• Annaloo

Vad betyder egentligen ordet "kränkt"

Jag och en kompis hade igår en diskussion om det senaste modeordet: "kränkt"
    Vad betyder det EGENTLIGEN?
    Nuförtiden så verkar det som om allt är kränkande.
    Min sons klasskamrat kränkte honom - han gömde hans mössa.
    Tjejen i kassan kränkte mig - hon bad mig visa leg när jag köpte öl
    Mannen fällde kränkande kommentarer - han sa att jag är blond

Vi irriterar oss båda på detta bisarra överanvändande av ett ord som när jag växte upp hade en klar och tydlig betydelse. "Sovjet kränker de mänskliga rättigheterna", "Amerikanska soldater kränker lokalbefolkning i Vietnam" och liknande uttalanden fick mig att förstå att en "kränkning" är något mycket allvarligt.
    När man kan hävda att man blivit kränkt för att man måste visa leg för att köpa öl - då känns det inte längre som om det är så allvarligt att bli kränkt. Mest lite irriterande så...

Vad tycker andra? Är det rätt betydelse som används nu, och förr så var man lite för restriktiv med att använda ordet?

Vilket år som helst nu...
  • Svar på tråden Vad betyder egentligen ordet "kränkt"
  • azofia

Håller med dig. Vissa ord går det inflation i så att de tyvärr tappar betydelse efter ett tag.

• Annaloo

Tack! Jag ska skicka länken till min kompis också!

• Birgitta2

När man känner sig förolämpad, ledsen, stött så är man kränkt. Och jag tycker nog också att det ordet gått i inflation.

• Annaloo

Birgitta: Tack för ett mycket konkret svar.
    Personligen så tycker jag inte att det räcker för att man ska ha blivit kränkt, utan det ska till något mer... Någon form av förnedring skulle jag vilja han med som "krav" för att man ska ha blivit just kränkt. Man kan bli förolämpad, och/eller stött och/eller ledsen, men för mig så är ordet "kränkt" mycket mycket starkare än tex förolämpad.

Med det säger jag inte att min tolkning av ordet är rätt anledningen till att jag startade den här tråden var just att jag vill höra hur andra tolkar ordet.

• Birgitta2
    Annaloo skrev 2007-11-15 13:40:42 följande:
    Birgitta: Tack för ett mycket konkret svar. Personligen så tycker jag inte att det räcker för att man ska ha blivit kränkt, utan det ska till något mer... Någon form av förnedring skulle jag vilja han med som "krav" för att man ska ha blivit just kränkt. Man kan bli förolämpad, och/eller stött och/eller ledsen, men för mig så är ordet "kränkt" mycket mycket starkare än tex förolämpad.Med det säger jag inte att min tolkning av ordet är rätt anledningen till att jag startade den här tråden var just att jag vill höra hur andra tolkar ordet.
    Enligt ordböcker så betyder kränkt precis som jag skrev ovan. Men jag förstår vad du menar med det där med förnedring. Men faktum är att en förolämpning kan vara kränkande. Men att vara stött... nja, jag själv tycker inte det, men ordböckerna säger det. Jag känner som du, att om man är kränkt så har det med förnedring och svårare förolämpning att göra.
  • Annaloo

Birgitta: Ja, jag slog också upp det i ordböckerna, men det slog mig att ordböckerna talar inte om några "grader" av olika känslor, eller "styrkan" eller "laddningen" av ordet.
    Det innebär att förklaringen till orden förolämpad och kränkt kan vara identisk, även om användningen av orden skiljer sig åt. Jag tänkte inte på att kolla exemplen på användning, om de kanske ger en ledtråd
    Jag får kolla när jag kommer hem

• Shila

tycker kränk är motsatsen till integritet!!

Varje utgång är en ingång till något annat!
Svar på tråden Vad betyder egentligen ordet "kränkt"