• ily

Sitta i barnstol vid 4 månader - bra/dåligt?

Hallå!
    Leo skall bli 4 månader denna veckan och igår åkte vi till Ikea och köpte en barnstol (bara den billigaste - antilop), vi var så nöjda när vi hade kommit hem och monterat den - han sitter som en kung i den. (Kasnke skall tillägga att han är ganska stor och väldigt stabil i nacken).

Men idag när jag berättade denna framgång för min pappa så sa han att jag skulle vara försiktig och att Leo skall inte sitta i stolen för länge eftersom det är inte bra fö hans ryggrad, blir fel belastning på den.

På stolen så står det att den skall endast användas till barn som kan sitta själv.

Någon som vet något om detta? Vi har inte planerat att Leo skall sitta långa stunder i stolen men man vill inte skapa framtida ryggproblem!

/Ily

• Svar på tråden Sitta i barnstol vid 4 månader - bra/dåligt?
  • Mylove040811

Jag har våran lilla tjej sitter i sin hokus pokus stol, men bara under tiden som hon äter t,ex purer
    Men det skadar inte, är han så pass stabil så är det ingen fara,
    så tycker jag iallafall..

• agge333

Jag bullar upp med täcken, kuddar så mycket det går! Elsa är väldigt stadig, men lutar sig gärna åt sidan än så länge...
    Hon brukar säga till när hon blir trött...men hon tycker det är jättekul, för då får hon vara med när vi äter.

• Mia W

Vi hade vår Li i sin Hokus Pokus redan från det att hon var 3-4 månader då hon skulle äta barnmat eller ville sitta med oss då vi åt. Hon var också tidigt stadig i ryggen och hade bra balans. För säkerhets skull frågade vi på bvc och där sa man att det var okej så länge man inte hade henne där mer än en halvtimme i gången när hon var så liten. Men det har man ju knappast nu heller! De sa att ryggen klarar av att sitta i den om hon verkar ha balans och kan sitta stadigt där. VI la först dit filtar på sidorna men köpte snart en jättefin "sits" att ha i stolen från barnens hus. Den var både mjuk och gav extra stöd, vi använder den än för komfortens skull. Rekommenderas!

• ily

Tack för era svar!

Vi har köpt den uppblåsbara insatsen från Ikea som hör till stolen så Leo sitter väldigt stadigt. Men jag tror min pappa menade belstningen på ryggraden nedåt eftersom barnet sitter vilket de gör inte i vanliga fall.

Skall träffa BVC sköteskan idag med föräldrargruppen så jag skall fråga för säkerhets skull.

• Fluffisarna

OJ då!! När ska de kunna sitta?? Min Meja är dara 9 veckor men hatar att ligga eller halvligga!! Hon är bara nöjd om vi liter henne sitta rakt upp i vårt knä! Självklart klarar hon inte att sitta upp själv så vi blir ganska låsta av att sitta o hålla i henne hela tiden. Nacken är ganska stadig, men inte ryggen.
    Hade ju hoppats på att en barnstol skulle kunna användas om någon månad eller så!! Får man tänka om alltså?!!

• Chanette

Vi började använda vår matstol när hon var ca 3 månader. Lite uppallrad men hon tyckte att det var så roligt.

• ily

Hej igen!
    Frågade på BVC idag och det är inga problem att sitta i barnstol vid denna åldern. Barnet säger ifrån när de är trötta och vill inte sitta längre.

Skönt att veta!

Svar på tråden Sitta i barnstol vid 4 månader - bra/dåligt?