• Perniilla

Utgången Kakao

Jag hade tänkt baka kladdkaka, och jag undrar om man kan använda kakao som gick ut i maj, min sambo säger att det inte gör nåt, eftersom att det är en torrvara, Jag undrar om man kan använda kakao som gick ut i maj? Och kan det smaka konstigt?

• Svar på tråden Utgången Kakao
  • Perniilla

Okej =) Tack för svaret..

• BabyEm

Jag skulle aldrig äta så gammal. kanske kryper larver i den nej men det är säkert inte farligt men det finnns juh faktiskt ett datum pga nåt

• Perniilla

jo det är sant..kanske hellre lägger ut lite mer pengar o köper en ny =)

• sataya

borde det inte stå på typ livsmedelsverket om sådant?`

jag skulle aldrig äta det men sedan är det ju så att man måste sätta ett slutdatum (är lag på det) och man får inte ha hur länge som helst.. så jag vet inte hur det är med just kakao...

Lilla
  • Perniilla

jag kan gå in o kolla, men de blir så att jag köper en ny =) Vill inte förstöra min kladdkaka

• Carro W

Bäst före-datumet är just BÄST före, inte sista förbrukningsdag.
    En gång när jag lämnade tillbaks en gammal vara sa butikschefen att bästföre är 2/3 av brukbarhetstiden. Men då måste man ju också veta när varan tillverkades...

Jag hade dock inte använt kakaon, kanske inte smakar så mycket?

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Chaplin

Smaka på den. Det som är med gamla torrvaror är att de kan förlorat smaken.

• Snovit 79

Du kan använda det, men dra i lite extra. Den kan ha tappat smak bara.
    Du blir absolut inte sjuk av den.

Bäst-före-datum är bara satt som en mall. Man kan dricka en mjölk som gick ut för 3 dagar sen med. Det beror helt på hur den stått, vilken säsong det är osv.

//Konditor och bagare.

Svar på tråden Utgången Kakao