, du tror inte att hon är sjuk ändå?
    Mina barn är oftast glada när de är sjuka märks bara på de när de kräks i princip...

• kaveldun

Hittade detta på sjukvårdsrådgivningens hemsida:

Det är inte ovanligt att små barn mellan sex månader och tre år som för övrigt mår bra har långvariga lösa avföringar. Med långvariga lösa avföringar menas lösa avföringar som pågår längre än två veckor. Typiskt för dessa lösa avföringar är att barnet bajsar rikligt, ofta och att avföringen innehåller obearbetade frukt- och grönsaksrester. Blöjbarn kan bli röda och irriterade i stjärten och man bör därför byta blöja direkt efter att barnet har bajsat. Barnen själva verkar ofta vara ganska obesvärade av sin lösa mage. De brukar gå upp i vikt normalt.

Det går inte alltid att hitta någon tydlig orsak till att småbarn får långvariga lösa avföringar. Det är normalt för barn i den här åldern att tiden från det barnet äter tills det bajsar är kortare än för större barn och vuxna. Om barnet har ätit antibiotika, till exempel penicillin, kan det ibland bidra till en rubbning av den mängd bakterier som alltid finns naturligt i tarmen. Det kan i sin tur leda till långvariga diarréer. Barn som får för lite fett i maten eller som äter mycket fibrer kan också bli lösa i magen.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • SaramedM

Magssjuka tycker jag att det låter som
    Vissa virus är långdragna

Behandla det som en magsjuka, men det gissar jag att ni redan gör med dagis etc?

• Annsan70

Min son fick liknande symptom vid 8 - 9 månaders ålder. Han bajsade ofta ganska direkt efter han ätit och hade mycket bra aptit. Verkade inte ha ont i magen. Ringde sjukvårdsupplysningen 2 gånger och de sa hela tiden att det var helt normalt. När han började gå NER i vikt reagerade BVC. Det visade sig sedan att han var mjölk och ägg allergisk. Han är fortfarande två kurvor under där han var innan.
    Nu borde ju hon reagerat tidigare om hon var allergisk mot mjölk och ägg, men laktosallergi har väl samma symptom?
    Se till att kolla upp vikten. Växer hon som hon ska så är det ju troligen inget fel.

• D med N och A

Undrar om svaren inte "duger"?

• kron

Jodå, svaren duger. Det blir så mycket intressantare tråd med olika erfarenheter och åsikter bara.

• frikadellen78

Min tjej är 17 ånader och har samma. Vissa bajsar är alldeles slemmiga och luktar grisbajs.Hon är hur pigg som helst och äter som hon ska. Det är inte så att hon bajsar extra mycket eller ofta utan bara väldigt konstigt. Min mamma har sagt att jag och mis syster också hade sådana perioder ibland. Så länge de är pigga och går upp i vikt så tror inte ja att det är nån fara.

Svar på tråden rejält illaluktande diarré