• Dag o natt

Gammal stil utan att det ser ut som en antikhandel.

Jag har ganska mycket gamla möbler och bor i ett hus från sekelskiftet. Vill ändå hålla en ganska modern stil till detta, lite lantlig men ändå modernt. Modern ny soffa, moderna tyger och nya lampor, krukor och alla andra detaljer. Men just skåp och sånt är gammalt och de gamla trägolven är framplockade under lager av plastmattor, heltäckningsmattor (ryser) och laminatgolv. Vi har även plockat fram en av de gamla tegelväggarna i vardagsrummet. Det blir en blandning av gammalt och nytt! Fint tycker jag. Fler som vill/har det så här?

Har ett gammalt gökur, en klassiker i mörkbrunt trä. Uret är inget arvegods utan är köpt under senare år och har alltså inget mer värde på det viset. Så det är fritt fram att måla det! Hade tänkt måla det vitt. Men jag har lite krackuleringslack (stavas?) som ligger i ett skåp och kanske att man skulle låta färgen krackulera på en del utvalda ställen? Men vad ska man isåfall välja för underfärg?

• Svar på tråden Gammal stil utan att det ser ut som en antikhandel.
  • Blackboard

Där tänker jag som du! Har mest moderna möbler men huset, dit vi flyttar i sommar, är ett 100 år gammalt torp med lågt i tak och trägolv i de flesta rummen. Det kommer att bli en utmaning att hitta en bra kombination för jag vill gärna blanda nyare favoritsaker med den gamla inramningen. I huset där vi bor nu är allt modernt då det "endast" är 10 år gammalt.

Jag tänkte satsa på tyger i sammet och siden i sovrummet till himmelsängen från Ikea. Golvet är dock i eklaminat så där vräker vi på med Sjödén-mattor. Köket kommer att få en lantlig stil med moderna vitvaror.

Visserligen gillar jag vita hem-stilen, men kanske inte så extremt. Blir mer så under sommarhalvåret. Annars tänker jag måla möblerna till barnens rum i enhetlig färg. Då kan jag blanda gammalt med nytt utan att det sticker i ögonen. Bok, björk och ek i salig blandning står jag nog inte ut med!

• Maverich

Tror att vi har en liknande stil även om vi bor i ett parhus från 1940 och inte i det där drömhuset från sekelskiftet. Har bilder i mitt galleri.

• Blackboard

Fina bilder, Maverich! Gillade särskilt tv-skåpet och slagbordet. Mitt torp är egentligen inte mitt drömboende och renoveringen har varit en mardröm! Men där ute har vi möjlighet att bo billigt, dvs gratis då rucklet redan är betalt. El tillkommer och bensin, men det kommer ändå vara värt det. Så småningom hoppas vi kunna hitta ett hus som uppfyller alla våra önskemål, typ när man blivit miljonär... ;)

• AnneSophie

I vårt hus (fr sekelskiftet) så är det nog en mer modern inredning än gammaldags. Men vi försöker förhöja de gamla detaljerna som kakelugnarna och snickerier.
    Men i lilla gästhuset (fr 1874) så kör jag på en blandning av gammalt och nytt och nog mer i en varmare gammaldags inredning. Bloggade precis om gästhuset i förrgår om nån vill se bilder.

Jag har förresten också ett slagbord som ditt Maverich (som jag tycker jättemycket om), fast det är nog än lite äldre än ditt har jag räknat ut. Tycker att det är underbart med historiken. Tänk vad mycket som hänt kring dessa handgjorda bord.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Stugan

Dag o natt skrev 2007-11-14 12:24:49 följande:

Jag har ganska mycket gamla möbler och bor i ett hus från sekelskiftet. Vill ändå hålla en ganska modern stil till detta, lite lantlig men ändå modernt. Modern ny soffa, moderna tyger och nya lampor, krukor och alla andra detaljer. Men just skåp och sånt är gammalt och de gamla trägolven är framplockade under lager av plastmattor, heltäckningsmattor (ryser) och laminatgolv. Vi har även plockat fram en av de gamla tegelväggarna i vardagsrummet. Det blir en blandning av gammalt och nytt! Fint tycker jag. Fler som vill/har det så här? Har ett gammalt gökur, en klassiker i mörkbrunt trä. Uret är inget arvegods utan är köpt under senare år och har alltså inget mer värde på det viset. Så det är fritt fram att måla det! Hade tänkt måla det vitt. Men jag har lite krackuleringslack (stavas?) som ligger i ett skåp och kanske att man skulle låta färgen krackulera på en del utvalda ställen? Men vad ska man isåfall välja för underfärg?
    www.lantligdesign.se

www.lantlivinredning.se

www.alvashus.se

www.country-dreams.se

www.mixin.se

www.mollyshus.se
    varsågod!!! och god jul!!!
  • Dag o natt

Trevligt med likasinnade! AnneSophie, jag tycker mycket om erat gästhus! Så mysigt och ombonat! Det är jättefint och ni lyckades verkligen bra!

