• LindaMa

Vad för saft åt 1-åring?

Ger min tjej på snart 15 mån endast vatten och mjölk att dricka. Tycker hon är lite dålig på att dricka så jag funderar på att ge henne svag saft nån gång men vilken saft ska man riktigt välja??

• Svar på tråden Vad för saft åt 1-åring?
  • Henrik31

Finns ju färdigblandad juice i barnmatshyllan i affären.
    Den bör vara nyttigast.

Eller pressa apelsin och blanda med vatten.

• AnneSophie

Semper har ju tetrapack med sockerfri saft som brukar stå vid barnmatsavdelningen. Det är ju ett bra alternativ. När Emmy var liten och var sjuk, och inte riktigt ville dricka, så fick hon sådan saft utspädd med vatten och det gjorde susen.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • lia76

Om hon har svårt för att dricka så tycke rjag inte du ska vänja henne att dricka saft.
    Men om du absolut måste så ta ne vanlig saft och inte någon light dryck eftersom sötningsmedlet inte är bra för dem (inte för oss vuxna heller)
    Gäller då aspartam.
    Men annars kan du ju köpa dryckerna som finns bland barnmaten

Själv dricker min jänta enbart sådant vid festliga tillfällen

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • En glad tjej

Det finns vanlig juice i affärerna som endast har fruktsocker i. Den brukar jag ta och spä ut med vatten!

• Veladis

Välj t ex äppeljuice utan tillsatt socker eller sötningsmedel ( t ex JO-jucie eller Bravo).
    Mycket smak, inte så surt som apelsin och inte extrasötat.

• LindaMa

lia76: Hon har väl inte svårt att dricka men hon dricker nästan alltid bara i samband med måltiderna. Eftersom hon lätt får trög mage skulle det vara bra om hon fick i sej mer vätska, därav frågan.

• Henrik31

Vettigt.
    Det finns även katrinplommonjuice som hjällper till vid trög mage.

LindaMa skrev 2007-11-14 13:48:44 följande:
    lia76: Hon har väl inte svårt att dricka men hon dricker nästan alltid bara i samband med måltiderna. Eftersom hon lätt får trög mage skulle det vara bra om hon fick i sej mer vätska, därav frågan.
  • LindaMa

Ska kolla vad utbudet är här på Åland...

• gotland

Jag skulle inte ge saft. Tycker det är dumt att börja vänja henne med det om hon ändå redan dricker vatten och mjölk.

Jag skulle istället prova om hon drack bättre ur nåt annat alternativ. Nu vet jag inte vad din dotter dricker ur, men hon kanske skulle tycka det var roligare att dricka om hon fick dricka ur glas eller sugrör eller sportflaska tex?
    Min dotter dricker mycket vatten om hon får dricka ur sportflaska, men dricker sämre om hon dricker ur pipmugg. Hon gillar även att dricka med sugrör.
    Prova

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vad för saft åt 1-åring?