• Devania

Barn som fastnar?

Har förstått att bebisen kan fastna i förlossningskanalen?! Hur sjutton gör man då? Om huvudet är ute men sen sitter resten fast????! Måste ju göra svinont dessutom. Är livrädd.

• Svar på tråden Barn som fastnar?
  • No way

Elias fastnade precis när axlarna va ute, Dvs på det bredaste stället. fick ligga och vänta på nästa värk i 5 minuter ca. Den smärtan var obeskrivlig. kändes som man skulle sprängas och allt bara bultade. sen togs han med sugklocka

• Hanna36

OM det skulle hända så får man snitta.. bebisen måste ju komma ut!

• lillajag82

ja det finns nog många alternativ
    1 är ju att dom knäcker  nyckelbenet för att då loss armen o då e det lättare att få ut liten
    det gör inte speciellt ont på liten det går mycket fort o läker innom 1-2 veckor
    det är mäst skrämmande för mamman som e helt hjälplös i den sitvationen

Emelié010224 & Albin060520
  • Busgrabbarnas mamma

Jag fastnade när mamma fött fram mitt huvud (hon fick nån underlig kramp). Man drog i mig men inget hände så det var bara att vänta tills krampen släppte.

• lillajag82
    Hanna36 skrev 2007-11-14 18:31:46 följande:
    OM det skulle hända så får man snitta.. bebisen måste ju komma ut!
    det går ju inte trycka tillbaka huvudet så då måste den ut på det sättet så då bökas det rätt mycket

hänger på magen
    sugklocka
    tång
    o ev knäcka nyckenben
    Emelié010224 & Albin060520
  • Peonia

HannaPanna: Att snitta i så sent skede är inget alternativ då är det endast sugklocka eller tång som gäller förutom yttre press.

• Valkyriah

På mig fick de utföra yttre press där barnmorskan till slut låg på min mage medans en annan fick föra in händerna och dra ut sonen.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Oliwa

Var inte orolig, det är ovanligt vad jag har hört. Min son kom med handen först så han fastnade. En barnmorska tryckte på magen och läkaren drog med sugklocka och då kom han! Jag tyckte inte det var så farligt, inget dramatiskt alls.

• Hanna36
    Peonia skrev 2007-11-14 19:48:09 följande:
    HannaPanna: Att snitta i så sent skede är inget alternativ då är det endast sugklocka eller tång som gäller förutom yttre press.
    jaha.. alltid lär man sig något nytt!
Svar på tråden Barn som fastnar?