smakisar
När började ni med barn födda innan v.32 med smakisar? Sonen är nu 4 månader (2 månader korr.) är det för tidigt att ge smakisar eftersom han är premis?
När började ni med barn födda innan v.32 med smakisar? Sonen är nu 4 månader (2 månader korr.) är det för tidigt att ge smakisar eftersom han är premis?
Ja, jag tycker det är för tidigt...
Min läkare sa att man ska göra allt efter korrigerad ålder... Vad sa er läkare om det?
Hej!
Alina e 5mån (snart 3mån korr).
På bvc sa dom för över en månad sen att jag kunde börja ge smakport.
Men jag tycker att d känns alldeles för tidigt... har för mig att läkarna på neo sa att man ska räkna efter barnets korr ålder. Så vi väntar ett tag till...
Tror inte att tarmarna e redo för "fast" föda än.
Ha d bra!
varför vill ni ge smakisar redan ?
Jag hade väntat, deras tarmar är ofta omogna och behöver mer tid på sig innan de ska behöva tampas med annat än bröstmjölk/ersättning.
hej!
jag har också en son född i vecka 32+4 men har redan börjat att få lite åppledryck och smaka på och grövre ersättning utöver amningen till natten. oc han mår kanon. ha är en månad korrigerad ålder.
men man märker om han inte mår bra då får man ju sluta och ge något annat istället så känner du för att prova så ska du absolut göra detta . gör helt som du känner själv det mår både du och din son bäst av.
jag vet jag har haft amningshysteri eftersom min svärmor är helt gallen i detta men nu när jag har vågat att känna mig för själv så mår vi båda mycket bättre och är mycket mättare.
lycka till!!!!
Anledningen till varför jag frågade om detta är eftersom vår läkare på neo och de på bvc sa att han är redo för att pröva smakisar ( om vi vill ) och att han inte ska korrigeras med maten eftersom , enligt dem, magsystemet inte ligger efter på prematurer än andra fullgångna barn (vilket jag tycker är lite skumt men men..) så jag tänkte att jag skulle höra mig för hur andra föräldrar till premisar har gjort..
Det är ju inte bråttom med smakisar men eftersom sonen är stor i aptiten och sällan blir mer mätt än i 1-2 timmar så tänkte jag att man kanske ska börja lite smått här snart och då kan det ju vara bra att veta hur andra föräldrar till premisar har resonerat och nu vet jag.. Tacksam för svaren
enl dietisten vi träffade i föräldragruppen så behöver man inte korrigera åldern. läkaren på neo sa att man ska korrigera.. men behöver inte korrigera fullt ut.. men kanske från v 37 eller nåt.. gjort som jag själv tyckte och testade lite började när han var 4½ månad kanske..