• Eva X

Inte äta granatäpple???

Hej! Jag har precis satt i mig ett helt granatäpple och så går jag in här och surfar lite. Gissa vad jag får se? Jo, ett svar i en tråd där det står att man inte ska äta granatäpplen som gravid. ÄR DET SANT? Varför i så fall? Hur farligt kan det vara?

Nu blev man ju lite orolig.

• Svar på tråden Inte äta granatäpple???
  • lilla fia

får man inte?? ojdå.. det har jag med gjort..

• Annamaja

Det har jag aldrig hört. Kolla på www.slv.se (livsmedelsverkets hemsida) Men man ska ta allt man läser på FL med en nypa salt. Allt är farligt att äta när man är gravid om man ska kolla vad dom skriver här.

• Lola Jämtland

O källhänvisningen till det påståendet finns vart?

I kostården hos Livsmedelsverket finns det då inte iaf....

//Blir det nånsin våran tur.....
  • ma ma

Jag har som gravid faktiskt fått rekommendation att granatäpple är väldigt bra källa för järn och C-vitamin.

• Weird One

Enl FL:s medlemmar är det mesta farligt.
    Ta inte fakta från trådar, ta dem från proffsen istället.

Ironi är min religion
  • Lola Jämtland
    Weird One skrev 2007-11-14 13:00:03 följande:
    Enl FL:s medlemmar är det mesta farligt.Ta inte fakta från trådar, ta dem från proffsen istället.
    Exakt.

Svälj inte allt med hull o hår utan efterfråga en källa till påståendet.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • lilla fia

tack, känner mig lättad.. =)

• Eva X

Tack, vad gulliga ni är! Nu känner jag mig lugnare.

Ja, man blir knäpp av alla olika råd folk har att komma med här på FL...

Kanske är det framför allt tidigt i graviditeten. Jag hittade en engelsk sida där det stod att det kunde fungera som preventivmedel...

Ma ma: Är det din BM som har rekommenderat dig att äta?

• listo
    Eva X skrev 2007-11-14 13:27:30 följande:
     Jag hittade en engelsk sida där det stod att det kunde fungera som preventivmedel...
    Men eftersom du redan är gravid så är det ju lite försent för preventivmedel
    Smaska på!
    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • ma ma

Eva X skrev 2007-11-14 13:27:30 följande:

Ma ma: Är det din BM som har rekommenderat dig att äta?
    Nej, en läkare som höll föredrag om kost för gravida (dock inte i Sverige)...
  • blivande mamma 24

det e nog inte sant, man kan visst äta granatäpple sen e det välldigt bra för blodet me

• fairyfloss

Jag har läst att det kan förhindra förtidigt födda barn från att få hjärnfel!

• raskan
    fairyfloss skrev 2007-11-15 07:25:08 följande:
    Jag har läst att det kan förhindra förtidigt födda barn från att få hjärnfel!
    Granatäpple är en av det nyttigase frukterna så smaska på du
Svar på tråden Inte äta granatäpple???