• Anonym (Undrar)

Måltidsersättningar när man är gravid??

Nu kommer folk säkert skälla som bara den men min undran är om man kan dricka måltidersättningar endast som mellanmål. Jobbar på ett lager där vi har lite raster ( 2 raster på en hel dag)och inte får lov att ta med någon mat alls in på lagret. Förlorar på mitt ackord om jag tar extra raster och därför tänkte jag att jag kan ta med en påse med måltidsersättning som man kan blanda i vattenflaskan. Där är väl inget farligt i dom som kan skada fostret. Tänker mest på Modifast från apoteket eftersom det är den jag gillar mest. Jag äter ju som normalt när jag har lunch och kafferast. Så jag punkterar igen att det är INTE för att jag vill gå ner i vikt eller så!!!!

• Svar på tråden Måltidsersättningar när man är gravid??
  • carola1977

Borde väl funka bra som mellanmål, men fråga på apoteket om de är olämpliga att äta som gravid.

• Viggo och pyrets mamma

Håller med Carola, enklast är väl att antingen fråga din BM eller på apoteket.

• carola1977

Fakta om Modifast - från deras hemsida

Modifast är ett sortiment av produkter för dig som vill kontrollera eller minska din vikt. Det har funnits i Sverige sedan 1995 och används bland annat vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Modifast är inget mirakelmedel, men kan på ett effektivt och säkert sätt hjälpa dig att komma igång och nå ditt mål. För att bibehålla vikten på längre sikt måste du naturligtvis också lära dig att äta bra vanlig mat och i rätt mängd. Motion är självklart också en viktig del i ett sundare och lättare liv.

Är du gravid eller ammar bör du inte äta Modifast eller annan lågenergikost, eftersom kroppen har ett ändrat näringsbehov under den tiden.
    (shop.modifast.net/)

• Anonym (Undrar)

Jo jag vet att jag kan fråga på apoteket men eftersom jag kommer från ett litet samhälle där alla vet vem alla är och jag inte vill att det ska komma ut att jag är gravid så tänkte jag att jag ställer frågan här inne. Det finns ju hur många andra som helst som skriver konstiga frågor här på fl och oftast finns det någon som vet. Jag vet att dom inte rekomenderar att man äter såna när man är gravid men jag tänkte ju bara ha dom som mellanmål...tror inte det finns något annat som man blandar så lätt med bara kallt vatten. Annars hade jag gärna tagit något annat.

• Snäckan6

Finns ju näringsdrycker som man kan köpa på apoteket.

• Amatea

Att äta det som mellanmål borde väl inte vara någon fara. Däremot kanske du borde se över din arbetsmiljö? Är man gravid eller kanske diabetiker måste man kunna äta den mat man behöver under dagens lopp, trots att man arbetar. Du ska kunna äta riktiga mellanmål på ditt arbete om du vill det. Hänger det på ackordet är det kanske bättre både ur stressynpunkt och kostsynpunkt att som gravid faktiskt ta en kort mellanmålspaus i stället för att hålla kvar ackordet?

• Anonym (Undrar)
    Snäckan6 skrev 2007-11-14 14:48:23 följande:
    Finns ju näringsdrycker som man kan köpa på apoteket.
    Tack, ska kolla det nästa gång jag är därGlad
  • Anonym (Undrar)
    Amatea skrev 2007-11-14 14:51:45 följande:
    Att äta det som mellanmål borde väl inte vara någon fara. Däremot kanske du borde se över din arbetsmiljö? Är man gravid eller kanske diabetiker måste man kunna äta den mat man behöver under dagens lopp, trots att man arbetar. Du ska kunna äta riktiga mellanmål på ditt arbete om du vill det. Hänger det på ackordet är det kanske bättre både ur stressynpunkt och kostsynpunkt att som gravid faktiskt ta en kort mellanmålspaus i stället för att hålla kvar ackordet?
    Jo det är sant, ska prata med min chef, fast det är ändå bra om jag kan ta med mig något vid något tillfälle, då jag ofta blir hungrig så kan det vara praktiskt att någon gång kunna få i sig något på plats. Folk tror säkert att det är för att jag är pengakåt men det är ackordet som gör att jag tjänar några pengar, och pengar behövs när vi skaffar barn. Jag tar inte i så att det är farligt för min kropp eller bebisen i magen men om jag ska springa ifrån hur många gånger som helst (blir ju en del toabesök också) så förlorar jag MASSOR med pengar.
  • Glad i hågen

Om det inte finns ågot som är farligt för fostret i det, utan rådet att inte använda det under graviditet beror på att man inte ska försöka gå ner i vikt då, ser jag ingen anledning till att inte använda det - om det inte är för att gå ner i vikt

Som ersättning för ett onyttigt mellanmål eller inget alls måste det väl vara bättre att ta nåt med bra näringssammansättning tycker jag.

Svar på tråden Måltidsersättningar när man är gravid??