• Nahla

Till Tandläkaren som gravid?

Är det ok att gå till tandläkaren som gravid? Laga hål/bedövning m.m??
    Har för mig jag läst nått om detta tidigare..

• Svar på tråden Till Tandläkaren som gravid?
  • Småtokig

Be om ett helt röntgen förkläde så att magen är skyddat. Tandläkaren bör veta vad man bör /ej bör göra som gravid hos dem.

♥Albin 20070116 ♥
  • Maijlo

Det finns många som säger att det är helt okej. Jag gjorde det däremot inte. Min mamma fick ett sent missfall efter ett tandläkarbesök då hon fick bedövning. Hon kände direkt att det var något som blev fel efter det. Jag vet att det inte är någon vetenskaplig grund i det, men personligen tror jag på henne och jag vågade inte chansa. Jag har aldrig hört att någon annan haft en sån upplevelse och kanske stämmer det inte att det utlöste hennes missfall.

• Mia2oo7

Jag lagade en tand som gått sönder när jag var i nionde månaden. Fick Röntgenskydd och allt möjligt skydd.. Jag ringde till dem och kollade först om det var ngt jag skulle tänka på innan.. men det var det inte.

• Annaïck

Javisst. Man får ett skydd under röntgen. Däremot kan det vara obehagligt att ligga på rygg så länge och halvt upp och ner som man är. Jag väntade till efter förlossningen.

• ims67

Det är ok att gå till tandläkaren men det är inte bra att bli röntgad utan skydd.

• Nilka

Jag drog ut en kindtand 8 dagar innan förlossning o allt gick jättebra!! Men passa på innan du blir för "tjock" för när barnet blir stort så kan det trycka på pulsådern så man svimmar av o så!

Det va enda nackdelen jag upplevde med tandläkarbesöket! Om man någonsin gillar o gå till tandläkaren...

Wilma - vår ögonsten
  • Pirog

min tandläkare sa att han aldrig röngtar eller bedövar gravida. de sa att man kan det,men de gör det inte.

• Nilka

självklart gör man ju inte det om det inte behövs men jag va tvungen o dom sa att det är ingen fara, värre att gå med trasig tand o tandvärk...

Wilma - vår ögonsten
  • Vintersjäl

Jag lagade ett hål med bedövning i vecka 26, funkade finfint! Däremot ville tandläkaren inte röntga mig utan gav mig en tid för det efter graviditeten.

• jennychristina79

Jag gick till tandläkaren för ca 3 veckor sedan, alltså i vecka 37. Rekommenderar inte det för jag svimmade.
    Det blir ett sånt tryck på stora kroppspulsådern och ryggraden så man kan få svimkänslor eller till o med svimma sa barnmorskan efteråt. Blev såklart jätte rädd men det var ingen fara.
    Men gå inte så sent om du kan undvika det.

• Deathstar

Jag var nyss hos tandläkaren och berättade att jag var gravid. Då undersökte hon bara tänderna en snabbis och sa att dom skulle kalla mig igen efter födelsen och ta röntgenbilder då istället.

• Theia

Dom tog inga nya bilder på mina tänder. Jag skulle få komma tillbaka efter bebisen va född ist

• LindaL

Jag var hos tandlägakaren när jag var nygravid och de struntade i att ta bilder men i övrigt kunde jag ta bedövning och laga osv.

• AnnaH

Bedövning brukar inte vara något problem ,men skulle man få en infektion efter ett tandläkarbesök som kräver antibiotika innebär det en risk för barnet. Smärtstillande efter ett större ingrepp kan ju också vara ett bekymmer.
    Undersökning och lagning ska inte vara några problem, när man har passerat första trimestern.

Själv ska jag dra 2 tänder när jag passerat v 24 och sedan sätta in tandställning.

v.16
  • Jellan

Var hos tandläkaren nu i veckan, röntgade inte, men lagade ett hål. Hon sa aatt det gick egentligen bra att laga med bedövning när man är gravid, de hade en bedövning som är lite lindrigare, utan adrenalin i och så som de brukar använda.
    Jag var tjurig och sa att jag vill inte bedöva, för säkerhets skull, brukar bli lite groggy av bedövningen även i vanliga fall, så...
    Jag har aldrig svettats så mycket, de borrade ut en gammal fylling ur en kindtand, och det gjorde vansinnigt ont. Huvva.
    Tror nog att om man tål bedövningen i vanliga fall, så kan man gott ta den som gravid med. Kanske vara lite försiktig första veckorna?
    Är i vecka 22. Skönt iallafall att ha hålet lagat. Kändes tokigt att vänta till efter förlossningen, är ju en bit kvar. Undrar ifall jag skulle ha någon tand kvar att laga i mars? =)

• Lärarn

Jag har fått rekommendationen att gå till tandläkaren eftersom man kan få problem med tänder och tandkött som gravid och det har jag!
    Ska dit nästa vecka, men de kommer inte att utsätta mig för något som inte är säkert för barnet. De är ju inte inkomopetenta!

• Arne Bus

Var och drog ut en visdomstand förra gången jag var gravid. Det var inga konstigheter enligt tandläkaren, hade jättemycket bedövning! Det värsta var att det gjorde såååååå jäkla ont efteråt när bedövningen släppt. Det enda jag fick ta för smärtan var vanliga värktabletter, de hjälpte ju inte ett smack mot den smärtan!!!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Till Tandläkaren som gravid?