• Saarraa

Gudmor/gudfar?

Jag har valt att inte döpa mitt barn, just för att jag inte är religiös och därför skulle det inte kännas helt rätt bara.
    Har däremot tänkt att ha en liten välkomstfest för lillen där
    dom närmaste kommer och vi välkomnar lillen och så vidare.

Min fråga är;
    visst kan man ha gudmor och gudfar trots att man inte döper
    sitt barn i kyrkan? Och NÄR är det vanligt att man frågar dessa
    personer om det? Kan man göra det innan barnet är fött?

• Svar på tråden Gudmor/gudfar?
  • miniGrynet

Jag är gudmor/fadder åt ett barn som inte är döpt, utan hade namnkalas.

När du väljer att fråga dessa är ju helt upp till dig och barnets pappa, när det känns rätt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • moosen

Min dotter har en gudmor fastän hon inte är döpt. Det har alltid varit självklart för vår del vem vi skulle ha och det visste hon sedan innan.
    När ni vill berätta är upp till er... =)

• Lilla trynet

Absolut tycker jag att ni ska ha faddrar. Jag tycker också att det kan vara bra att ni kommer öv erens om vad faddrarna ska ha för uppgift för ert barn. Det lär väl inte vara så akuellt med "den andliga fostran" exempelvis. Prata med dem när ni tycker det passar. När man döps får ju faddrarna ett fadderbrev. Kanske kan ni skriva ett eget "fadderbrev" att överlämna vid välkomstfesten. Lycka till med ert barn!

• Saarraa

Lilla trynet skrev 2007-11-15 06:51:46 följande:

Absolut tycker jag att ni ska ha faddrar. Jag tycker också att det kan vara bra att ni kommer öv erens om vad faddrarna ska ha för uppgift för ert barn. Det lär väl inte vara så akuellt med "den andliga fostran" exempelvis. Prata med dem när ni tycker det passar. När man döps får ju faddrarna ett fadderbrev. Kanske kan ni skriva ett eget "fadderbrev" att överlämna vid välkomstfesten. Lycka till med ert barn!
    Vad brukar det stå i ett "fadderbrev" ?
  • Lilla trynet

Jag tycker att ni ska göra det helt personligt. Skriva in datum, namn på barn och faddrar och kanske något litet om vad faddrarna har för uppgift i barnets liv. Kanske någon liten dikt eller passande vers? En tanke bara....

• jen längtar

Så här skrev jag i fadderbreven till min sons faddrar:

I samband med NNs namngivningsceremoni har du blivit utsedd till NNs fadder
    Vi tycker att du är en bra förebild som NN kan se upp till och lära sig många saker av på livets långa väg.
    Vi hoppas att NN kommer att känna stort förtroende för dig och att du kommer att vara en person som han känner sig trygg hos och kan anförtro sina problem till.

Hjälp oss att vägleda NN genom hans liv. Stötta honom och kom gärna med goda råd när han står inför svåra beslut, låt honom ta del av dina erfarenheter och hjälp honom att växa upp och bli en självständig, trygg, viljestark och lycklig kille!

Fadderskapet innebär inte att du förväntas överösa NN med gåvor, däremot hoppas vi att du skänker honom tid och kärlek.

Du kommer att betyda mycket för NN och vi hoppas och tror att han kommer att betyda mycket för dig. 

Jag hade gjort ett kort o på ena insidan var den texten o på den andra stod det datum o sånt kom tyvärr inte ihåg riktigt.

Svar på tråden Gudmor/gudfar?