• hjohanna

suvade makaroner?

hur gör man stuvade makaroner så de blir gott? nån som vet?

pussen

• Svar på tråden suvade makaroner?
  • mojsig

Det är bra om du kokar makaronerna lite i vatten ett tag. annars är det så lätt att mjölken bränner fast om de ska koka länge.
    Sen när du har kokat makaronerna i några minuter i vatten så häller du av vattnet å i med mjölk. Sen kokar du upp det under omrörning.
    Krydda med lite salt, aromat, svartpeppar, lite vitpeppar och socker. iaf så jag gör. å det blir jätte gått!

• Alicat

Jag brukar koka makaronerna och göra en vitsås på sidan av. Sen blandar jag dem innan servering.

Smält ett par matskedar smör i en kastrull, tillsätt ett par matskedar vetemjöl, vispa ut med mjölk och låt koka upp. sjud ett par minuter under omrörning, krydda med vitpeppar, muskotnöt och salt

• Mor till solsken

Jag gör på "fuskviset"..
    Kokar mackisarna nästan färdiga.
    Häller av vattnet.
    Smälter en klick smör/margarin i makaronerna.
    Strör över lite mjöl, rör ihop så makaronerna blir mjölkladdiga.
    Häller på mjölk, kokar en stund, rör om ofta så det inte bränner.

Att koka makaronerna i mjölk är väl vad mormor gjorde men tusan gubbar vad jag skulle bränna sönder grytor då. Att "fuskstuva" tycker jag smakar alldeles förträffligt.

• 78an

Jag kokar gammeldags makaroner (Kungsörnens) i mjölken hela tiden. Använd en teflonkastrull så fastnar det inte så mycket, och det som fastnar tas lätt bort.
    Receptet på makaronerna finns bak på förpackningen med makaronerna. Det blir jättegott

• AL 75

Jag värmer upp mjölken i micron, för den bränner lätt fast i kastrullen. Häll över i en kastull, tillsätt salt och i med makaronerna, som jag kokar mjuka i mjölken under konstant omröring! Späd med mer mjölk om så behövs. Riv över lite muskot (om man gillar det!) Lycka till!

• Anne Yone

Jag koka makaronerna och häller av vattnet, sen vispar jag ihop mjöl och mjölk i grytan och kokar upp, blandar i makaronerna och häller i lite socker. (eller ärligt - ganska mkt socker )

• Vårblomster

Bara du har e ntjockbottnad kastrull så kommer det inte bränna fast fastän du har mjölk i.
    Koka makaronerna (gammaldags ideal makaroner funkar bäst) i ca 5 minuter i vatten. Häll sedan av vattnet, häll på mjölk (hut mkt står på paketet beroende på portioner), och koka ca 15 min på låg värme låt det stå och stuva) i mjölken. Det blir absolut godast såhär.

• Linda1976

Skånska stuvad makaroner:

Koka makaroner nästan klara (funkar med både snabb och vanliga)
    Häll i mjölk och koka upp.
    Ska ihop lite mjölk och vetemjöl och häll i.
    Rör runt, och häll sedan i en äggula (får ej koka!)
    Krydda med salt & socker

Svar på tråden suvade makaroner?