• Sicali

Röda kinder utan att vara trött eller ha feber?

Måste bara fråga en sista gång om det är nån som kan ha nån teori. Sonen har haft jätteröda kinder i en vecka nu, de kommer punktligt strax efter fyra på eftermiddagen.
    Han är inte trött, har inte varit ute nyss, har ingen feber och har aldrig haft sådana kinder tidigare, finns det nån som kan komma på vad det kan vara?

Bilden är tagen nu ikväll och nu är han visserligen väldigt förkyld så kinderna har varit så hela dagen men under resten av veckan har han inte varit förkyld och de har bara dykt upp efter kl fyra.

www.familjeliv.se/krypin/sicali/gallery/php7b76nc.jpg

• Svar på tråden Röda kinder utan att vara trött eller ha feber?
  • ADORA

Har han ätit nåt speciellt? annars tycker jag nog att det ser ut som köldutslag men ja jag vet inte..

♥ (¯`°?.¸ ♥ Maja ♥¸.?°´¯) ♥
  • lolliepopsie
    Tycker oxå det ser ut som köldutslag...men är du osäker tycker jag att du ska prata med BVC...
    Lycka till!
    Den 24 Nov händer det..
  • Sicali

Nej, inget speciellt alls och han har nästan inte varit ute något idag p.g.a så dåligt väder.
    Jag är lite orolig för det ser så onaturligt ut och jag kan verkligen inte komma på vad det kan bero på.

ADORA skrev 2007-11-14 19:53:29 följande:
    Har han ätit nåt speciellt? annars tycker jag nog att det ser ut som köldutslag men ja jag vet inte..
  • malin ulrika

Det kan vara "fifth desease", alltså "femte sjukdomen", vet inte om den har ett annat namn på svenska. En barnsjukdom. Inget att oroa sej för om man inte är gravid. Du kan gå till doktorn, mon son fick "fifth desease" när han var liten, tror det fick gå över av sej själv, dock är det väldigt smittsamt, och om man är gravid kan det vara farligt, omman inte redan haft det (vilket man inte nödvändigtvis vet om...)

• Sicali

Vad är köldutslag egentligen? Att de har förfryst kinderna?
    Har försökt ringa bvc idag men de svarar inte, det vanliga att det inte går att nå dem.
    Skall försöka igen imorron.

lolliepopsie skrev 2007-11-14 19:55:02 följande:
    Tycker oxå det ser ut som köldutslag...men är du osäker tycker jag att du ska prata med BVC...Lycka till!
  • Sicali

Jag är gravid i v. 30. Usch nu blev jag orolig, vart kan man läsa mer om den?
    malin ulrika skrev 2007-11-14 19:55:56 följande:

Det kan vara "fifth desease", alltså "femte sjukdomen", vet inte om den har ett annat namn på svenska. En barnsjukdom. Inget att oroa sej för om man inte är gravid. Du kan gå till doktorn, mon son fick "fifth desease" när han var liten, tror det fick gå över av sej själv, dock är det väldigt smittsamt, och om man är gravid kan det vara farligt, omman inte redan haft det (vilket man inte nödvändigtvis vet om...)
  • ADORA

Behöver inte nödvändigtvis vara att dom förfrysit kinderna men det börjar ju bli kallt ute nu och huden på kinderna är ju tunn. Testa och smörj med en icke vattenbaserad kräm, har testat det på min tjej och det röda försvann..

• Jordgubbsflickan

Tycker också att det ser ut som om han fått köldskador på kinderna.

Då brukar kinderna bli så när man kommer in när man har varit ute....

• Sicali

Skall testa att smörja så fort han vaknat imorron, hoppas det hjälper så det inte är femte sjukan.

ADORA skrev 2007-11-14 19:59:03 följande:
    Behöver inte nödvändigtvis vara att dom förfrysit kinderna men det börjar ju bli kallt ute nu och huden på kinderna är ju tunn. Testa och smörj med en icke vattenbaserad kräm, har testat det på min tjej och det röda försvann..
  • Sicali

Det kan absolut inte vara köldskador även om jag håller med om att det liknar det. Han har som sagt inte varit ute nästan någonting eftersom han är så förkyld och det har varit dåligt väder.

Jordgubbsflickan skrev 2007-11-14 20:01:24 följande:
    Tycker också att det ser ut som om han fått köldskador på kinderna.Då brukar kinderna bli så när man kommer in när man har varit ute....
  • ADORA

Appropå krämen, det är viktigt att det inte är vatten i krämen man smörjer med.. finns det vatten i så finns risk för förfrysning. Detta spec under vintern..

• malin ulrika

Ledsen att jag gjorde dej orolig,
    men det är ju bättre att veta...
    OM det nu är det alltså.
    Här står det på engelska:
    www.kidshealth.org/parent/infections/bacterial_viral/fifth.html

Det står i slutet att man ska ringa sin gynekolog om man är gravid och har varit i kontakt med nån med fifth disease.

Gär finns info på svenska:
    handboken.infomedica.se/artikel.asp

Du kan ju försöka vara extra noga med handtvätt etc för att undvika att du får det OM det nu är det din son har.

• Sicali

Var inte det. Det var jättebra att du uppmärksammade mig på att det kunde vara det, skall fråga på bvc direkt jag får tag i dem imorron. Om det är det är det ju enorm tur att du påpekade det.
    malin ulrika skrev 2007-11-14 20:07:58 följande:

Ledsen att jag gjorde dej orolig, men det är ju bättre att veta...OM det nu är det alltså.Här står det på engelska:www.kidshealth.org/parent/infections/bacteria...Det står i slutet att man ska ringa sin gynekolog om man är gravid och har varit i kontakt med nån med fifth disease.Gär finns info på svenska:handboken.infomedica.se/artikel.asp kan ju försöka vara extra noga med handtvätt etc för att undvika att du får det OM det nu är det din son har.
Svar på tråden Röda kinder utan att vara trött eller ha feber?