• xxmeyaxx

Svenskan - Sveriges officiella språk? Nix.

Kan inte låta bli att klia mig i huvudet.
    Förstår verkligen inte varför Sverige inte har utropat svenskan som sitt officiella språk.
    Är det inte lite konstigt egentligen att vi inte har något officiellt språk? Och varför då inte svenskan, som alla pratar?

Jag menar, t.o.m. Finland har utropat svenskan som sitt officiella språk
    (tillsammans med finskan, sedan 1922). 1995 gjorde de t.o.m. samiska som officiellt språk i de områden i norr där det bor samer.  

Så varför har inte vi gjort det?

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • Svar på tråden Svenskan - Sveriges officiella språk? Nix.
  • Hannah76

För att Sverige är ett flat land som är så rädd att trampa någon på nårna eller förnärma någon, att vi förminskar oss själva samt vårt språk och vår kultur?

• Birgitta2

Hmmm... varför skulle inte svenskan vara vårt officiella språk? Det är väl klart det är! Att det inte står på något papper spelar väl ingen roll. Jag menar: i danmark pratar man danska, i Norge pratas norska, i england pratas engelska osv osv osv. Så vari ligger problemet?

• xxmeyaxx
    Birgitta2 skrev 2007-11-15 13:00:54 följande:
    Hmmm... varför skulle inte svenskan vara vårt officiella språk? Det är väl klart det är! Att det inte står på något papper spelar väl ingen roll. Jag menar: i danmark pratar man danska, i Norge pratas norska, i england pratas engelska osv osv osv. Så vari ligger problemet?
    Så länge det inte står på ett papper så anses det ju att vi inte har något officiellt språk.
    Även om majoriteten talar det.

Problemet är VARFÖR vi inte har utropat det som officiellt?
    Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • xxmeyaxx
    Hannah76 skrev 2007-11-15 12:59:14 följande:
    För att Sverige är ett flat land som är så rädd att trampa någon på nårna eller förnärma någon, att vi förminskar oss själva samt vårt språk och vår kultur?
    Hm, kan ligga något i det.
  • Veladis

Det är tydligen så att man ansett det så självklart att det inte har behövts, vad jag förstår. Bara en formalitet, alltså.
    Däremot har vi oficiella minoritetsspråk.

• Birgitta2
    xxmeyaxx skrev 2007-11-15 13:08:43 följande:
    Så länge det inte står på ett papper så anses det ju att vi inte har något officiellt språk. Även om majoriteten talar det. Problemet är VARFÖR vi inte har utropat det som officiellt?
    Men du, vi är inte tvåspråkiga som de är i Finland. Och antagligen är det därför man varit tvungen att ha ett officiellt språk. Vi har vår svenska, medan de haft finska och svenska. Eftersom de haft kludd med vilket språk som skall vara det officiella, så har man då sagt officiellt att det är svenska. Vi har inte de problemen och behöver därför inte göra något sånt.
  • Sallisen

Varför måste det deklareras officiellt, det är väl självklart att svenskan är vårt mest naturliga språk, vi bor ju i Sverige. Det är inte finska, engelska eller samiska vi skriver på här på forumet t.ex. heller... utan just svenska.

• xxmeyaxx

I England talar man också bara ett språk och de har utropat engelskan som officiellt?
    Samma sak med Norge. De pratar bara norska, som är officiellt..

• xxmeyaxx
    Sallisen skrev 2007-11-15 13:12:42 följande:
    Varför måste det deklareras officiellt, det är väl självklart att svenskan är vårt mest naturliga språk, vi bor ju i Sverige. Det är inte finska, engelska eller samiska vi skriver på här på forumet t.ex. heller... utan just svenska.
    Ja, men jag undrar bara VARFÖR det inte har utropats?
    Sedan om jag har problem med det eller inte är en annan sak. Men det har jag inte.
  • Sallisen
    xxmeyaxx skrev 2007-11-15 13:16:07 följande:
    Ja, men jag undrar bara VARFÖR det inte har utropats? Sedan om jag har problem med det eller inte är en annan sak. Men det har jag inte.
    Ja, det kan man fundera över? De kanske tyckte att det inte var viktigt?!
Svar på tråden Svenskan - Sveriges officiella språk? Nix.