Barn som fastnar?
Har förstått att bebisen kan fastna i förlossningskanalen?! Hur sjutton gör man då? Om huvudet är ute men sen sitter resten fast????! Måste ju göra svinont dessutom. Är livrädd.
Har förstått att bebisen kan fastna i förlossningskanalen?! Hur sjutton gör man då? Om huvudet är ute men sen sitter resten fast????! Måste ju göra svinont dessutom. Är livrädd.
Elias fastnade precis när axlarna va ute, Dvs på det bredaste stället. fick ligga och vänta på nästa värk i 5 minuter ca. Den smärtan var obeskrivlig. kändes som man skulle sprängas och allt bara bultade. sen togs han med sugklocka
OM det skulle hända så får man snitta.. bebisen måste ju komma ut!
ja det finns nog många alternativ
1 är ju att dom knäcker nyckelbenet för att då loss armen o då e det lättare att få ut liten
det gör inte speciellt ont på liten det går mycket fort o läker innom 1-2 veckor
det är mäst skrämmande för mamman som e helt hjälplös i den sitvationen
Jag fastnade när mamma fött fram mitt huvud (hon fick nån underlig kramp). Man drog i mig men inget hände så det var bara att vänta tills krampen släppte.
Sonen fastnade å det vart akut att få ut honom. Så en BM hängde sig på magen och en annan BM drog ut honom samtidigt som den ena tryckte på magen.
HannaPanna: Att snitta i så sent skede är inget alternativ då är det endast sugklocka eller tång som gäller förutom yttre press.
På mig fick de utföra yttre press där barnmorskan till slut låg på min mage medans en annan fick föra in händerna och dra ut sonen.
Var inte orolig, det är ovanligt vad jag har hört. Min son kom med handen först så han fastnade. En barnmorska tryckte på magen och läkaren drog med sugklocka och då kom han! Jag tyckte inte det var så farligt, inget dramatiskt alls.