• Casper2004

Någon som haft katt med FIP?

var hos vet med min gizmo idag och tog prover för jag trodde han gått ner i vikt men han hade tydligen gått upp!så det va ju bra!men passade på att ta prover när vi ändå var där och då hade han högt på immunförsvar provet..så det skulle skickas vidare och kolla om det är FIP!får svar nästa vecka!jag hoppas det INTE är FIP!

• Svar på tråden Någon som haft katt med FIP?
  • Majsan70

Vi har haft en kattunge som har dött i det. FIP går INTE att fastställa innan katten är död. Däremot kan man via ett prov på bukvätskan få en aning om huruvida det KAN vara FIP eller inte.

En katt som är sjuk i FIP kan påvisa noll i värden på ett prov av förekommande coronavirus i kroppen.

PÅ Birmasällskapets hemsida har du mycket bra info om just FIP.

• Casper2004

Majsan 70-va menar du med noll i värden?är det lågt eller högt?dom tog blodprov som skulle skickas vidare!

Hur upptäckte ni det med kattungen?

• Majsan70

Med noll i värden menas att katten är för sjuk för att det ens skall kunna påvisas coronavirus i kroppen.

Nu hade vi sålt vår kattunge vidare såp den bodde inte hemma hos oss när den blev sjuk.
    Men han blev hängig o åt dåligt. Insjuknandet gick på nån vecka o de tog blodprover samt prover på bukvätskan som sen skickades vidare till Statens vet. lab.

FIP går ALDRIG att upptäcka i ett vanligt blodprov. För att helt säkerställaom det verkligen är FIP så måste katten obduceras. Har du läst på Birmasällskapet?

De sa inget om FIV/FELV ?

• Casper2004

min katt är precis som vanligt pigg och glad och äter och dricker bra!
    dom skulle iaf skicka iväg blod och kolla upp om det finns spår av FIP!

• Majsan70
    Casper2004 skrev 2007-11-14 18:48:30 följande:
    vad är fiv/felv?
    Som aids ungefär. Finns oxå att läsa om på Birmasällskapet.

Men jag är mycket förundrad över att din vet. verkligen tror på att det går att se i ett blodprov? Om du frågar senare kan du inte tala om för mig hur de tänkt då? Blir ju så himla nyfiken.
  • Majsan70

Lite info om FIP, kan vara bra att ha kanske.

Våt FIP
    Katter som inte svarar på infektionen med ett cellförmedlat immunförsvar utan bara bildar antikroppar utvecklar så kallad våt FIP. Komplex av virus och antikroppar samlas runt blodkärlen och orsakar där en inflammation. Inflammationen runt de små kärlen leder till utträde av vätska till buk-och brösthåla. Detta vätskeutträde är det mest typiska symptomet på FIP. Buken förstoras av vätskan som samlas medan resten av katten blir allt magrare. Vätskeutträde till brösthålan kan leda till andningsbesvär. Hankatter kan få en förstorad pung på grund av vätska som kommer från bukhålan. Vid båda formerna av FIP tappar katten matlusten, den blir magrare, tröttare samt får feber som inte påverkas av antibiotika. De flesta katter som får våt FIP dör inom två månader efter att symptom börjat uppträda.
    Torr FIP
    Katter som delvis svarar med ett cellförmedlat immunförsvar utvecklar torr FIP. Dessa katter står emot infektionen något bättre så att förloppet blir långsammare. Vid torr FIP får man infiltrat av celler i olika organ där de orsakar lokal förstörelse av vävnaden så att organen inte kan fungera normalt. Symptomen är mer diffusa vid torr FIP. Man kan få symptom från olika organ beroende på var inflammationshärdarna satt sig. Detta innebär att man kan få en rad olika symptom som kan förväxlas med många andra sjukdomar. De vanligaste sätena för inflammationshärdarna är ögon, hjärna, och inre organ. I upp till 10-25% av fallen angrips hjärnan vilket ger symtom som vinglighet, beteendeförändringar och kramper. Torr och våt FIP kan förekomma tillsammans i en blandform.
    Diagnos
    Diagnosen FIP är svår att ställa med säkerhet på det levande djuret då symptomen lätt kan förväxlas med andra sjukdomar. Man kan dock genom att ställa samman resultaten av ett antal olika tester med stor sannolikhet misstänka eller utesluta FIP. Det enda säkra sättet att diagnosticera FIP är att påvisa de typiska mikroskopiska förändringarna i olika vävnader. Om kattens allmäntillstånd tillåter att man tar ett vävnadsprov så kan det ge en säker diagnos. Ofta ställs dock den slutliga diagnosen vid obduktion.

• Casper2004

är inte FIP aids då?

• Majsan70

FIP är INTE aids, det är en helt annan sjukdom. Om du läser i det jag skrivit ovan får du en greppbar bild av den sjukdomen.

Svar på tråden Någon som haft katt med FIP?