• Jenny28

Vilken vecka görs vändningsförsök och när kejsarsnitt om det inte lyckas?

Jag frågar igen fast en annan tråd.
    Fick reda på idag att jag har en bebis i säte. Är i v.37 alltså 36+2 nu.
    Kommer detta gå ganska snabbt nu då. Dvs vändningsförsök denna vecka o KS nästa?
    Jag ska på Ul imorgon för att dubbelkolla om hon ligger i säte.

Nån som vet?

• Svar på tråden Vilken vecka görs vändningsförsök och när kejsarsnitt om det inte lyckas?
  • jamis

Jag har en kompis som fick göra planerat snitt en vecka innan BF när hennes dotter låg i säte.

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • ElinOlsson

Vändning i v 36-37 och snitt v 39. Ungefär så är det.

• MaijaO

Vändningsförsöket görs helst efter 36 fulla men före 37. Och snitt brukar bli mellan 14 och 10 dagar innan bf.

Hur ett vändningsförsök går till kan du läsa om i min blogg. Där finns också en förlossningsberättelse från ett snitt.

Om du vill föda vaginalt så kan man utreda möjligheterna till det trotts sätesbjudning.

Båda mina barn har kommit i säte och födda med snitt. Funderar du över något så kan du fråga i min gästbok.

Hur det än går, så kommer det gå bra! Kram och lycka till!

• Jenny28

MaijaO: Tack för ditt utförliga svar.Med andra ord kommer jag att göra ett vändningsförsök denna veckan då om hon ligge rkvar. Men konstigt nog kändes det jättekonstigt nu när jag låg i soffan. Det kändes som hon la sig helt på tvären! Vem vet kanske hon flippade tillbaka! ..
    ja det återstår att se imorgon

Ska läsa din blogg o det.

Men min bm sa att här i Varberg gör de bara snitt vid säte. Inget annat. Men jag hoppas ändå kunna utreda den möjligheten!

• MaijaO

Prata du med din läkare. Om du vill föda i säte så görs en viktskattning på barnet och sedan röntgar de ditt bäcken för att vara säkra på att du är tillräckligt bred. Om Varberg inte har kompetens för det så kan du ju föda i gbg. Men lyssna inte för mycket på din bm för enligt min erfarenhet så är de inte alltid så väl förankrade i förlossningens rutiner.

• tingelingelingan

gjorde vändning nånggång i vecka 37 med min dotter.
    de hade nog gjort ks drygt en vecka senare om det inte funkat med vändningen. men det funkade kanon och hon kom ut i vecka 38.

• Jenny28

Gokväll. Jag var ju på Ul idag för att se om hon låg i säte eller inte. Men jag kände igår kväll hur hon vände sig och jag hade rätt. Idag låg hon med huvet ner. MEN nu blir jag så osäker på om hon vänt sig igen. För nu känns sparkarna igen där de var i förrgår. Men åååh detta gör ju att jag går o tänker på det hela tiden. Jag kan ju inte ränna till bm varje dag för at kolla.
    Hur ska man kunna avgöra själv hur hon ligger.
    Jättejobbigt

• MaijaO

Oj, vad kul! och jobbigt förstår jag. Men om hon vänt en eller två gånger denna veckan så har hon fortfarande mycket plats att snurra på och då är det kanske bra att avvakta lite med en eventuell vändning, risken är ju annars att hon vänder tillbaka igen. Ring till bm och be att få komma på en ny koll nästa vecka, då har hon kanske lite mindre platts.

Jenny28 skrev 2007-11-15 20:33:28 följande:
    Gokväll. Jag var ju på Ul idag för att se om hon låg i säte eller inte. Men jag kände igår kväll hur hon vände sig och jag hade rätt. Idag låg hon med huvet ner. MEN nu blir jag så osäker på om hon vänt sig igen. För nu känns sparkarna igen där de var i förrgår. Men åååh detta gör ju att jag går o tänker på det hela tiden. Jag kan ju inte ränna till bm varje dag för at kolla.Hur ska man kunna avgöra själv hur hon ligger.Jättejobbigt
  • eternally

Min bebis ligger i säte och gick inte att vända på i vändningsförsöket. Jag är i vecka 37 (36+5) och kejsarsnittet blir ca 10 dagar innan beräknad födsel.
    Kram

• Längtande jag

Hejsan!

Jag fick reda på i vecka 37+5 att han låg i sätes. Dagen efter fick jag tid för vändningsförsök, men då han var för liten för detta så blev det tid för snitt. Och snitter gjordes i Vecka 38+0.

Jag hade alltså helgen på mig att städa, handla, diska, tvätta och packa. Och förbereda mig på att bli mamma. Det var så spännande!! =)

• MaijaO

Hur liten var han om jag får fråga? Har en tillväxthämmad son själv.
    Längtande jag skrev 2007-11-17 21:19:13 följande:

Hejsan!Jag fick reda på i vecka 37+5 att han låg i sätes. Dagen efter fick jag tid för vändningsförsök, men då han var för liten för detta så blev det tid för snitt. Och snitter gjordes i Vecka 38+0. Jag hade alltså helgen på mig att städa, handla, diska, tvätta och packa. Och förbereda mig på att bli mamma. Det var så spännande!! =)
  • Längtande jag

Han vägde 2880 gram och var 46 cm lång dagen som han tittade ut!! =) Din?

MaijaO skrev 2007-11-17 21:31:11 följande:
    Hur liten var han om jag får fråga? Har en tillväxthämmad son själv.Längtande jag skrev 2007-11-17 21:19:13 följande:
  • flinx

Här upptäcktes inte sätet förrän på förlossningen efter värkar och vattenavgång. Värkarbete avstannades och det blev snitt akut. Gick hur bra som helst om än chockartat för stunden. Jag var på BF +6. Födde i Varberg.

• DazQueen

Hej hej jag var på Lägeskontroll UL igår och då fick jag en tid för vändning imorgon torsd då är jag 37+0. Fick även en broschyr där det står att om det blir planerat snitt så blir det ca 7-10 dagar innan BF. Så får helt enkelt se hur det går imorgon på vändningen.

• Jenny28

Hej
    Idag var jag hos bm för att kolla om hon låg kvar med huvet ner o hon tyckte det. Hon var nästan säker
    Men hon ligger så himla högt o rörligt än o verkar ha massa plats så än så länge kan hon hoppa tillbaks.
    Spec när jag förklarade att hickan alltid bara känns uppe då blev hon osäker för att då borde huvet vara uppe med.

Men men, skulle det sätta igång med värkar så sa hon att jag skulle åka in på en gång för att få konstaterat hur hon ligger eftersom hon verkar vara en akrobat därinne

• DontYouKnow

Gjorde vändningsförsöket v. 37+6 och kejsarsnitt 3 dagar innan bf.

• liams mammsi

hade tid för vändingsförsök v37, men istället gick vattnet, och lillen kom ut via kejsarsnitt

Svar på tråden Vilken vecka görs vändningsförsök och när kejsarsnitt om det inte lyckas?