• jennie ellie
    Äldre 15 Nov 19:09
    6412 visningar
    14 svar
    14
    6412

    Är det tillåtet/ok att ta med djur in i mataffärer/restauranger?

    Om inte i så fall varför? Har en person i en annan tråd som tar med sig hunden in i mataffären och på restaurang.

    Detta är enligt mig förbjudet såvida det inte gäller ledarhundar/service hund.

    Att det skulle föreligga livsmedelshygieniska skäl eller pg av allergier mm köper hon inte så hjälp mig med info tack.

  • Svar på tråden Är det tillåtet/ok att ta med djur in i mataffärer/restauranger?
  • annica­villha­beis
    Äldre 15 Nov 19:21
    #1

    Framför allt skulle jag säga för allergier.
    Det finns dom som är så pass allergiska att de inte kan vistas i samma rum, även om det är stort, som djur. De har det jobbigt som det är med tex hund/katt hår på folks kläder. Kan leda till döden för vissa. Tycker att det är orsak nog att inte ta in hundar i butiker och restauranger. Sen finns det ju faktiskt dom som är väldigt hundrädda och de ska ju då inte behöva gå ut från affären bara för att nån inte kan respektera att man kan vara rädd.

  • daught­erofab­itch
    Äldre 15 Nov 19:25
    #2

    Strikt ägaransvar gäller även i sådana situationer. Du skall hålla din hund så att den inte orsakar olägenhet för andra. Blir folk rädda/allergiska/skada mm så är det ägarens ansvar.
    Man tar inte med sig sitt djur in i butiken oavsett storlek eller ras.

  • jennie ellie
    Äldre 15 Nov 19:26
    #3

    Men vad jag vill veta är, är det förbjudet att ha djur i livsmedelsbutik och på restaurang?

    Jag vet själv men vill höra det från andra

  • daught­erofab­itch
    Äldre 15 Nov 19:29
    #4

    Ja, det är förbjudet just eftersom att det kan orsaka olägenhet. Om det är något ställe som tillåter att man får ha djur med sig in så ska det sitta en skylt utanför butiken som upplyser djurägare om att det är tillåtet.
    jennie ellie skrev 2007-11-15 19:26:49 följande:


    Men vad jag vill veta är, är det förbjudet att ha djur i livsmedelsbutik och på restaurang?Jag vet själv men vill höra det från andra
  • jennie ellie
    Äldre 15 Nov 20:20
    #5

    Någon mer som har något att tillägga?

  • Trogga
    Äldre 15 Nov 20:22
    #6

    Av hygienskäl får inte djur vara på restauranger eller mataffärer. Tror inte ens att ledarhundar får det.

    Andra affärer som inte har hundförbjudenskylt får man ta med hunden, fast om hundägare tänkte på allergiker skulle de låta djuren vara kvar ute


    Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • jennie ellie
    Äldre 15 Nov 20:24
    #7

    Vet du eller tror du? Vet du vilken lag det står under, livsmedelsverket?


    Trogga skrev 2007-11-15 20:22:48 följande:
    Av hygienskäl får inte djur vara på restauranger eller mataffärer. Tror inte ens att ledarhundar får det.Andra affärer som inte har hundförbjudenskylt får man ta med hunden, fast om hundägare tänkte på allergiker skulle de låta djuren vara kvar ute
  • Äldre 15 Nov 20:25
    #8

    enligt lag är det förbjudet att ta med sig djur in i livsmedelaffärer, och jag antar att det gäller nog även restauranger men där kan det gälla andra saker! jag och en kompis diskuterade detta en gång för hon jobbade på maxi och det var en dam som ville ta med sin lilla hund in i affären och sa att den är JÄTTESNÄLL, och förstod inte att det itne var det som gällde..


    * ~ Lukaz Mikael Orion ~ *
  • Trogga
    Äldre 15 Nov 20:26
    #9
    jennie ellie skrev 2007-11-15 20:24:06 följande:
    Vet du eller tror du? Vet du vilken lag det står under, livsmedelsverket?
    vet inte var den lagen finns, men har jobbat både i restaurang och livmedelbutik
    Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • Chutzp­ah
    Äldre 15 Nov 20:30
    #10

    Ledarhundar i vit sele (alltså när de är *på jobbet*)får gå in i livsmedelsaffärer/restauranger, om affärens föreståndare ger sin medverkan (och de flesta gör). Hunden måste inte går bakon kassen eller i köket.

    Annars är det faktiskt olagligt att ta hundar in i livsmedelsbutiker/restauranger, oavsett storlek på djuret.

  • jennie ellie
    Äldre 15 Nov 20:30
    #11

    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m26951141.html

    Tack!! lämna gärna en åsikt i denna tråden där diskusionen pågår som ni kan se i sista inläggen

  • jennie ellie
    Äldre 15 Nov 21:14
    #12

    puff puff

  • Schnau­ser
    Äldre 16 Nov 20:13
    #13

    Djur har inget på livsmedelsaffärer och i restauranger att göra av skäl som förklarats ovan. ...om det nu inte är ledarhund. Har dock aldrig sett ledarhundar på någon av dessa platser.


    Cibi condimentum fames
  • Äldre 16 Nov 20:21
    #14

    Följande finns att läsa i vägledningen till Förordning (EG) nr 852/2004:

    "Tamdjur (d.v.s. husdjur och andra djur) får inte ha tillträde till platser där livsmedel bereds, hanteras eller lagras enligt kapitel IX
    punkt 4. Sådana djur bör heller inte ha tillträde till andra platser som är av hygienisk betydelse och där förekomst av djur skulle kunna
    innebära en risk för indirekt kontaminering av livsmedel. Exempel på sådana platser är omklädningsrum och diskrum. Även om detta inte direkt regleras i ovan nämnda punkt 4 så är det en slutsats av bl. a. punkt 3. Funktionshindrad person bör få medföra ledarhund, servicehund eller signalhund i serveringslokal och i vissa delar av en butik,
    under förutsättning att detta inte medföra risk för att livsmedlen kontamineras."

    När det gäller hundar på uteserveringar är det upp till restauranginnehavaren att bestämma om hundar har tillträde eller inte. Lagen förbjuder inte hundar på uteservering.

Svar på tråden Är det tillåtet/ok att ta med djur in i mataffärer/restauranger?