• Flissi

Finns det fler som "ångrar" sitt hus/vill byta fast är kalasbra?

Ganska ofta sitter jag på Hemnet & drömmer om ett nytt/annat hus än det vi har.
    Egentligen är vårat ett jättefint hus med massor av potential att verkligen bli ett drömhus med STORA bokstäver.
    Men vägen dit känns sååååå lång & massor med pengar innan man är i mål.
    Läget är i princip outbytbart, då både jag & många andra anser det vara bland de bästa i stan.
    Trädgården är stor & underbar.....om man är pensionär med massa av tid...

Planlösningen inne i huset är i dagsläget rätt knäpp, passar inte en småbarnsfamilj.
    Ångrar att vi hoppade av tomtkön för nybygge då staden nu släpper tomter i samma område, inte lika bra läge, men ändå fint.

Finns det fler som "halvångrar" sig? Eller är jag bara en rastlös själ som vill ha allt klart helst igår!

• Svar på tråden Finns det fler som "ångrar" sitt hus/vill byta fast är kalasbra?
  • Jesster

Vi bor i radhus, billigt, bra och har renoverat massor så det snart är som vi vill, ändå springer vi på husvisningar och kollar enplansvillor

Ångrar också att vi hoppade av tomtkön när vi köpte detta huset för 3 år sedan så vi har satt upp oss igen men det lär ju dröja lääänge innan vi får en chans

(¯`°?.¸ Längtar ¸.?°´¯)
  • Min familj

Vi har ett fint hus med en mega tomt. Bor perfekt för barn och djur, men!

Hade jag pengarna skulle jag mejja ner huset och bygga ett nytt som jag vill ha det. Jag kan se hus när jag är ute eller i tidningar och önska att huset var mitt

Mamma till Rasmus 1 år & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Micki

Jag kan väl inte påstå att jag ångrar mig men vi bor i ett radhus (vi har köpt det,hyr inte).
    Det är verkligen jättefint och mysigt men jag skulle allt vilja bo i ett friliggande hus,gärna relativt nybyggt

• pumbalumba

Känner igen mig, TS, spanar också på andra hus. Gillar att kolla in planlösningar. Vårt hus är bra, kanon enligt vissa andra. Härligt och fritt läge med stoooor tomt, som man inte hinner med. Pensionärs potential Nära till allt men ändå privat.

Gräset är nog bara grönare på andra sidan Egentligen är jag rätt nöjd, men vår planlösning är inte heller helt optimal för en barnfamilj. Vi har totalrenoverat och satt vår egen prägel men ändå så.... Men är lite trött på allt spring mellan de tre våningarna och trädgården som aldrig känns klar.

• ming
    Min familj skrev 2007-11-14 13:34:18 följande:
    Vi har ett fint hus med en mega tomt. Bor perfekt för barn och djur, men!Hade jag pengarna skulle jag mejja ner huset och bygga ett nytt som jag vill ha det. Jag kan se hus när jag är ute eller i tidningar och önska att huset var mitt
    Haha, jag skulle också riva hela huset och bygga nytt, precis som jag vill att det ska vara! Tänk om man vore miljonär!
    Drömma kan man ju!
  • Flissi

Hos oss blir inget klart...vi bara jobbar & jobbar!
    Funderar på att sätta oss i kön igen på tomt.
    Skulle "rätta" huset dyka upp skulle jag inte tveka.

Lite lustigt att ni med radhus vill "byta". jag kan absolut tänka mig radhus istället för vårt! Särskilt med tanke på en liten trädgård!!!

• Hanya

Hopsan! Det måste vara jobbigt att ångra ett husköp som är en så stor utgift i sitt liv. Kanske till och med den största! Dessvärre så ska man ju bo i sitt hus en väldigt lång tid men jag tror endån att dt bästa hade varit att man väntar och letar till man kännr sig helt nöjd.

Kan ni inte göra en omfattande renorvering om ni inte är nöjda med planlösningen?

• emmzan

Vi köpte vårt hus för 2,5 år sedan, har renoverat å grejjat men det tar aldrig slut på jobb..nu behöver vi STÖRRE dessutom. Har räknat på att bygga ut men iom att vi har ett gammalt hus så blir inte lånen speciellt förmånliga så nu sitter vi och väntar på lånelöfte från banken...ska bygga NYTT!

