• Mia m Rasmus

Få hund att sluta skälla

Vi har precis flyttat till ny lägenhet och hunden skäller så fort någon går i trappan, när tidningen kommer eller om det är barn nere på gården. I våran förra lgh hade hon nästan slutat upp med det. Bra tips på hur man kan få henne att sluta skälla?
    Hon är 3 år

• Svar på tråden Få hund att sluta skälla
  • Marika S

Har ni någon hundklubb i närheten där det finns klickerkurs är det ett alternativ, man belönar hunden med assosiationsträning (felstavat, jag vet), detta går att göra även utan den kursen. En kan gå ut i trappan och väsnas lite, ge hunden godis så magen har något att arbeta med, det blir att hunden inte skäller, vill ju hellre ha godisen och då blir det positiv inlärning att "är jag tyst, får jag godis". Men det är bara ett förslag.

• Mia m Rasmus

Har också funderat på det där med godis... Får nog prova det

• giz

fel person kanse för att svara men du tror inte det är för att alla ljud är nya för stället? vår nya (fl voven)
    i går så hade hon en riktig skälldag..... wooooooooooow säger jag bara.
    hon upptäkte skolgården från över hälften av våra fönster, när barnen var ute på skolan eller gick förbi ja då var det igång osv osv......
    men hmm i dag så skiter hon i ungarna på gården hon står och tittar och viftar på svansen..... jaja hon skäller när ngn går i trappen men hon kan ju inte vänja sej på en gång...och hon har ju bara vart här sen i lördags...... vad gör vi då när hon skäller? vi hukar oss ner till henne säger nej det är ok var tyst nu. lungt och sansat men inte med fjant röst.
    nada godis eller nada fjäsk... vi får väll se om det funkar eller inte......men än så länge (peppar peppar......)

• fiamedknuff

Hej!
    Tänkte bara tipsa om en bra länk där hittar du de mesta om hunduppfostran. Mycket intressant läsning!
    www.agria.se/
    Lycka till!

• Sicali

Lånar tråden lite, hoppas det är okej.
    Är det någon som har tips på hur man
    kan roa och stimulera hunden när man inte
    längre orkar gå några längre promenader.
    Vår lille vovve ligger nu mest och sover
    och jag tycker det är lite synd om henne.

• Marika S

Sicali: Det finns aktiveringsbollar/ kuber mm som man lägger godis i, det får hunden att tänka lite hur hon/han skall få ut det underbara som ligger i. Har en kub hemma och den funkar jättebra (när det finns godis i den).
    Lycka till!

• fiamedknuff

Hej!
    Inte bara bollar och kuber, jätte bra "tänkar" spel. Hunden är lika trött som efter en riktigt lång promenad. Å att "träna" lite under den korta promenaden gör hunden tröttare.

• Morbid Mistress

Sicali

Får vovven torrt torrfoder? Kan du släppa hunden? Har du ngt ställe att släppa hunden? Om du svarar jag kan jag tipsa om att ta med maten ut. När jag var höggravid tog jag med mig hundarnas mat ut på en gräsmatta i närheten spred ut den och sedan fick de leta maten själva. Detta kombineradejag med passivitetsträning då de fick sitta och vänta en stund efter jag spridit ut den. Det tröttade ut dem rätt bra.

• Wilja

Hej Mia m Rasmus. Finns ett halsband som "röstaktiveras" när hunden skäller så hunden får en sprut av nå illaluktande upp mot nosen. Ska tydligen hjälpa, menkommer inte på just nu vad det hette. Kan leta reda på det om du tycker det verkar intressant?

• Mia m Rasmus

MrsArvid: Det verkar bra, vill gärna ha mer information om det

• Marika S

Vet inte vad det halsbandet heter men det är citrondoft som sprutas upp....

Svar på tråden Få hund att sluta skälla