• Anonym (usch)

Hjälp, har en fistel i slidan!!!

Efter min förlossning för tre månader sedan upptäckte jag en sk fistelgång på sidan om slidmynningen. Gången löper längst med slidan ut mot äggstocken till. Har en läkartid om ngn vecka för att kolla upp detta.

Ngn som har erfarenhet av fistlar och om det går att ta bort dem?

• Svar på tråden Hjälp, har en fistel i slidan!!!
  • Anonym (Ojoj)

Va sjutton är en fistel?

• Anonym

vad e det exakt? efter förlossningen har jag som 2 nya små hål brevid urinröret men de kanske e nåt helt annat..

• Anonym (jag med)

Jag har en sån fast i ryggslutet en bit ovanför ändtarmsöppningen. Det är som två små hål som kan bli varfyllda. Man kan leva med det, det kan komma och gå. Blir det varfyllt och svullet måste man åka in och tömma det på sjukhuset och sen ska det vara öppet för att vätska mm ska kunna komma ut. Det har jag gjort en gång. Man kan operera, det verkar vara en ganska tuff operation med ca 3 veckors konvalecenstid, men sen är det borta för alltid.

Men du har det ju på ett mycket besvärligare ställe än jag, så jag vet inte riktigt vad som gäller för dig. Hoppas att din läkare kan hjälpa dig så du slipper vänta. Du måste ju bli av med den där. Antingen har den kommit i samband med förlossningen då den delen av kroppen varit utsatt för enorma påfrestningar.

Lycka till!

• Anonym (usch)

"En fistel innebär att en (eller flera) inflammatorisk "kanal" - ibland föregånget av en varböld - bildas t.ex mellan ändtarmen och huden"

• Anonym

Min sambo har en envis fistelgång ovanför ändtarmsöppningen. För att en fistel ska försvinna så skär man helt enkelt upp den och syr igen, så att den kan växa igen.

• Anonym

Och det är inte en så tuff operation. Min sambo var uppe på benen strax efter, och fick åka hem efter operationen. (jag skrev även svar 5)

• Anonym (jag med)

Vissa kan man inte sy igen då de behöver läka inifrån. Då måste såret vara öppet och man får ett dränage som leder ut sårvätska och man ska skölja det på vårdcentralen varje dag. Det kanske är olika från fall till fall...

• Anonym (usch)

Jag har kännt med fingret och fisteln är djup och bred. Går ända bak mot ändtarmen. Är så rädd! Har bara lust att lägga mig ner och dö! Jag har läst att detta är svårt att bli av med. Tänk om fisteln går ända in till tarmen snart. Fy fan varför händer detta mig?!? Hur ska jag kunna njuta av tiden med bebisen när detta händer mitt i alltihopa. Jag har fått mitt underliv fördärvat!

• Anonym

Vet att du känner dig rädd. Men det kommer att läka och du kommer kunna vara med din bebis som vanligt. :)

Svar på tråden Hjälp, har en fistel i slidan!!!