• Monis

Hur skulle ni ha svarat på dessa logiska klriga frågor på intervjun?

Fick två rätt svåra logiska frågor på en intervju och då var det viktigt att hålla ett öppet logiskt resonemang och inte svara ett antal på frågorna.

1 Hur många tennisbollar får plats i ett flygplan?
    2 Hur många barnvagnar säljs det inom ett visst område?

• Svar på tråden Hur skulle ni ha svarat på dessa logiska klriga frågor på intervjun?
  • Tridde

1. beror väl på storleken på planet?
    2. beror på antalet bäbisar, antalet folk som vill ha just barnvagn osv?
    så skulle jag ha svarat iaf

• Theorese

1, det beror väl på övrig last också? Men så många att utrymmet utnyttjas maximalt...

2, Det kan bero på utbud och efterfrågan. Magiska handen som styr marknaden...

Blir nyfiken på vad för slags jobb de ställde dessa frågor för...

• sommartorpet

1 Allt från 1 boll (alterntivt 0 om man inte kräver att det ska vara bollar på planet)till det antal som fyller planets alla tomrum med bollar. Frågan gäller ju inte hur många som går åt för att fylla planet utan hur många som får plats.

2 Först om främst måste man veta om det finns någon barnvagnsaffär överhuvudtaget i området, annars är försäljningen 0. Finns det en affäre så kan man gå vidare och titta på den affärens omsättning av vagnar.
    Vidare måste man egentligen först definiera om det handlar om affärsmässig försäljning som jag räknar på här eller om man även ska ta hänsyn till privatpersoners ev försäljning av begagnade barnvagnar. Ska dessa också vara med så får man gå vidare och titta på en uppskattad siffra av begagnatförsäljning i relation till innvånarna i området.

Som du ser så tror jag det viktiga i resonemanget egentligen är att se hur du vänder frågan. Hur många barnvagnar som sälj i ett område är alltså inte lika med hur många barnvagnar som köps i ett område, hur många bollar som får plats i planet är inte samma som hur många bollar som behövs för att fylla det.

• Monis

Theorese, det var ett jobb inom IT och användbarhet där det handlar om att jobba med processer inom vilken det är viktigt att ha ett "helhetstänk" och inte fokusera på detaljer. Tyckte att jag själv svarade rätt dåligt men det tyckte inte intervjuaren som tur var. Mycket får man vara med om när man går på intervju

• Thursday

Man ska svara ungefär så här:

(Jag kör bara den ena.)

Mjaha, hur stor är en tennisboll på ett ungefär, måtta lite med händerna, den kanske är 8 cm i diameter. Och ett flygplan, vilken typ av flygplan? Är det bara i passagerkabinen? Hur stor kan en sån vara? Säg att ett sånt där charterplan tar... 450? passagerar. Varje stol tar, tja, 1 meter kanske i utrymme åt ena hållet och 60 cm åt det andra och så är det två gångar, då blir det så här mycket, och så är det 2,20 i tak och då blir kabinen så här stor och då får det plats så här många tennisbollar.

• Happy me

1. Det beror på om det är antalet tennisbollar eller storleken på planet som är det viktiga för det slutliga målet.

2. Förmodligen ungefär lika många som antalet nyfödda.

Många sätt att svara på dessa kluriga frågor.

Svar på tråden Hur skulle ni ha svarat på dessa logiska klriga frågor på intervjun?