• Anpema

Läkemedlet Diane mot akne, erfarenheter?

Har varit till läkaren idag och äntligen fått hjälp mot min akne. Hon skrev ut Diane och behandlingen ska fortgå i minst tre månader, helst ett halvt år.
    Jag skulle tro att min akne räknas som "måttlig".
    Finns det någon fler som använt Diane och hur har det i så fall varit för er? Tycker ni att det hjälpt? Har aknen hållit sig borta även efter att behandlingen avslutats?

• Svar på tråden Läkemedlet Diane mot akne, erfarenheter?
  • Fiaflorist

hejsan
    min akne jag hade ansåg jag själv inte som måttlig men jag fick gå den långa vägen iaf
    började med dem mildaste medlen och avslutade det hela med en kur Roaccutan (stavas de så...)
    och eftersom man absolut ej får bli gravid när man äter det var jag tvungen att även äta Diane, det är ett kombinerat p-piller/aknemedicin
    jag blev iaf av med min akne, men tror mest det berodde på Roaccutanen.

• Anpema

Fiaflorist - ok, tack för att du svarade! Hoppas givetvis på att det ska räcka med en kur Diane...men kan tänka mig att prova Roccutan också om inte detta hjälper.
    Det är svårt att själv bedömma om aknen är mild, måttlig eller svår, aknen är ju katastrofal för just mig!...men jag har sett riktigt svåra fall och dit hör jag inte.

• Fiaflorist

ja givetvis är det alltid jobbigast för en själv!!
    jag mådde fruktansvärt dåligt, undvek många saker pga av att slippa visa mig bland folk

jag hade ingen typisk akne utan mer bölder.. blev som stora ömmande blämmor i ansiktet

• Anpema

Fiaflorist - samma här, jag har också mer bölder eller cystor...inte så mycket variga finnar eller pormaskar. Cystorna kan ibland  få en vit eller gul prick på sig och då KANSKE det går att klämma ur innehållet ur dem...annars får jag vackert vänta tills de lagt sig. Och sedan gå omkring med knölar i ansiktet...som är röda. Huga, vad fin man känner sig!

• Fiaflorist

prec så ja!

och skulle man ge sig på att klämma en kan man va 99% säker på att den är dubbelt så stor dan efter
    vanliga finnar är inte så ömma men jag hade jätte ont när dem blev sådär stora

har du använt andra medel innan diane?
    min hudläkare sa att man alltid ska behandla både invärtes o utvärtes samtidigt

har provat dalacin, tetralysal, diane, roaccutan... ja en del mer... bla nån hemsk gel som sved som attan i fejjan

• Anpema

Har provat allt receptfritt som finns! Det enda som hjälper någotlunda är Apotekets egna serie "Vichy Normaderm"...använder både dag- och nattkrämen plus deras "akutkräm". Kommer fortsätta med det också. Kan också märka en liten förbättring då jag utesluter kolhydrater ur kosten.

• Fiaflorist

ok, jag hoppas du får ett lyckat o fint resultat!!
    lycka till, tjejen

Svar på tråden Läkemedlet Diane mot akne, erfarenheter?