• Anonym (??)

Vad säger fk om utlandsresa då man är sjukskriven?

Jag är sjukskriven för ångest och stress o får sömntabletter, orotabletter och antidepptabletter.. har fått en resa i två veckor till thailand nu och vågar jag fråga fk om jag får åka?

min läkare sa att han inte hade några problem med att jag åkte men att fk kan anse att orkar jag åka så orkar jag jobba.

men det är skillnad på att orka flyga för att få otroligt lugn o ro i två veckor, motför att jobba dag ut och dag in?

Vad tror ni? Usch, har ångestattacker bara jag tänker på detta just nu

• Svar på tråden Vad säger fk om utlandsresa då man är sjukskriven?
  • Anonym

Jag har en vän som varit sjukskriven i många år för psykiska besvär som får åka utomlands för FK utan problem. Det beror helt på vad man är sjukskriven för och vad syftet med resan är. Kontakta dem och förklara hur det är och att du ser det hela som en hjälp för dig att bli friskare.

• 68an

Jag har svårt att se att du får nej. Jag har varit utomlands flera ggr som sjukskriven och jag har kolla med dom varje gång och fått godkänt men då har det varit fysiska sjukdommar och skador men jag kan inet se att denna resa kan förvärra ditt sjukdomstillstånd utan snarare göra dig gott.

Du ha rju läkaren på din sida oxå så det borde båda gott!

• Makaronen78

Måste du tala om för fk att du ska åka då?

• Anonym (??)

åh jag hoppas ni har rätt. jag har längtat så in i bomben efter den här resan för att verkligen få komma iväg härifrån och bara få lata mig o gå på massa spa o få massage o bara njuta av värmen o lugnet.. men är så orolig för att få ett nej :S

Hur går man tillväga då? ringer man fk o frågar om lov lr?

• Anonym (??)
    Makaronen78 skrev 2007-11-14 23:30:19 följande:
    Måste du tala om för fk att du ska åka då?
    vågar jag riskera att inte göra det?

men jag har faktiskt funderat på det, men vill gärna göra rätt för mig
  • 68an

Jag ringd ebara och prata med en handläggare på fk och fick klartecken direkt. Kansek det är hårdare med nya regeringen så det måste kanske ventileras först men det vet jag inget om.

Säkrast och skönast för dig själv är att kolla med dom så du slipper ha det som en last på dina axlar.

• Makaronen78

jag är sjukskriven (har sjukersättning, jag var utomlands i somras,Jag ringde inte till fk!

• Anonym

Anonym (??) skrev 2007-11-14 23:31:07 följande:

:SHur går man tillväga då? ringer man fk o frågar om lov lr?
    Hur länge har du varit sjukskriven? Du bör ju ha fått hem papper från FK om att din sjukskrivning är godkänd och på det pappret står det ju ett handläggarnamn. Vänd dig dit. Har du varit sjukskriven längre tid så att du kallats till rehab-möte och sådant så är det den handläggaren jag rekommenderar att du vänder dig till i första hand.
  • 68an

Sjuklön/sjukpenning
    Om du reser utomlands
    Om du är anställd får du sjuklön från din arbetsgivare under den första tiden när du är sjuk. Det kallas för sjuklöneperiod.

Om du reser utomlands under den tid som du har rätt till sjuklön bör du kontakta din arbetsgivare före avresan. Är du fortfarande sjuk när sjuklöneperioden upphör måste du i god tid före resan ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.

Ett villkor för att du ska få sjukpenning är att resan inte hindrar ditt tillfrisknande eller förvärrar sjukdomen.

www.fk.se/privatpers/utomlands/tillfallig_vistelse/

• 68an

Med sjukersättning är det nog annorlunda...har för mig att jag inte behövde fråga om lov då.

Åker man utan att ha frågat om man har sjuklön/sjukersättning så finns risken att man blir ersättningsskyldig och kan glömma fortsatt ersättning.

Svar på tråden Vad säger fk om utlandsresa då man är sjukskriven?