• Jossan

blir man verkligen piggare av att gå ner i vikt??

jag är jämt dödstrött och har varit det i flera år..
    igår såg jag på dr phil om en kvinna som gått ner runt 70kg med hjälp av gastric bypass eller någon sådan operation och hon och dr phil nämnde att hon blev piggare..

tror ni det är sant? jag menar nog dom som har fetma inte dom som väger 5 kg över sin målvikt..
    och varför är det så?
    kan det vara mitt fett som gör mig trött?

kram J

• Svar på tråden blir man verkligen piggare av att gå ner i vikt??
  • mimmipigg

Tror snarare det är tvärtom... man blir fet av att vara trött.

• ebben

Jag tror absolut övervikt gör en tröttare.........det blir ju jobbigt att röra sig och det är jobbigt rent fysiskt för hjärtat o allt att funka i ordning..........
    Tror absolut att man är piggare om man inte är överviktig!!

• Jossan

mimmipigg
    jo det blir man nog men jag minns inte att jag var trött när jag började gå upp i vikt (var ju yngre då) däremot har jag inte gått ner i vikt för jag är trött..

ebben
    jo men jag är trött även om jag inte rör på mig...

hmm om jag förväntar mig att bli pigg när jag gått ner halva min vikt så kommer jag bli besviken om jag fortsätter vara trött

kram J

• Pip73

Visst blir man piggare! Gick ner 26 kg förra hösten (från 134 till 108) och allt blir sååå mycket lättare. Man får mer energi pga att man kan och orkar göra mycket mer än innan. Tidigare sov och vilade jag jätteofta, men det blev mindre och mindre allt eftersom kilona försvann.

Kosten gör också mycket märkte jag. Åt jag massa fett och socker blev jag så trött så jag kände mig sjuk. Åt jag typ fläskfile med sallad och fullkornspasta istället så fick jag bara "bra" energi och kroppen säckade inte ihop!

Nu har jag blivit gravid och tänker försöka hålla mig till den nyttiga maten även under dessa månader så att jag inte lägger på mig de gamla kilona igen!!

• Pip73

Man kan ju aldrig garantera att din trötthet försvinner eftersom den även kan bero på andra saker, men det kommer förhoppningsvis bli bättre i alla fall! Kram

• Jossan

pip73
    det låter ju bra.. bäst jag skyndar på att lägga om min kost.. om jag inte vore så trött
    ska börja äta low carb när pengarna kommer det är lite dyrare än vanlig mat med mycket kolhydrater som tex pasta

kram J

• Norrlandsmorsan

Jag misstänker att du kanske är ute i friska luften för lite...bara en tanke...

Motion kan göra underverk

• Pip73

Jag körde min egen lilla special när det gäller low carb. Inga kolhydrater efter lunch om jag inte tränat och behövde återhämtning. En dag kunde se ut såhär:

Frukost:
    2 skivor grovbröd typ Gott & Gräddat
    Lätt & Lagom 30%
    Skinka eller Lågkalori ost
    Grönsaker

Lunch:
    Grovbröd eller knäckebröd med smör och skinka/ost
    Soppa eller Te

Middag:
    Protein (fläskfile, fläskkotlett, fettsnålt nötkött, kycklingfilé m.m.)
    Grönsaker
    Dressing gjord på Olja, Balsamvinäger och Italiensk salladskrydda

Om jag körde ett gym-pass typ spinning eller BodyPump på kvällen kompletterade jag med en kvällsfika innehållande ett par smörgåsar efteråt för återhämtningen av musklerna.

• Jossan

norrlandsmorsa.. hmmm kanske det kanske,, men det är inte hela sanningen för jag är lika trött även om jag är ute mycket eller inte sen när man är fet är det inte så jättekul att gå ut heller tycker jag har inte mycket kläder som passar etc

pip73
    din middag lät jättegott har funderat på att äta så.. ja så får det bli men jag börjar nog inte träna förrns jag är lite smalare..

kram J

• Pip73

Jag började inte heller träna direkt... efter ett antal kilo "mjukstartade" jag med att simma nån gång i veckan bara för att inte belasta lederna.

Jag håller med dig i ditt svar till norrlandsmorsan att det inte är kul att bli uttittad, men jag beslöt mig till slut att försöka strunta i dom. Min hälsa var viktigare. Tyvärr är det inte så lätt att bara göra det och jag skäms och mår dåligt över hur jag ser ut fortfarande, men det är bättre nu. Och bättre ska det bli!!

Svar på tråden blir man verkligen piggare av att gå ner i vikt??