Någon som vet vad som krävs för att vara dagbarnvårdare och hur mycket man tjänar?
Som rubriken lyder...
Som rubriken lyder...
Du behöver ha en tillräckligt stor bostad. Barnskötarutbildning brukar krävas.
Man tjänar mindre än barnskötare på dagis o jobbar mer.
Här i kommun tjänar vi lika mkt som de som jobbar på dagis.
Jobbar mer vet jag heller inte om vi gör . Vi har 40 timmars vecka precis som dagis.
Jag har inte barnskötarutb., men jag har undersköterske utb. sedan har jag tre egna barn.
Visst jobbar mer, man har ju städ o planering som man ofta gör på fritiden
Dagbarnvårdare måste vid behov jobba 48 tim per vecka.
Planering får man ju se till att göra när barnen är där, om man vill ha fritiden fri så att säga.
Samma lön som på dagis. Jobbar 40 timmar per vecka. Avsatt två barnfria planeringsdagar per termin. Precis lika som på förskola.
Hur många barn har ni och hur mycket pengar blir det i månaden?
Jag har fem inskrivna barn hos mig. Då vi har en - två lediga dgr i veckan, så innebär det att jag kan ha upp till 8 barn på en dag, men det är max antal här.
Sedan ekonomiskt jag har en grundlön på 20000. Därefter får man omkostnadsersättning den är på 48:- per barn /dag som går mer än fem timmar. Halvdags barn betalas hälften för.
Sedan har jag telefonersättning 135:. Men ersättningarna kan se olika ut.
Mamma som är dagbarnvårdare har ingen utbildning.
6 barn just nu, men kan ha upp till 8 om de har lite större barn.
3 dagar i hemmet och 2 dagar på lokal har de, så de kan lösa av varandra eftersom veckorna kan bli en bra bit över 40 timmar.
Tror hon tjänar ca 17500 sen är det omkostnad på det.
Oj...det var högre löner än jag som är barnskötare o jobbar på förskola.
I vår kommun är nästan alla dagmammor privata sen några år tillbaka, de tjänar mkt mer än en kommunal dagmamma.
Det krävs inget speciellt (underligt nog!) utan antingen så har man en barnskötarutbildning eller så är man mamma själv. Det räcker tydligen i vår kommun.