julimor skrev 2007-11-15 09:15:07 följande:
Jag är i en liknande situation, äter citalopram och är nu gravid i v. 5. Jag grunnade otroligt mkt på hur jag skulle göra när vi ville börja arbeta på att bli gravida. Jag och min man har pratat x flera med min läkare, som är överläkare i psykiatri (och ansvarig för just de här frågorna i vårt landsting)och han har verkligen lugnat oss. Enligt honom finns inga vetenskapliga fakta som stöder att det är skadligt för fostret. Det som ibland kan förekomma är att barnet efter förlossningen är helt ofarligt lite "spattig". En del minskar sin dos lite mot slutet, men man ska ABSOLUT tänka sg fö
r.Om man nu har en sårbarhet för depression så är ju en graviditet, förlossning och ett litet barn en rätt stor påfrestning!
Tack för att du tog dig tid att svara!
Sambon och jag har diskuterat och vi är ense om att vi inte vill att jag äter medicin då jag blir gravid, men vi har tankar på att vänta med att skaffa syskon tills jag trappar ner medicinen i vår. Läkaren tyckte att jag borde äta medicinen över vintern och trappa ned framåt våren. Låter ju rätt logiskt i och med att man oftast kan bli lite deppig på vintern, även om man inte är deprimerad egentligen.
Men samtidigt känns det bra att läsa det ni skriver, att det inte är skadligt för fostret om man äter medicin. Kanske bör göra likadant och tala med läkare om detta, känns ju skönt att kunna tala med såna som verkligen är hemma på detta.
Vad menas med "spattig"?