• Elsie76

Oj vad jag känner igen mig! Vi har också ett kalasläge med underbar tomt. Men innan huset är som vi vill ha det återstår att bygga nytt kök, altan, uteplats, garage, fixa häckar mot grannen, utebelysning....tid och pengar. Jag vill inte vara 45 när allt är klart men min man verkar inte tycka att ett livstidsprojekt är några problem.

• Flissi

Jo visst kan vi renovera...med det kostar ju.
    Jag är villigt till att låna, men min ekonomisambo ska prompt SPARA ihop varenda krona.
    Vilket inte sker på ett år precis.

Fast i längden är det ju bra...

Som det är nu gör vi lite i taget, men då tänker ajg att när vi äntligen är klara är det dags att börja om igen!
    Det som behöver göras är:
    Nytt kök + ändra den planlösingen ca 100000-150000kr
    Badrum uppe: ca 25000kr
    Utbygge övervåning (mer dröm än verklighet) ja säkert 150000-200000kr
    Trädgården klar (är halvfärdig, men blir klar nästa år allt finns hemma, men vi hann inte klart) = 50000kr & massor av tid!!!!!
    Källaren: Göra om helt säkert 100000 kan man lägga därnere minst.
    Carport: 20-25000

Spara ihop till detta....Buäää...tar tid!

• Blackboard

Vi ritade och byggde huset efter den familjestorleken vi hade vid planeringen. Bra och bekant område, nära till skola och sjö... Efter några år var familjen nästan dubbelt så stor och vi fick platsbrist! Sälja? Inte då! Här hade vi slitit och gjort det mesta själva, så inte fick vi sälja redan! Alltså byggde vi ut - i två omgångar. Vi gav oss den på att rota oss i samhället och ville verkligen trivas. Efter 5 år tappade vi suget och nu, efter 10 år, har vi till 99% bestämt oss för flytt till sommaren. Alla tycker att vi är galna...

• Elsie76

Flissi, jag känner sååå igen mig! MIn man går in för att våra lån ska vara lösta inom 20 år och vi ska vara helt skuldfria. Själv lever jag mer i nuet. Han vill inte heller låna. Risken är att det blir slitningar när man har så olika syn på saker.

• Trisses2

Vi köpte vårt nuvarande hus, 1½plansvilla med renoveringsbehov, för 7 år sedan. Har renoverat klart det mesta o det är jättefint. Kanonläge på tomt osv.
    Men nu ska vi flytta - har istället köpt en 1-plansvilla som ligger "mitt i smeten" i ett husområde. Huset har dock en kanonplanlösning och är ändå en hörntomt ;).

Ska bli otroligt skönt att slippa trappen!!! och allt spring upp och ner. Vi köpte första huset innan vi hade barn så då passade det oss perfekt. Men med två småbarn i huset vill jag bara ha allt på ETT plan.

Livet förändras och det vore väl istället konstigt om man köpte ett hus bodde där "för evigt" :)- ombyte förnöjer...

• ming
    Hanya skrev 2007-11-14 14:59:46 följande:
    Hopsan! Det måste vara jobbigt att ångra ett husköp som är en så stor utgift i sitt liv. Kanske till och med den största! Dessvärre så ska man ju bo i sitt hus en väldigt lång tid men jag tror endån att dt bästa hade varit att man väntar och letar till man kännr sig helt nöjd.Kan ni inte göra en omfattande renorvering om ni inte är nöjda med planlösningen?
    Det är inte så att man ångrar husköpet. Det är bara att det finns alltid bättre objekt!
    När man väl har flyttat in så hittar man så mycket mer saker som behöver göras och kan förbättras än vad man kunde se innan.
    Men nöjda är vi ändå!
    Och vi har inte tänkt att bo här mer än kanske 5 år, sen vill vi flytta, så vi köpte alltså huset med baktankarna att vi ska flytta om några år.
Svar på tråden Finns det fler som "ångrar" sitt hus/vill byta fast är kalasbra?