• Gravid2010

Det finns frimärken att köpa utan klister??

På tex Tradera.. Någon som vet vad det är för frimärken?

Alltså.. Var kommer de ifrån? Hur kan de säljas? Frimärken utan klister bakpå, som man tydligen kan använda?

Någon som kan nåt om det här?

• Svar på tråden Det finns frimärken att köpa utan klister??
  • Annamaja

oftast skriver dom att man kan använda frimärkerna på tex. tradera. Men det du ska akta dig för är att dom påstår att frimärkerna är värd det du köper dom för. Så säg att du skulle köpa 10frimärken för 100kr då kan säljaren påstå att frimärkerna är värd 10kr/st fast det står 50öre på frimärket... men dom är endast värd 10 öre st, det belopp som står på frimärket. Men ja du kan ju använda dem så länge det inte är stämplat på dem. Men du måste ju kanske använda eget klister då.

• Freiya

det e ju säkert gamla frimärken som redan använts en gång, om det inte e klister på dom.
    har du nån länk?

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Runguska

Är det gamla rabattmärken du menar? De har låga belopp tryckta, men kan ändå användas utan att det är fel. Såvida märkena inte är använda en gång redan.

• Freiya

kollade nu och såg att det även fanns vanliga nya frimärken, dom som är självhäftande i vanliga fall, utan klister. dom är säkerligen redan använda en gång och ångade och strukna. eller falska.

• Runguska

Posten har infört eller ska införa sigill på sina klisterfrimärken för att man ska känna igen falska. Jag vet inte hur detta kommer att se ut, men det tyder på att det kan finnas en marknad för falska märken. Anmäl auktionen till tradera om den verkar olaglig.

• CCA

Det FINNS forfarande "gamla" frimärken som man slickar på, eller åtminstonde gjorde det det för ca 1år sedan. Jag bor på lite ort och skulle ha 2frmärken. Hade tänkt köpa en kart men det var slut, fick då köpa 2 lösa frimärken som jag fick slicka fast på gammal traditionelltvis. frimärkena köptes på ett av postens ombud.

• tessanior

Jag köpte 10 stycken frimärken på "posten" förra veckan och det var såna man skulle slicka på. Så de finns fortfarande.

• Gravid2010

Jo jag vet att det finns frimärken som inte är självhäftande,,dvs såna man måste blöta upp.

Men dessa är helt utan klister över huvudtaget.. och det är inte rabattmärken utan precis som freiya säger så är det som vanliga nya självhäftande märken fast helt utan klister?!

• Gravid2010

Det kan inte vara andra sortering då?

Det måste väl kunna bli fel i fabriken där man gör frimärken också?!

• zippis

Jag har fått höra att det finns frimärken som skadats vid tillverkning. Dvs de har blivit blöta, förstörda eller det blivit nått fel vid tryckning. De ska egentligen kasseras men sen "plockar" vissa dem innan de hinner brännas.

Kan vara såna de säljer.

• Gravid2010
    zippis skrev 2007-11-16 10:44:13 följande:
    Jag har fått höra att det finns frimärken som skadats vid tillverkning. Dvs de har blivit blöta, förstörda eller det blivit nått fel vid tryckning. De ska egentligen kasseras men sen "plockar" vissa dem innan de hinner brännas.Kan vara såna de säljer.
    Jo det skulle kunna vara så. Det verkar ju vara en rätt stor marknad iaf.. för jag har fått hem grejer flera ggr som jag köpt som är frankerade med såna märken..

MEN jag tror inte de bränner felaktiga märken.. Jag tror möjligen att de mal ner dem och gör nya av pappersmassan som blir isf.
  • Runguska

Det enklaste kanske vore att skriva ett mail till Posten och bifoga exempelvis den senaste länken. Det vore intressant att få svar. Själv samlar jag på frimärken och skulle ogärna köpa frimärken som inte är från Posten utan från något privattryckeri.

• Freiya
    Gravid2010 skrev 2007-11-16 18:23:30 följande:
    Kolla in de här frimärkena ordentligt!www.tradera.com/200_st_valorlosa_marken_frank...å frimärket där en liten grabb pussar på en fisk.. så sitter texten helt snett?! (och på det där en liten grabb ligger på en brygga) Och på frimärket nedanför med svamparna så finns det ingen vit kant? *hmm*
    jag tror att dom ska va snea, och den med svampen är en del av 4 stycken, så den ska inte ha en vit kant där :)

risken e ju stor att de är falska. det säljs massvis med falska frimärken.
  • jela1982

skulle aldrih köpa frimärken på internet skall jag ha går jag på posten

• Gravid2010
    jela1982 skrev 2007-11-18 09:33:28 följande:
    skulle aldrih köpa frimärken på internet skall jag ha går jag på posten
    men grejen är ju att om man skickar mycket så tjänar man på att köpa frimärken på nätet. (de säljs på block och rulle också.)
Svar på tråden Det finns frimärken att köpa utan klister??