Personligen hade jag penselmålat, men väljer man att sprutmåla finns det några saker att tänka på:
Det finns två typer av sprutor, dels tryckluftssprutor, dels elektriska. Tryckluftssprutan ryker mer, men kan man sprutmålning är den generellt sett bättre att jobba med.
På en träpanel har man generellt sett inte enorma krav på ytfinishen; panelen är ju ändå full med småsprickor, knastar o s v, så en viss lite smårinning och "spottande" gör inte SÅ jäkla mycket, det kommer inte att synas.
Vill man måla stora ytor (vilket kan vara aktuellt på en lång/stor vägg är det viktigt att ha en kompressor/tank som orkar ge tillräckligt med luft för att orka hela ytan (om man väljer tryckluftsspruta).
Tänk på att om man skall måla tak/snedväggar får man inte lägga sprutan för mycket på sidan, då får den inte färg och resultatet blir helt kass.
Om du väljer att sprutmåla och är amatör, hade jag nog valt att köpa (hyra är knappast lönt) en elspruta. Se bara till så att viskositeten (tjockleken) på färgen är rätt, har man inte sprutmålat innan, kan man bli lite förvånad över hur tunn färgebn faktiskt skall vara.
Och tänk på att vara SUPERNOGA med att plasta in allt som INTE ska målas, sprutfärg kommer verkligen åt överallt!
Mja... jag tycker nog att du ska fundera på penselmålningen ändå... Totaltiden om du räknar in tömning av rum/maskering, rengöring av verktyg o s v blir nog inte mycket kortare med sprutmålning; kanske t o m tvärtom...
Lycka till!