• HelenS

Hjälp, lussebullar utan kesella!

Jag har pratat med dottern jättemycket nu om att vi skall baka lussebullar och nu står vi här redo att börja, men har glömt köpa kesella...  Alla recept som jag har med kesella, har ni något annat att erbjuda?

Och blir de mycket torrare utan kesella?

• Svar på tråden Hjälp, lussebullar utan kesella!
  • ebben

lite fil eller gräddfil kan man sätta..eller lite turkisk yoghurt.
    eller ta vit baksirap i stället för socker.

• Irme

Gör vanlig vetedeg, brukar ju stå receptet på mjölpaketet.
    Jag blev nöjd iaf :)

• TrailerTrash

Min mamma gör bara med mjölk..vanlig vetedeg

one people, one nation, one destiny
  • IntravenösFylletös
    TrailerTrash skrev 2007-11-16 09:43:52 följande:
    Min mamma gör bara med mjölk..vanlig vetedeg
    min med.

kesella används väl mig vetligen i recept som ska va lite smalare = smaka skit
    Riktiga män rakar pungen med vinkelslip
  • babar1983

Här kommer ett recpt utan kesella, dessa lussebullar blir goda.

Lussebullar

Ca 30 st
    200 g margarin el smör
    5 dl standardmjölk
    1 g saffran + en sockerbit
    50 g jäst
    1 krm salt
    1-1 1/2 dl socker
    3 msk ljummet vatten
    2 medelstora ägg
    16-17 dl vetemjöl
    1 1/2 dl russin i degen, (kan uteslutas), plus russin till garnering
    1 ägg till pensling

Smält margarin eller smör och häll i mjölken och låt det hela bli fingervarmt. Stöt saffran och sockerbiten i en mortel och slå det i mjölkblandningen.
    Smula ner jästen i en bunke, strver salt och socker och häll på ljummet vatten.
    Rör om och häll sedan den fingervarma saffransmjölken över den lösta jästen, knäck äggen och rör om på nytt.
    Spara cirka en dl av mjölet till utbakningen. Blanda russin i resten av mjölet och rör ner det i degen.
    Arbeta den kraftigt med en trägaffel eller liknande och låt degen jäsa i sin bunke, övertäckt i 1-1 1/2 tim.
    Efter utbakningen ska bullarna jäsa i ytterligare cirka 10 min. Pensla därefter med det uppvispade ägget.
    Grädda ganska högt upp i ugnen i cirka åtta min i 250 grader. Låt bullarna svalna under en handduk.

• HelenS

Tack för alla tips, när jäser "midla receptet" och det var ju ägg i det så då blir de säkert saftiga och goda!

Svar på tråden Hjälp, lussebullar utan kesella!