• Anonym

Äter citalopram och vill bli gravid

Äter citalopram sedan i höstas på grund av PÅ. Vill nu försöka skaffa syskon till vårt barn men vill ju inte äta medicin då. Läkaren rekommenderade att jag skulle höra av mig vid en eventuell graviditet för att avsluta kuren med citalopram alterativt att byta det mot någon annan medicin. Annars rekommenderade doktorn mig att äta dessa tabletter fram till mars, över vintern.

Hur har ni andra gjort? Vill ju inte riskera barnet på grund av medicinen... Och nio månader borde jag ju klara mig utan, eller?

• Svar på tråden Äter citalopram och vill bli gravid
  • Anonym

Jag åt citalopram under min graviditet utom dom sista 10 veckorna, och min flicka är fullt frisk. Mina läkare rekomenderade mig att äta trots grav, det finns risker men dom är små och mår du dåligt mår fostret dåligt.

• Anonym (sertralin)

Jag äter sertralin (zoloft) sedan i vintras, d.v.s. sedan snart ett år.
    Vi har valt att starta verkstan nu under hösten och jag är nu gravid. Jag kommer att fortsätta med medicinen.

Det anses som att fördelarna med att mamman mår bra överväger eventuella nackdelar av medicinen (och risken för fosterskador ökar inte, enligt den statistik som finns).

• Anonym

Jag gjorde ett avbrott med citalopram under min graviditet... fick ett mini-litet bakslag mitt i graviditeten men det gick snabbt över. Hade för MIN del inte känts bra att äta medicin medans man "formade" ett liv inom sig...

• Anonym (Mammax2)

jag åt seroxat under hela mina graviditeter (för PÅ och depression) efter rekomendeation av min läkare...mår inte mamman bra mår inte barnet bra enligt honom...

• Joma

Jag äter också ssri under min graviditet. Jag äter fluoxetin då jag fick ett otäckt återfall i samband med att jag blev gravid. Jag åt tidigare citalopram och slutade några månader innan verkstaden sattes igång. Med det jag vet om MIG idag så skulle jag ALDRIG ha slutat medicinera inför en graviditet.
    För mig är det större risker att vara utan medicin!

Jag kan verkligen rekommendera sidan www.janusinfo.se där du kan hitta info om läkemedel och fosterskador och välja antidepressiva mediciner.

Dennar relativt nya artikel hjälpte mig åxå:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp

Lycka till allihopa!

• Anonym

Tack för alla svar, jättegulligt av er att svara!

Läkaren jag talade med rekommenderade att byta till något äldre preparat om jag nu skulle bli gravid och vill/känner att jag behöver fortsätta med medicineringen. Enligt honom fanns det inte så jättemycket forskning kring just Citoloprams verkan på fostret.
    Men det känns ändå obehagligt att äta medicin i samband med graviditet, tycker jag, intressant dock att höra vad era läkare säger om det.

Joma: Tack för länkarna, var intressant läsning!

• julimor

Jag är i en liknande situation, äter citalopram och är nu gravid i v. 5. Jag grunnade otroligt mkt på hur jag skulle göra när vi ville börja arbeta på att bli gravida. Jag och min man har pratat x flera med min läkare, som är överläkare i psykiatri (och ansvarig för just de här frågorna i vårt landsting)och han har verkligen lugnat oss. Enligt honom finns inga vetenskapliga fakta som stöder att det är skadligt för fostret. Det som ibland kan förekomma är att barnet efter förlossningen är helt ofarligt lite "spattig". En del minskar sin dos lite mot slutet, men man ska ABSOLUT tänka sg för.
    Om man nu har en sårbarhet för depression så är ju en graviditet, förlossning och ett litet barn en rätt stor påfrestning!

• Anonym
    julimor skrev 2007-11-15 09:15:07 följande:
    Jag är i en liknande situation, äter citalopram och är nu gravid i v. 5. Jag grunnade otroligt mkt på hur jag skulle göra när vi ville börja arbeta på att bli gravida. Jag och min man har pratat x flera med min läkare, som är överläkare i psykiatri (och ansvarig för just de här frågorna i vårt landsting)och han har verkligen lugnat oss. Enligt honom finns inga vetenskapliga fakta som stöder att det är skadligt för fostret. Det som ibland kan förekomma är att barnet efter förlossningen är helt ofarligt lite "spattig". En del minskar sin dos lite mot slutet, men man ska ABSOLUT tänka sg för.Om man nu har en sårbarhet för depression så är ju en graviditet, förlossning och ett litet barn en rätt stor påfrestning!

Tack för att du tog dig tid att svara!

Sambon och jag har diskuterat och vi är ense om att vi inte vill att jag äter medicin då jag blir gravid, men vi har tankar på att vänta med att skaffa syskon tills jag trappar ner medicinen i vår. Läkaren tyckte att jag borde äta medicinen över vintern och trappa ned framåt våren. Låter ju rätt logiskt i och med att man oftast kan bli lite deppig på vintern, även om man inte är deprimerad egentligen.

Men samtidigt känns det bra att läsa det ni skriver, att det inte är skadligt för fostret om man äter medicin. Kanske bör göra likadant och tala med läkare om detta, känns ju skönt att kunna tala med såna som verkligen är hemma på detta.

Vad menas med "spattig"?

• julimor

Hej igen!

Ja, om jag förstod honom rätt handlar det om lite påverkan på puls och andning, vilket ska vara helt ofarlig och gå över. En form av utsättningssymtom (ej att förväxla med abstinens).

Ska kanske också tillägga att det inte finns ett rätt svar för alla. För mig som varit deprimerad fem ggr är planen att jag ska äta medicin ca 4-5 år till, och alltså vill jag ju inte vänta till dess (är snart 34).

Råder dig att prata med in läkare (vill dock flagga för att inte alla vårdcentralsläkare (om det är det du har) är helt uppdaterade på frågan kring SSRI och graviditet, själv blev jag hemskickad att göra ett gravtest (!) INNAN jag fick recept. Sedan har jag tack o lov fått tag i en underbar psykiater (ja, de finns!)!

Lycka till!

Svar på tråden Äter citalopram och vill bli gravid