• Fru Gustavsson

Lekhjälm eller småbarnshjälm i pulkan? (1-åring)

Nu är pulkan framplockad och mys-utrustad med varm åkpåse och sele, men HJÄLM hade jag helt lyckats glömma av!
    Sitter och kollar på bland annat Babylands hemsida och vet inte riktigt vilket det bästa alternativet för pulkaåkning (plant underlag) kan tänkas vara?

Lekhjälm?
    www.babyland.se/lekhjalm-jofa_x_JOFA215.aspx

...eller småbarnhjälm?
    www.babyland.se/hjalm-drago-bla-stl52-57_x_CA133602.aspx

Ser att småbarnshjälmen har en ustående framkant för att hindra smällar mot ansiktet, men i pulkasvängen är det väl OM något skulle hända troligen bakåt man tippar?

Vad har du valt för hjälm till din lillkludd och varför?

Gummianka, du & jag
  • Svar på tråden Lekhjälm eller småbarnshjälm i pulkan? (1-åring)
  • Beccabecca

Småbarnshjälmen har ju ett grönt spänne. Dvs det löser ut ifall barnet skulle fasta med hjälmen någonstans.
    Jag skulle valt den eftersom den ser säkrare ut. Men jag har inte "bevis" för att det är så. Den hjälmen är ju även bra att använda om ni ska cykla i vår.

• Fru Gustavsson
    Beccabecca skrev 2007-11-15 21:28:18 följande:
    Småbarnshjälmen har ju ett grönt spänne. Dvs det löser ut ifall barnet skulle fasta med hjälmen någonstans.Jag skulle valt den eftersom den ser säkrare ut. Men jag har inte "bevis" för att det är så. Den hjälmen är ju även bra att använda om ni ska cykla i vår.
    Ja, det har du rätt i.. kom själv på det när jag satt och funderade lite. Såg också att lekhjälmen var från ca 2 år Så är det när man inte läser noga*s*
    Blri helt klart småbarnshjälmen..
    Tack för svaret!
    Gummianka, du & jag
  • myskatt

Vi hade ingen hjälm på dotter när hon satt i pulkan och drog runt henne på gården. Har inte ens refekterat över att hon skulle kunna trilla ur den så brutalt att hon skulle så i huvudet.

I år blir hon två och jag köpte en Jofa lekhjälm på rean i våras. Den ska hon ha i år när vi åker i backen.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Fru Gustavsson
    myskatt skrev 2007-11-15 21:36:12 följande:
    Vi hade ingen hjälm på dotter när hon satt i pulkan och drog runt henne på gården. Har inte ens refekterat över att hon skulle kunna trilla ur den så brutalt att hon skulle så i huvudet.I år blir hon två och jag köpte en Jofa lekhjälm på rean i våras. Den ska hon ha i år när vi åker i backen.
    Nej jag tror inte heller att det kommer att hända något sådant, kommer nog gå en premiärsväng runt kvarteret imorgon utan hjälm. Det finns ju dessutom sele i pulkan och sonen kommer nog att sitta och bara kika runt där han sitter.
    Men kommer nog sikta på hjälm ändå, OM han skulle få för sig att börja snurra runt som han gör ibland
    (*megahönsmamma*)
    Gummianka, du & jag
  • myskatt

Min dotter älskar pulkan och vägrar lämna den frivilligt så hon skulle inte hiva sig ur den .

I år ska hon få en SnowRacer och de kan bli lite mer riskabelt än en bäbispulka.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • trötter22

inte behöver man väl hjälm för det. ramlar han ur så skadar han sig inte. hag har sett månnnnga barn ramla/kasta sig ur o dom ramlar inge hårt. ramlar nog hårdare av att halka på en isfläck.

• Fru Gustavsson

Näe, jag tror verkligen som sagt inte att sonen heller kommer att försöka hiva sig överbord, gissar att pulkan blir en stor succé
    Skönt att det verkar frysa på inatt, det betyder att snön ligger kvar imorrn!
    WEEEE!!!!! Här ska tuffas med pulka runt trädgårn!!!

Gummianka, du & jag
  • Gurkburken

Så länge h*n inte åker i backar så skulle jag inte sätta på någon hjälm alls.

Sedan, när det är dags att åka i backar (även små) så skulle jag köpa Jofas småbarnshjälm (för att förvirra begreppen lite till ;).
    Den småbarnshjälm som du länkar till är en cykelhjälm med grönt spänne och det gröna spännet är bra men en cykelhjälm är gjord för att klara en smäll och sedan skall den kasseras.

Jofahjälmen som du länkar till har inte grönt spänne och iom att den hjälmen kan användas länge, vilket innebär att man så småningom kanske inte alltid har koll på barnet i alla lägen, så skulle jag inte välja den utan som sagt Jofas småbarnshjälm som är en liknande hjälm.
    www.jofa.se/jofa/catalog/view_prod.php&p=3259&cat1=43&cat2=277&cat3=&s=0

Jofas småbarnshjälm brukar finnas i sportaffärer och brukar kosta runt 250 kr.

Svar på tråden Lekhjälm eller småbarnshjälm i pulkan? (1-åring)