• Lucefera

Ge mat på bestämda måltider?

Ska köpa hund och undrar lite för och nackdelarna med att ge mat på bestämda tider.

Har haft hund tidigare och kommer väl ihåg att som valp så gav jag ett x antal ggr om dagen, men när hon började äta osvälld mat så lät vi de stå framme hela dagarna så at hon kunde äta när hon ville.

Så vad är fördelen/nackdelen med att ge på bestämda tider?

• Svar på tråden Ge mat på bestämda måltider?
  • mysmatte

fördel med att ha det på bestämda matider är väl att man får lite rutin, hunden vet att då och då får man mat. Men tror att det är ganska svårt att hålla exakt klockan halv åtta eller så. Vissa hundar äter inte maten då man ställer ner den utan den kan stå frame genom hela dagen.

Min tik åt knappt för ett halvår sedan. Jag ställde fram maten vid sju på morgonen och klockan tre kunnde hon börja äta, kvällsmaten vid halv åtta åt hon upp vid 11 tiden på kvällen. Nu har hon fått fnatt och blivit jätte hungirgi och vräker i sig maten ställer fram den vid halv åtta på morgonen är man 5 minuter för sen så börjar hon gnälla. två dagar i vecka äter hon senare då vi har hundsällskap. Sedan vid halv åtta på kvällen. Ger ju lite rutin. Jag ser ingen nackdel med att låta maten stå fram genom hela dagen om man inte blöter upp den då kanske den inte ser lika god ut efter 4 timmar.

• Bevabus

Jag har ingen hund men en kanin.
    Enligt mig så spelar det ingen roll vilket djur man har. Man borde alltid ha fasta mattider.
    Det gäller ju oss människor också.
    Frukost ca kl. 7 på morgonen (om man jobbar)
    Lunch kl 12
    Mellanmål kl 15
    Middag kl 18

Vi människor följer ju inte det där så strikt. Men det är mycket bra om du läser på om hundar innan du köper den. Det är extremt viktigt. Om inte vi hade läst på om kaniner innan vi köpte våran så skulle vi inte ha vetat att utan fasta mattider så skulle den bli sjuk. För den har en så pass känslig mage.

Som föregående talare sa så får hunden en rutin. Om tiderna blir oregelbundna så blir det obalans. Den kan gå hungrig längre stunder,den kan gå mätt och ändå få mat. Den ska ju inte behöva gny och be er om mat när den e vrålhungrig. Därför är det bättre med mattider så att den vet när det börjar närma sig matdags ;)

• Bevabus

Jag menade inte att hunden skulle ha mat kl 7, 12, 15 och 18 nu...
    Utan det var vi människors mattider.

Det får man ju som sagt läsa på om.

Min kanin får frukost och middag. Sedan en äppelpinne eller frukt runt lunchtid.

• Udda

Men är det inte lite vilken ras man har oxå? En del får ju lätt magomvridningar av att kanske bara få ett mål om dagen....

Mina får 2ggr per dag, frukost å kvällsmat.

När dom e valpar får dom 5ggr per dag som jag efter hand drar ner på allt eftersom dom blir äldre

• Viggo och pyrets mamma

Vår hund skulle kanppast bry sig om vi ställde ner maten och sedan tog bort den efter en halvtimme om han inte ätit upp, på honom är det tydligt när han är hungrig och vissa dagar är han hungrigare än andra, dock får han inte mer mat för det, men han går och gräver i matskålen hela tiden för att den är tom, det ska liksom finnas tillgång till mat, men det där är nog ganska individuellt, amn får se vad för slags hund man får, är dte ett matvrak funkar det ju inte att ha fri tillgång till mat mer eller mindre, men med vår huind som är mer kräsen med när han vill äta och äter sin mat utspridd över dagen så funkar det att han får ha sin mat framme, det viktigaste för oss är att han får i sisg den, men vi trugar honom aldrig, en hund äter om den är hungrig, torrfoderet är dte som gäller därmed basta och det vet vår hund om. Usch rörigt blev det men hoppas att nån förstår

• asla01

Jobbar skift och kan inte ge min hund mat på exakta tider, och han lever och mår jättebra för det. Gör som du känner och passar er!

• Linam370

Våra hundar får frukost halv 6 på vardagarna och middag runt samma tid på eftermiddagen, ev felar det en halvtimme. Detta mest för att det ska gå lika många timmar mellan målen.
    På helgerna får de oftast frukost runt 9 och middag runt 8-9 på kvällen

• kattis1982

jag har en blandras hanne på ett år och han har sin mat framme jämt så han går och äter när han är hungrig och det funkar för oss

• MissTag

Så där exakta tider behöver man inte ha... Jag ger mina hundar mat morgon och kväll, sen kan morgon variera mellan 07 till 10. Jag tycker inte man ska låta maten stå framme. Det är svårare att hålla koll på hur mkt mat hunden faktiskt äter när man låter den äta lite hela tiden. Personligen känner jag två hundar som har maten framme hela tiden, båda är tjocka.

• emmizenma

Min ena hund har sin mat stående framme hela tiden och han äter bara när han är hungrig.
    Tiken passar det inte så hon får sin mat morgon, Lunch och kväll. Jag tycker det är för lång tid  mellan målen att bara ge de mat 2 gånger om dagen. 

• melonpuss

Jag ger wilma mat efter morgon- och eftermiddagspromenaden. Promenaderna sker inte på samma tidpunkt varje dag.

• Lucefera

Tänkte just att de är så pass mkt lättare att ha maten framme hela dagen.
    Har själv varit och hämtat en liten cocker idag, och nu när hon skulle få mat så åt hon inte upp allt.
    Okej, de är första dagen och allt, och sånt.
    Men ska man plocka bort maten om hon inte äter upp den eller ska jag låta den vara kvar?

Kan tillägga att hon får vanlig valpfoder som inte är svällt, för annars äter hon inte alls den.

• Saniis

Vår hund har maten stående framme hela tiden. Hon brukar inte äta förrän på eftermiddagen/ kvällen, trots att maten hälls upp på morgonen. Hon blir dock inte tjock, för hon får ju inte mer mat än vad hon ska per dag.

Svar på tråden Ge mat på bestämda måltider?