• Busshia

tips till julbord, främst sallader men även annat..

Tycker det är jobbigt m bara all tung mat som griskött o sill o så... Vill ha lite tips på sallader som passar men även annan mat.. Har tänkt att ha lite räkor på äggen, lite kycklingben.. tänkte även göra en kycklingpaté. mer förslag??

• Svar på tråden tips till julbord, främst sallader men även annat..
  • limefrukt

Förra året införde vi tunnbrödsrullar på julbordet. Fyllda med rökt lax röra. Snittade i tunna skivor. Blev succé!! Frächt och gott och bra.

• TrailerTrash

Testa Parmaskinka ,lite melon,nån italiensk sallad..Finns massor från det Italienska julöbordet som är nyttigt,gott och så blir man inte så övermätt

one people, one nation, one destiny
  • MaddeMamman

Tunnt strimmlad färsk rödkål ca 1/4 huvud (ca 1 liter)
    1 1/2 dl oblandad apelsinjuice
    2 juläpplen (cox orange) i tärningar med skal
    1 tsk lätt krossad kardemummakärnor (el malda)
    1 dl krossade hasselnötter
    1/2 dl grovt hackade valnötter

Detta är en "medeltidsallad"

• Busshia

Mmm lät gott alltihop. Tack för tipsen..
    Fler tips...
    Gärna på lättare varianter på det traditionella med..

• limefrukt

Rent generellt tycker jag det är väldigt gott och frächt och "lätt" med fisk på julbordet. Och då menar jag inte sillen! Utan just rökt fisk av olika slag eller gravad sik och liknande.

Helt vanliga kalla dippsåser är också gott att ha till julmaten, tycker jag. Har gärna några olika som "sås" till skinkan eller till köttbullarna. Vi har sällan några varma såser på bordet dock. Kanske det skulle vara gott med typ tsatziki? Har inte testat det själv, utan kom på det nu...

• Vombell

Har ingen sallad men jag gjorde en jättegod grönkålspaj med brieost och valnötter förra julen. Blev mycket uppskattad. Kan ju göra grönkålsallad också i och för sig.

• MaddeMamman

istf vanlig tzatziki- yoghurt, grovt rivna morötter, hela gula senapskorn ca 1 tsk till 1/2 liter yoghurt, vitlök olivolja salt svartpeppar.  Godast att förbereda dagen innan och då blir senapskornen mjuka

Tandkräm på min spegel.
  • Busshia

mmm.ska prova...
    Vombell, recept på den där pajen,, skulle man kunna få det???
    Tack för tipsen..
    Tar gärna emot fler....

• 2bmamma

Rödkålssallad med apelsinbitar i.
    Omelett med svampstuvning.
    Ägghalvor med räkor eller cremefraiche och caviar/stenbitsrom.
    Ngn paj.

• Vombell

GRÖNKÅLSPAJ
    6-8 personer

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    100 g matfett
    2 msk creme fraiche

Fyllning:
    150 g färsk grönkål
    2 rödlökar
    1 msk matfett
    2½ dl matlagningsgrädde
    3 ägg
    salt, peppar
    150 g brieost
    25 g valnötter

1: Arbeta ihop mjöl, matfett och creme fraiche till en deg. Kavla ut och lägg i en pajform, 23 cm i diameter. Nagga och låt stå kallt i 30 min.
    2: Förgrädda pajskalet i 200°C i 10 min. Hacka grönkålen grovt. Skala och skiva löken.
    3: Fräs löken mjuk i matfettet. Rör ner grönkålen och låt den fräsa med i 5 min. Lägg över i pajskalet.
    4: Vispa ihop grädde, ägg, salt, peppar och häll i formen. Dela osten i bitar och lägg ovanpå.
    5: Strö över nötterna och grädda i 200°C, 35-40 min.

• Vombell

Kan lova att den är jättegod!! Bli inte rädd för grönkålet, den smakar super

• Busshia

Mmmm ja det låter gott.. måste prova .. Sen om man har julskinka över så måste man kunna lägga i det med ju... Lite sent att kocka nu men blev hungrig ju...

• limefrukt

Pajen låter verkligen jättegod. Tack!

• astalacasta

Har tipsat om den här salladen i massor av jultrådar nu. Gjorde den förra året och den passade verkligen superbra till julbordets smaker:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=554137&receptname=B%C3%B6nsallad%20med%20l%C3%B6nnsirap%20och%20ch%C3%A8vre

• Busshia

Mmmm det låter inte så dumt.. Har aldrig använt chévreost. Hur smakar det?? har sett flera recept nu m det...

• astalacasta

Jag älskar det, tycker att det smakar lite mer. Fast min svägerska som säger att hon inte gillar någon sorts getost alls åt ändå massor av den salladen och sa att hon tyckte den var jättegod.

• limefrukt

Men om man inte gillar chevré borde man ju kunna byta ut mot vanlig feta i salladen? Eller? Går ju liksom lite ut på samma sak

• annca

* Salladskål toppad med hackade rödbetor, skivad apelsin och smulad ädelost!
    * Sallad på potatis, rödbetor, hackat ägg och hackat äpple

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden tips till julbord, främst sallader men även annat..