Jag har varit lite rädd för att måla gamla möbler men förstått att många gör det. Mina möbler är alla avlutade gamla allmoge furumöbler, skåp, drängaskåp, byrå, kistor, slagbord, köksoffa m.m. Jag är egentligen allergisk mot furu... men just dessa gamla pärlor har jag en viss förtjusning till. Till en inredning som är ljus/vit, har ett gammalt trägolv, högt till tak och ett avlutat skåp mot en gammal tegelvägg där alla detaljer är nya gör underverk i ett rum!!! Möblerna kommer verkligen till sin rätt! Vi har ganska mycket kvar i huset att göra och renovera. Men mycket är redan gjort och alla de stora projekten är avklarade. I barnens rum har jag dock valt en mer "ny" stil med mycket färger och nya möbler. Jag ska se om jag kan lyckas få in någon bild i datorn som jag kan lägga in. Får väl köpa mig en sån där kabel till mobilen för jag har inte lyckats lägga in bilderna till datorn genom att skicka dem.  

Tack för alla länkar! Där var många godbitar som man gärna skulle vilja ha!

• AnneSophie
    Dag o natt skrev 2007-11-15 09:04:50 följande:
    Trevligt med likasinnade! AnneSophie, jag tycker mycket om erat gästhus! Så mysigt och ombonat! Det är jättefint och ni lyckades verkligen bra! Jag har varit lite rädd för att måla gamla möbler men förstått att många gör det. Mina möbler är alla avlutade gamla allmoge furumöbler, skåp, drängaskåp, byrå, kistor, slagbord, köksoffa m.m. Jag är egentligen allergisk mot furu... men just dessa gamla pärlor har jag en viss förtjusning till. Till en inredning som är ljus/vit, har ett gammalt trägolv, högt till tak och ett avlutat skåp mot en gammal tegelvägg där alla detaljer är nya gör underverk i ett rum!!! 
    Tack!

Och jag håller med dig om det där med att måla gamla möbler.
    Jag avskyr ju, som bekant, furu men jag kan bara inte med att måla jättegamla möbler. Det tar bort patinan, som är så vacker och som berättar så mycket om möbeln.
    Därimot så målar jag gärna om sådant som är nytt (som vitrinskåpet som nog kommer från Jysk eller så) eller gamla möbler som någon annan målat och förstört (tex så köpte jag en gång en gammal kökssoffa som någon galning målat knallrosa).

Tänk att måla bort patinan på detta flera hundra år gamla handgjorda bord. Då försvinner charmen ju.
     GÄSTHUSETS VARDAGSRUM slagbord.jpg

På lokala loppisen finns det ett väggskåp för 5000 kronor, från 1700-talet. Slitet, men man ser orginalfärgen och blommönster på dörrarna.
    Jag är sugen, men har ingenstans att hänga det.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Dag o natt

Ja, det tar bort charmen och historian med färg. Jag har målat ett skåp. En sån där byrå med spegel på, men då handlade det inte om ett avlutat furuskåp utan det var av björkfaner. Det blev faktiskt mycket finare målat! Är inte så glad för faner och skulle inte tyckt om det skåpet utan färg..

Låter fint med skåpet du hittat på loppisen! Du kan säkert hitta någonstans att ha det...

• Blackboard

Jag målar främst nyare möbler! Gamla ting har man viss respekt för. Än så länge vågar jag inte köpa äldre möbler, mest av rädsla för att barnen ska trasha dem! Har en antik kista med nött målning som hittades på ett loft. Men vad ska jag göra av den? Den är f n skyddad i en bod, under trasmattor, men där kan den inte stå i evigheter. Plats för den har jag inte för den är stor som en mindre säng. Kanske skänka till ett museum?

Maken gillar furu. Vi har fått kompromissa. Jag har fått lov att dämpa köksmöblemanget med målade vita detaljer på stolar och bord. Hur tror ni ekmöbler funkar mot lackat furugolv? Några bra tips mottages tacksamt!

• Äventyr

Har hittat stolar i ett uthus som säkert är några hundra år gamla med enorm patina. Hur fräschas de upp, jag vill inte heller måla om....

Svar på tråden Gammal stil utan att det ser ut som en antikhandel.