• Anonym

Hur små barn.... microlax

Hej jag undrar om någon vet hur små barn man kan använda microlax till...om man tror att barnet behöver bajsa men inte gör det kan man använda microlax då eller ska man prata med bvc först?

• Svar på tråden Hur små barn.... microlax
  • strålöga

Det allra bästa är att rådfråga bvc först.  Nu vet jag ju inte hur gammal ditt barn är?
    Min yngsta pojke var förstoppad redan vid tre månaders ålder och fick ett microlax av en sjuksköterska på akuten. Förstoppning trots helamning. Började ge själv, utköpt från apoteket semper bifidus,ett komplett modersmjölksersättning som används mot förstoppning. Detta hjälpte här iaf.
    Den äldre pojken hade förstoppningstendenser för en månad sen, fick rådet från vårdcentralen att testa microlax. Fungerade finemang, har inte behövt det ngra fler ggr.

• ludde1

man ska INTE ge barn microlax dels så gör det ont och att det fördärvar tarmrörelserna.

Jag har fått ett förstoppnings schema från barnkliniken av läkaren på bvc

Man ska ge barn KLYX i rumpan å  laktulos uppifrån.
    sen skulle man hålla på i en månad efter vad som stod på schemat.

Prata med de på bvc (men se upp min bvc ssk sa att jag skulle ge micro men då visste jag redan om att man inte ska det)

själv är jag undersköterska.

Det är jobbit å ha barn med trög mage å förstoppning jag har 2 st

LYCKA TILL

• ludde1

vill du har mera tipps så kan du skriva i min gästbok om du inte vill skriva härglad

• strålöga

Nej, Jag själv skulle inte ha gett mikrolax som första hands preparat mot förstoppning pga som Ludde 1 säger att det fördärvar tarmrörelserna men det gäller i högsta grad om man ger mer än ett mikrolax. Mina två barn har fått varsin microlax under sina levnadsår på 3 och 4 år. Båda ggr jag gett microlax var av ordination av läkare.

Svar på tråden Hur små barn.... microlax