• Mallyx

Pendel som "ljuger"

Ok, jag är fortfarande novis, men har faktiskt aldrig varit med om att jag fått felaktiga svar från min pendel. Det har hänt att jag inte fått svar eller inte kunnat tyda pendlingen, men nu har jag frågat pendeln flera dagar i rad om en sak.. och fått TYDLIGA svar! Samma flera gånger och jag kan inte ha misstolkat dem då jag omformulerat frågan och ändå fått samma svar...

Vet inte riktigt vad jag vill, men är det någon som har erfarenhet av att pendeln inte talar sanning? Varför gör den det?

Om du inte tror på pendlar och dyligt, behöver du inte bemöda dig med spydiga kommentarer

• Svar på tråden Pendel som "ljuger"
  • Mallyx

men fortfarande är källhänvisningarna från skepticister... självfallet finns det MASSOR dokumenterat om varför pendlar och andra oförklarliga ting är bluff, det är ju vetenskapens kärna.. men det var inte det jag frågade om

• R Franklin
    Mallyx skrev 2007-11-15 22:11:47 följande:
    men fortfarande är källhänvisningarna från skepticister... självfallet finns det MASSOR dokumenterat om varför pendlar och andra oförklarliga ting är bluff, det är ju vetenskapens kärna.. men det var inte det jag frågade om
    Varför skulle det vara "vetenskapens kärna" att pendlar är bluff? Snarare är det väl vetenskapens kärna att försöka ta reda på OM det fungera? Och det måste väl även ni "troende" hålla med om att det är en bra utgångspunkt?

Men du får gärna kontra med några källhänvisningar ifrån andra håll, bara de tål en granskning så är det ok.
  • Mallyx

Jag anser bara att det finns saker här i världen som inte kan bevisas med vetenskapliga fakta, ta exemplet Gud. En teori håller tills den kan förkastas, men vetenskapen kan inte bevisa att en pendel i det här fallet INTE fungerar, den kan producera tänkbara hypoteser, men lika lite som jag eller någon annan kan lyckas med att bevisa att den funkar- kan vetenskapen bevisa att den INTE funkar!

• R Franklin
    Mallyx skrev 2007-11-15 22:27:03 följande:
    Jag anser bara att det finns saker här i världen som inte kan bevisas med vetenskapliga fakta, ta exemplet Gud. En teori håller tills den kan förkastas, men vetenskapen kan inte bevisa att en pendel i det här fallet INTE fungerar, den kan producera tänkbara hypoteser, men lika lite som jag eller någon annan kan lyckas med att bevisa att den funkar- kan vetenskapen bevisa att den INTE funkar!
    Det är inte heller vetenskapens sak att bevisa att det inte fungera. Det är upp till de som påstår något att bevisa sina påståenden. Däremot kan vetenskapen tillhanda ha ypperliga verktyg för att testa dessa påstående vare sig det har med pendlar eller gud att göra. Fungerar det så vore det en smal sak, avklarad på en halvtimme, att bevisa detta.
  • Mallyx

R Franklin skrev 2007-11-15 22:38:07 följande:

Det är inte heller vetenskapens sak att bevisa att det inte fungera. Det är upp till de som påstår något att bevisa sina påståenden. Däremot kan vetenskapen tillhanda ha ypperliga verktyg för att testa dessa påstående vare sig det har med pendlar eller gud att göra. Fungerar det så vore det en smal sak, avklarad på en halvtimme, att bevisa detta.
    nja, det behöver väl inte vara helt sant.. allt har sin tid- vi har inte lyckats bevisa allt påengång, och vad vet väl vi om framtiden?
    Jag är absolut inte emot vetenskapliga verktyg, och använder mig ofta av dem, men jag är heller inte främmande för det okända, och bryr mig faktiskt ganska lite om att behöva bevisa något.
  • R Franklin
    Mallyx skrev 2007-11-15 23:13:36 följande:
    R Franklin skrev 2007-11-15 22:38:07 följande:
    nja, det behöver väl inte vara helt sant.. allt har sin tid- vi har inte lyckats bevisa allt påengång, och vad vet väl vi om framtiden?
    Visst är det så att det finns fall där bevisningen tagit tid i väntan för förfinade mätmedoder och liknande. Fast det är knappast ett problem i det här fallet, där det handlar om synnerligen lätt mätta storheter (Ja eller Nej t.ex).
  • Mallyx

suck, vi kan hålla på hela natten, och det orkar jag faktiskt inte, jag bryr mig faktiskt inte om att ens tänka att jag MÅSTE bevisa något... om det är så att du bara ville överbevisa min naivitet, så får du leka nån annanstans ett tag, jag måste skriva färdigt min akademiska uppsats
    Tråden startades inte i syfte om vem som har rätt eller fel.. men du kanske missupfattade TS??

