• Anonym

Får man ta med mediciner man köpt receptfritt utomlands till Sverige?

...alltså sånt som inte finns eller är receptfritt i Sverige..

• Svar på tråden Får man ta med mediciner man köpt receptfritt utomlands till Sverige?
  • Verkligen

Vet inte om man får det enligt lag, men vi brukade köpa på oss flera påsar med ventoline när vi var tex i grekland och turkiet.
    När jag var på Malta köpte jag med ventoline och bricanyl, och det var ingen som sa nåt.

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • BimBim o Knorrans Mamma

beror nog på.. Typ sömntabletter och sånt som är receptbelagt i sverige får du ju inte ta in.
    Medans tex hostmedicin o sånt får du kanske ta in.
    Ring  och kolla md tullen vad som gäller.

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Ex ungue leonem
    jewel84 skrev 2007-11-15 21:06:48 följande:
    Vet inte om man får det enligt lag, men vi brukade köpa på oss flera påsar med ventoline när vi var tex i grekland och turkiet.När jag var på Malta köpte jag med ventoline och bricanyl, och det var ingen som sa nåt.
    Det som är godkänt att  ut ifrån nu TEX Grekland.Kanske du inte får ta in i Sverige.
    Kanske ingen som sade något den gången.Men det är vansinnigt dumt att chansa.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Birgitta2

Ja det får du. Jag har fått med både receptfria och mediciner som är receptbelagda hem från Montenegro. Och de hade säkerhetskontroll även hemma i Kastrup av nån anledning, och där gick de igenom mina mediciner och ingen tullare kommenterade något.

• Ex ungue leonem
    Birgitta2 skrev 2007-11-15 21:08:48 följande:
    Ja det får du. Jag har fått med både receptfria och mediciner som är receptbelagda hem från Montenegro. Och de hade säkerhetskontroll även hemma i Kastrup av nån anledning, och där gick de igenom mina mediciner och ingen tullare kommenterade något.
    Du vet säkert alltså att det gäller ALLA mediciner från det landet som tas in till Sverige?
  • Birgitta2
    PoodleMy skrev 2007-11-15 21:09:53 följande:
    Du vet säkert alltså att det gäller ALLA mediciner från det landet som tas in till Sverige?
    Nej, naturligtvis vet jag inte om man får ta in medicin som är narkotikaklassat. Men jag fick uppfattningen att det var fullt lagligt. Den receptbelagda medicinen jag fick var det inga problem med. Det var starka värktabletter men ingen narkotika. Hon frågade inte om narkotikaklassade mediciner utan om receptbelagd medicin.
  • Ex ungue leonem

Receptfritt i Sverige.

• Ex ungue leonem
    Birgitta2 skrev 2007-11-15 21:12:06 följande:
    Nej, naturligtvis vet jag inte om man får ta in medicin som är narkotikaklassat. Men jag fick uppfattningen att det var fullt lagligt. Den receptbelagda medicinen jag fick var det inga problem med. Det var starka värktabletter men ingen narkotika. Hon frågade inte om narkotikaklassade mediciner utan om receptbelagd medicin.
    .
    Det bästa är att du TS kontaktar ambassaden.Där vet de reglerna för medicininförsel
  • Verkligen
    PoodleMy skrev 2007-11-15 21:08:48 följande:
    Det som är godkänt att  ut ifrån nu TEX Grekland.Kanske du inte får ta in i Sverige.Kanske ingen som sade något den gången.Men det är vansinnigt dumt att chansa.
    Vi gjorde så kanske vid 7 olika tillfällen... Gick bra, man tjänade massor på att ta all astma medicin från utlandet...=)
  • Ex ungue leonem
    jewel84 skrev 2007-11-15 21:23:53 följande:
    Vi gjorde så kanske vid 7 olika tillfällen... Gick bra, man tjänade massor på att ta all astma medicin från utlandet...=)
    Ja det var då det.Hur blir det vid nästa tillfälle?
  • Birgitta2
    PoodleMy skrev 2007-11-15 21:26:03 följande:
    Vad du bråkar... vi säger ju att det gått bra, och om tullarna släpper igenom mediciner efter att ha granskat dem så förstår jag inte varför du protesterar?

Apoteken har förresten också koll på vilka mediciner man absolut inte får ta med, och hur man skall göra om man vill ta med sig utifrån.
  • Verkligen
    PoodleMy skrev 2007-11-15 21:26:03 följande:
    Blir inget nästa tillfälle, medicinerna var till mamma och hon är död nu.
    Däremot så fick jag sömntabletter när vi var i Novi Sad sist som ska vara nästan lika som mina receptbelagda i sverige. När dom kollade våra väskor i bilen när vi anlände till svensk mark så såg dom kartongerna med pillrena och dom sa inget alls.
    Så det verkar ju okej.
Svar på tråden Får man ta med mediciner man köpt receptfritt utomlands till Sverige?