• Kary

Hemförsäkring vid 2:a-handsuthyrning

Hej! Läste igår en artikel i DN och sen lite mer info om andrahandsuthyrning och så då bla att 1:ahandshyresgästens hemförsäkring inte täcker mig som blivande 2:handsuthyrare. Jag ska träffa killen som jag ska hyra av för att skriva kontrakt i helgen. Via telefonsamtal sa han först att hyra skulle ligga på x kr i månaden och att el skulle tillkomma och att jag skulle skaffa ett eget elavtal. Ok, det ska jag göra. Men sist fick jag ett sms där han även sa att försäkringen ligger på 170kr i månaden som tillkommer. Om den nu inte gäller för mig, borde jag betala den ändå? Jag tycker redan att jag kommer att betala ganska mycket och vill inte betala för en extra grej som ändå inte ger mig något. Borde inte jag teckna en egen försäkring istället? Är det ok att säga att jag inte vill betala för hans försäkring och tecknar en egen istället? Eller borde jag betala den ändå eftersom jag kommer att bo i hans möblerade lägenhet?
    Kan någon säga mig vad som vore rimligt?

• Svar på tråden Hemförsäkring vid 2:a-handsuthyrning
  • HaJoMi

Är hans saker kvar måste ju han ha sin försäkring iallafall men du måste ju alla gånger också ha en egen då du bor där och har egna saker där med. Förstör du en av hans saker blir du väl knappast återbetalningsskyldig gentemot honom ifall du betalar. Hmmm, verkligen en bra fråga. Ring och hör med ett försäkringsbolag för säkerhets skull, antingen ditt eller cokså det han redan har sin hemförsäkring i.

• Kary

Ja krångligt är det. Men frågan är om jag kan kräva att han betalar sin och jag betalar min...eller om jag måste betala båda? Verkar det rimligt?

• HaJoMi

Jag tycker det är sniket att begära att du ska betala hans om du ändå behöver ha en egen. Det är väl han själv som är rädd om sina saker liksom. Men å andra sidan, är det så att du förstör en av hans saker så kan han ju inte begära ersättning för den (tycker man) om du redan står för hans försäkring.

Det är just för att "man tycker så mycket" kring detta som det är allra bäst att veta exakt vad som gäller. Rena fakta är alltid det bästa att utgå ifrån.

• Kary

Hmm...jo...fast samtidigt är det ju en subjektiv fråga om vad man tycker är normalt eller rimligt. Om jag ringer till försäkringen och frågar vad de tycker är rimligt så låter ju det lite konstigt kanske.

• HaJoMi

Fast jag hade nog gjort så ändå. Hur brukar man göra liksom? Eller också att du ringer till hyresvärden - om det är en vit andrahandshyrning - och frågar vad de tycker/kräver/anser.

Svar på tråden Hemförsäkring vid 2:a-handsuthyrning