• R Franklin
    Mallyx skrev 2007-11-15 23:45:54 följande:
    Tråden startades inte i syfte om vem som har rätt eller fel.. men du kanske missupfattade TS??
    Inte alls, jag presenterade en trolig orsak i mitt första inlägg. Sedan var det någon annan som ansåg att wikipedia är skriven av skeptiker. Å andra sidan är fenomenet så välkänt och omskrivet att jag lika gärna hade kunnat citera National Encyklopedin (eller vilket annat uppslagsverk som helst) (Men de kanske är skeptisk också?).
  • CherryPie

Jag har varit med om att pendeln ljuger för mig, och det har varit gånger när jag glömt fråga: "är detta en lämplig tidpunkt för mig att pendla?" eller om jag frågat det och pendeln svarade nej och jag ändå fortsatt. Vissa dagar ska man inte pendla helt enkelt, man har kanske inte den rätta energin just då. Jag har fått lära mig och även fått erfara att det är viktigt att kolla om det är lämpligt att pendla just nu....
    Vet inte om det är så i ditt fall men det KAN ju vara en orsak...

• Mallyx
    CherryPie skrev 2007-11-16 09:36:17 följande:
    Jag har varit med om att pendeln ljuger för mig, och det har varit gånger när jag glömt fråga: "är detta en lämplig tidpunkt för mig att pendla?" eller om jag frågat det och pendeln svarade nej och jag ändå fortsatt. Vissa dagar ska man inte pendla helt enkelt, man har kanske inte den rätta energin just då. Jag har fått lära mig och även fått erfara att det är viktigt att kolla om det är lämpligt att pendla just nu....Vet inte om det är så i ditt fall men det KAN ju vara en orsak...
    AHHH, attans, det har jag inte frågat!! Har frågat om pendeln vill svara på mina frågor, om det är ok att jag frågar, men inte om det var en lämplig tidpunkt!!!!
    Tack! Jag tror du hade svaret!! (så logiskt det blev nu då..)
  • puttekula

Det finna många orsaker varför man kan få "fel" svar. Antingen att man frågar om en sak som man är starkt emotionellt engagerad i, där din tankekraft går in i stället för ditt "högre jag". Annars kan det vara att du inte är mogen för svaret, det är inte meningen du ska få reda på det, just nu i alla fall.

• Makenzi

R franklin: Det finns ett vetenskapligt forum nu Kanske dina åsikter skulle bli mer hörda där Specifikt i forumsinlägg här på Okult, där trådstartaren inte ber om teorier som är "vetenskapliga" utan vill bolla frågorna med dom som tror på det andliga med de diverse innehåll

Mallyx:
    Själv har jag en pendel i Rosenkvarts men jag har inte varit med om att den ljugit någongång, men jag tyckte det var en intressant fråga att ta upp *följer diskussionen med intresse*

• Mallyx
    Makenzi skrev 2007-11-16 12:52:49 följande:
    R franklin: Det finns ett vetenskapligt forum nu Kanske dina åsikter skulle bli mer hörda där Specifikt i forumsinlägg här på Okult, där trådstartaren inte ber om teorier som är "vetenskapliga" utan vill bolla frågorna med dom som tror på det andliga med de diverse innehållMallyx:Själv har jag en pendel i Rosenkvarts men jag har inte varit med om att den ljugit någongång, men jag tyckte det var en intressant fråga att ta upp *följer diskussionen med intresse*
    Ja, jag blir konfunderad, fick känslan av att det verkligen var fel tillfälle kanske att fråga, nu speciellt efter att jag upptäckt att jag fick ett osant svar. Fuderar på om jag behöver rena pendeln eller något. Har svårt att tro att det var mina innersta önskningar som styrt pendlandet då svaret inte var vad jag väntat mig...
  • Labanlaban

Samma sak hände mig! Pendeln fungerade jättebra och hade ALLTID rätt, sen bara.. ljug o ljug o ljug.. Nu tror jag inte på den längre och använder den inte alls. Kan man kanske ha missbrukat den tror ni?

• Labanlaban

Måste bara tillägga att något den aldrig ljugit om under hela min graviditet var att bebisen var en kille. Och det stämde! Däremot inte födelsedatumet..

• 061104

Vad innebär pendeln? Hur gör man?

• Mare

Jag har pendlat i kanske femton år eller så. För mig finns det fyra svar pendeln kan ge mig.
    Pendeln svarar ja och då vet man alltså runt (klockan) , Pendeln svarar nej och då vet man också (motsols) men när pendeln svarar med att gunga fram och tillbaka så är inte tiden inne för att få svar den velar och står den helt stilla har jag inte med det att göra. Vi förstår så lite av allt det fördolda Att pendeln ljuger har jag svårt att förstå, med facit i handen  så vet man.  Man är inte alltid på topp när man pendlar, det är bra att man har lugn och ro gärna tyst.  

Svar på tråden Pendel som "ljuger"