hur gör man kallops?
eller andra saker med grytbitar?
eller andra saker med grytbitar?
tack, ingen som kan nåt här?
Jo jag kan men jag ska skriva direkt jag orkar.
Jo då. Antingen köper du en stek, färdiga grytbitar eller nåt annat lämpligt kött. Skär i relativt stora bitar. Bryn köttbitarna i mkt hög värme i en järngryta eller stekpanna. Bryner du i stekpanna så lägg över dem i gryta eller stor kastrull sen. Ös på med vatten (vispa gärna ur stekpannan och häll i grytan också) så det täcker köttet och lite till. Lägg gärna i en köttbuljongtärning också. Krydda med 6-7 lagerblad och ett tjugotal kryddpepparkorn.Låt koka åtminstone två timmar. Red av. Servera med potatis och rödbetor.
KLASSISK SÖNDAGSKALOPS :
kryddburken.wordpress.com/2007/03/08/sondagskalops/
Det här behöver du :
- 10 -12 portioner
- 1kg nöt (högrev, bog, fransyska, rostbiff etc)
- 2 stora morötter
- 2 gula lökar
- 3 dl matlagningsgrädde
- 8 lagerblad
- 6 kryddpepparkorn
- 6 vitpepparkorn
- Salt & peppar
GÖR SÅHÄR :
Skär köttet i bitar, fräs lite åt gången i en stekpanna, när allt är klart lägg alltsammans i en gjutgärnsgryta eller större kastrull. Låt köttet blanda sig och få värme, häll på så mycket vatten att det knappt täcker köttet, häller du på för mycket får du inte köttet mört och det tar en evig tid?.
När köttet fått koka upp i vattnet skummar du bort köttsaften som bildas på ytan, när du gjort detta häll på morötterna & löket samt kryddorna, på med ett lock och låt stå o småputtra ca 2½ timme på 3:an (medelsvag värme), häll på mer vatten då och då eftersom det ångar bort! När köttet är så mört att trådarna faller lätt isär, red av grytan med grädden & gör en sista koll på salt & peppar! Servera till kokt potatis och vinbärsgelé!
KALOPS MED VITLÖK :
kryddburken.wordpress.com/2007/05/01/kottgryta-med-vitlok-gjord-pa-hogrev/
Det här behöver du :
1 kilo högrev av nöt
2 gula lökar
1 röd lök
3 små morötter
10 kryddpepparkorn
5 vitpepparkorn
5 rosépepparkorn
5 lagerblad
2 köttbuljongtärningar
5 färska vitlökar (strimlade)
Salt
Smör till stekning
3 dl grädde
GÖR SÅHÄR :
Skär köttet i mindre bitar, bryn i stekpanna och lägg sedan över i en större gryta. Häll på vatten så det knappt täcker köttet, låt koka upp & skumma av noga. Tillsätt buljongtärningarna, lök, morötter, (klyftade) vitlöken, pepparkorna & lagerbladen! Brässera på svag värme ca 2½ timme till köttet är riktigt mört. Tillsätt grädden & låt koka upp ett par minuter innan servering. Servera till kokt potatis & vinbärsgelé!
När jag gör kalops gör jag de i min romargryta.De blir jätte gott och passar sig själv.Man stoppar i alla ing på en gång och låter de stå där inne i ca 1½-2 timmar.Sen gör man sås.
Och jag skulle aldrig ha grädde i min kalops som inlägg 5 säger. Inte heller vitlök (fast jag normalt älskar vitlök).
Jag ska laga KALOPS av min ängla son Emil`s älgkött idag - som puttrar nu..det är från Okt 05 och längre hållbarhet på älgkött,som är magert.
tack, men koka 2 timmar??? behövs det om man stekt innan??
men minst 2 timmar alltså? 1 timme? blir de äckligt då?
ok, tack
funkar det att ha det i en sånn där kastrull liknande "gryta"
i silver?
eller måste man ha en riktigt gryta, vad dom nu brukar va gjorda av?