• Exchange

Nickelfritt, var finns lagen, vad gäller? Blåsor på armen ...

Jag har letet ihjäl mig, googlat mig blå och fingrarna blöder.

Jag sitter just nu med tre ganska stora utslag på min handled efter ett så kallat "nickelfritt" smycke. 10 minuter sen var det kört.

Jag undrar egentligen vad som gäller, allt jag hittade var detta:
    http://www.arvika.se/service/konsvagartiklarpopup.php?id=11

Vad innebär det egentligen? Innebär denna meningen:
    ""Förbjudet sälja "nickelfritt"
    Enligt en dom i marknadsdomstolen är det förbjudet att sälja smycken med beteckningen "nickelfritt", om det inte kan bevisas att föremålet är fritt från nickel.""

Innebär det 0% eller den lagstadgade gränsen på 0,5% ???? För guldfynd säljer nickelfritt och de får jag massvis med blåsor av Så, vad gäller egentligen? Och ja, jag har googlat (tills jag såg ut som en smurf)

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-16 11:00:23:
    Hittade det själv nu:

www.sos.se/sos/publ/medblad/mb9930.htm

Nickelfritt
    Benämningarna "nickelfritt", "nickelfria" samt "innehåller 0 % nickel" får enligt en dom i marknadsdomstolen endast användas om man kan bevisa att föremålen är helt fria från nickel.

• Svar på tråden Nickelfritt, var finns lagen, vad gäller? Blåsor på armen ...
  • kaksmulan

Ingen aning om vad som gäller! Men kan det inte vara så att du blivit allergisk mot någon mer metall? Om man har mycket nickelallergi så kan man lättare utveckla allergi mot andra metaller också nämligen. Det kanske är något nytt du reagerar på!?

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Exchange
    kaksmulan skrev 2007-11-16 09:19:39 följande:
    Ingen aning om vad som gäller! Men kan det inte vara så att du blivit allergisk mot någon mer metall? Om man har mycket nickelallergi så kan man lättare utveckla allergi mot andra metaller också nämligen. Det kanske är något nytt du reagerar på!?
    Nej det är det inte Det är redan testat så det är enbart nickel...

Somnade på en enkrona en gång förresten, såg förjävligt ut när jag vaknade
  • HOCHM

Jag vet inte hur lagen ser ut men jag köpte en dyr klocka som skulle vara nickelfritt. Men åkte på eksem i alla fall. Var till affären och klagade, de sa att det finns inget som är 100% nickelfritt tyvärr. Fick pengarna tillbaks i alla fall. Nu har min man köpt en supersnygg silver klocka till mig som det är plast runt uret. Den funkar utan problem för mig.

• Exchange
    HOCHM skrev 2007-11-16 09:21:08 följande:
    Jag vet inte hur lagen ser ut men jag köpte en dyr klocka som skulle vara nickelfritt. Men åkte på eksem i alla fall. Var till affären och klagade, de sa att det finns inget som är 100% nickelfritt tyvärr. Fick pengarna tillbaks i alla fall. Nu har min man köpt en supersnygg silver klocka till mig som det är plast runt uret. Den funkar utan problem för mig.
    Det finns visst helt nickelfritt, vilka ljugpottor! 100% titan är 100% titan och inget annat....

FY FÖR BUTIKER SOM LJUGER Skrikandes
  • HOCHM

Javisst men vad kostar det???? Multon med pengar...

Exchange skrev 2007-11-16 09:22:32 följande:
  • Exchange
    HOCHM skrev 2007-11-16 09:29:23 följande:
    Javisst men vad kostar det???? Multon med pengar...
    Titan är inte speciellt svindyrt. Finns titanklockor toillochmed på GeKås för 300:-

Titansmycken är inte speciellt dyra heller men få säljer dom....
  • HOCHM

Oj, jag tänkte på platina.... det är dyrt. En kompis gifte sig i somras och köpte en slät platina. Sorry, förväxlade dessa.

Men vänta lite, det var en titan klocka som jag köpte som var dyr. Den tålde inte jag..... Det var den jag lämnade tillbaks.

Exchange skrev 2007-11-16 09:31:00 följande:
    Titan är inte speciellt svindyrt. Finns titanklockor toillochmed på GeKås för 300:-Titansmycken är inte speciellt dyra heller men få säljer dom....
  • Exchange
    HOCHM skrev 2007-11-16 09:42:49 följande:
    Oj, jag tänkte på platina.... det är dyrt. En kompis gifte sig i somras och köpte en slät platina. Sorry, förväxlade dessa.Men vänta lite, det var en titan klocka som jag köpte som var dyr. Den tålde inte jag..... Det var den jag lämnade tillbaks.
    Då var den inte i rent titan eller så ljög de helt enkelt. Eller så är du allergisk mot titan (kan man vara det???)
  • kaksmulan
    Exchange skrev 2007-11-16 09:49:27 följande:
    Då var den inte i rent titan eller så ljög de helt enkelt. Eller så är du allergisk mot titan (kan man vara det???)
    Titan är en mycket stabil metall som inte gärna reagerar med andra (liksom silver, guld och platina). Det är därför man brukar ha titan i delar som man använder inne i kroppen (skruvar, nitar och leder osv). Jag tror faktiskt inte att man kan vara allergisk mot titan, men jag har inte helt koll...
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • HOCHM

Jag är säkert överkänslig mot det med. Typiskt mig..

Exchange skrev 2007-11-16 09:49:27 följande:
Svar på tråden Nickelfritt, var finns lagen, vad gäller? Blåsor på armen ...