• Niinii

AKUT-muslimsk begravning!!

En nära vän till mig dog i helgen :(

Imorgon är begravningen (16e november)

Vi ska ses i mosken i medborgarplatsen först och be, sedan ska vi åka till jordfästningen som ligger någon annanstans.
    Ska man ta blommor med?
    Någon annan som varit på en muslimsk begravning här i sverige? Var det lite mer som en svensk begravning, med kort och blommor osv? Eller spelar det materiella inte så stor roll?

Sen så har jag aldrig varit på mosken i medborgarplatsen. Jag undrar hur klädkoderna är för kvinnor? Någon som vet?
    Det är flera svenska kvinnor som ska följa med. De hade inte tänkt på hejab alls förrän jag påminde de. Nu har de blivit osäkra pga det och vill inte följa med in!!
    Min mamma är också sensk och vill hemskt gärna följa med in. Räcker det då med en bred sjal (från h&m)att bara lägga runt huvudet? Det är ju vinter så alla har ju heltäckande kläder ändå liksom. Själv har jag ordentliga kläder, men undrar hur jag ska göra med de svenska kvinnorna....

håller tummarna på att någon muslim ska läsa detta snart!

• Svar på tråden AKUT-muslimsk begravning!!
  • Meduziz

är inte muslim men är det inte så att kvinnor inte är tillåtna att gå in i moskén?

Vet att en tjej blev utslängd då hon ville gå in och be. Förklaringen var att hon var kvinna.

GBP 04-09-07 på DS - Jag har återfötts! Är 14 kg lättare nu!
  • milliotindra
    Meduziz skrev 2007-11-16 06:27:56 följande:
    är inte muslim men är det inte så att kvinnor inte är tillåtna att gå in i moskén?Vet att en tjej blev utslängd då hon ville gå in och be. Förklaringen var att hon var kvinna.
    Va? Klart dom får vara i mosén.
  • a halleluja moment
    är inte muslim men är det inte så att kvinnor inte är tillåtna att gå in i moskén?Vet att en tjej blev utslängd då hon ville gå in och be. Förklaringen var att hon var kvinna.
    de är välkomna...

dock inte med vilkakläder som helst
    D.I.L.L.I.G.A.F...........................................does it look like i give a fuck??
  • Lindoni

jag har varit inne i moskén vid medborgarplatsen ( gifte mig där ;) )
    Det går jättebra att köpa en sjal från hm att lägga runt huvet.
    Jag har dock aldrig varit på en muslimsk begravning så den biten kan jag tyvätt inte hjälpa till med.

• Alma7

Nu är det så att kvinnor egentligen inte ska närvara vid begravningar, inte vid bönestunden och inte vid jordfästningen. Nu på den senaste tiden har dock traditionen ändrats lite (i vissa kulturer) så kvinnor hänger med men håller sig på avstånd, (iaf här där jag bor).

När min farmor dog var det faktiskt 5 kvinnor med och eg skulle de inte ha varit med vid jordfästningen men de valde det, min faster bla, men de höll sig lite längre bort och tittade på. jag själv var inte där...

Om du ska gå så ha definitivt nåt på huvudet. Gå inte barhuvud ;) Det är bara att visa respekt. Vilket sjal som helst går bra, ska nog inte vara genomskinlig bara... Du behöver inte knyta den så noga utan bara ha på huvudet så håret täcks.

Blommor kan du ta med om du vill, finns inga regler mot blommor ;)
    Kort är nog inte så vanligt tror jag...

vet inte om det hjälpte...

♥♥♥ K-050813 & A-070602 ♥♥♥
  • lillasnurre

jag har oxå varit i mosken vid medborgarplatsen på studiebesök och vi fick låna "skynken" eller vad man ska säga att hänga över oss, de hade huva och var mörka i färgen. Imamen som vi pratade med sa att det var ok att komma in bara man skylde sig någorlunda. En del av de som var med valde att hänga sina sjalar (halsdukar) 0m sig istället och Imamen sa att det var helt ok. Jag tror att det är helt ok för dina svenska vänner att komma klädda som till en svensk begrvaning och ha en sjal över huvudet, men du kan väl ringa dit och fråga? Min erfarenhet är att man alltid får bra svar när man ringer dit. (jag är lärare och har elever som ringer ibland)

Vad gäller blommor och så, så kan jag tyvär inte ge dig några bra svar, men även där, ring till mosken och fråga.

Hoppas att allt går bra.

• Niinii
    Så är det absolut inte..
  • Niinii
    Alma7 skrev 2007-11-16 07:19:56 följande:
    Nu är det så att kvinnor egentligen inte ska närvara vid begravningar, inte vid bönestunden och inte vid jordfästningen. Nu på den senaste tiden har dock traditionen ändrats lite (i vissa kulturer) så kvinnor hänger med men håller sig på avstånd, (iaf här där jag bor). När min farmor dog var det faktiskt 5 kvinnor med och eg skulle de inte ha varit med vid jordfästningen men de valde det, min faster bla, men de höll sig lite längre bort och tittade på. jag själv var inte där...Om du ska gå så ha definitivt nåt på huvudet. Gå inte barhuvud ;) Det är bara att visa respekt. Vilket sjal som helst går bra, ska nog inte vara genomskinlig bara... Du behöver inte knyta den så noga utan bara ha på huvudet så håret täcks. Blommor kan du ta med om du vill, finns inga regler mot blommor ;) Kort är nog inte så vanligt tror jag...vet inte om det hjälpte...
    Hehe, jag är född muslim jag kan sånt här ;)
    Men har aldrig varit med på begravning i sverige och hur annorlunda det är jämfört med muslimska länder...
  • Niinii
    lillasnurre skrev 2007-11-16 07:23:13 följande:
    jag har oxå varit i mosken vid medborgarplatsen på studiebesök och vi fick låna "skynken" eller vad man ska säga att hänga över oss, de hade huva och var mörka i färgen. Imamen som vi pratade med sa att det var ok att komma in bara man skylde sig någorlunda. En del av de som var med valde att hänga sina sjalar (halsdukar) 0m sig istället och Imamen sa att det var helt ok. Jag tror att det är helt ok för dina svenska vänner att komma klädda som till en svensk begrvaning och ha en sjal över huvudet, men du kan väl ringa dit och fråga? Min erfarenhet är att man alltid får bra svar när man ringer dit. (jag är lärare och har elever som ringer ibland) Vad gäller blommor och så, så kan jag tyvär inte ge dig några bra svar, men även där, ring till mosken och fråga. Hoppas att allt går bra.
    Tack! Jo jag föreställde mig också att det skulle vara ungefär någonting sådant. Då får jag ta med mig en hög sjalar helt enkelt... Tack
Svar på tråden AKUT-muslimsk begravning!!