• Majras

Sluta med napp

Hur har ni andra gjort när det varit dags för barnet att sluta med napp? Bara tagit den en dag eller börjat trappa ner på användandet? Tex att dom bara fick ha napp på natten tiden innan ni tog den helt?

• Svar på tråden Sluta med napp
  • mina1

Mitt barn har aldrig fått ha nappen annat än när hon skall sova eller åka till släkten i Danmark (bilresan). Nu när hon fyllde år så bytte hon napparna mot en leksaksgitarr som hon önskat sig(vi bestämde att man inte fick ha nappen dagen efter att man fyllt 3 år) talade om det ca en månad innan och står benhårt fast vid beslutet.

Det är jag som bestämt att hon skulle bli "nappknarkare" och då måste även jag ta beslutet att bryta hennes beroende!

Lycka till!!

• gravid72

Åh, jag vill också veta! Jag har en dotter på snart två år som är väldig beroende av sin napp!
    Jag vet inte om man ska sluta tvärt - helt och hållet eller börja med att bara ha napp på natten?

Hänger gärna med i denna tråden för tips och idéer

• HWikström

Vår dotter hade napp bara under en kort tid. Från att hon var 4 månader till att hon var ett år. Hon vägrade använda andra nappar förutom hennes favorit napp. En dag så råkade vi tappa nappen till vår granne under oss och på dennes balkong. Han var en riktigt surpuppa så vi vågade inte hämta den. Sen den dagen är vår dotter nappfri vilket är otroligt skönt. Jag tror att många föräldrar använder nappen som ett substitut för något annat. Vad det är kan var många olika saker. Jag tror även att nappen är en större trygghet för föräldrarna än för barnet. För oss funkade det jätte bra från första nappfria dagen. För jag tror att vi gav henne nappen i tid och otid när hon egentligen behövde något annat. Försök läsa av reaktionerna erat barn signalerar när ni tar nappen ifrån henne/honom och se om det egentligen är någonting annat som barnet egentligen vill ha typ mat, vatten, leka, kissa, bajsa, etc.etc. Var starka och tro på att ni klarar det. Det kan säkert vara jobbigt i början men stå på er.

• Trillan76

hejsan. tror jag har historian som många vill läsa . Vår dotter lämna bort napen i sommras då hon var 3 1/2 år. Vi har trappat ner i ca 1 år. Hon var väldigt fäst vid nappen. Vi börja med att hon inte fick ha den på dagis, sen i vagnen till dagis, sen när hon var hemma och bara såg på tv. Och så höll vi på länge länge. Nästa steg var att hon inte fick ha den i bilen. Begränsningen var att hon bara fick ha den i sitt rum (dock ej vid lek) när hon mysade. Sen bara när hon skulel sova. Men det tog tid och vi trodde aldrig hon skulel göra det. Hon lämna alla sina 14 nappar till Madicken, Lisabeth, Alfred och Ida. Vi var på Astrid Lindgrens Värld. Hon var sååå stolt att Madicken fick hennes nappar och att dom kramades. Sitter med tårar i ögonen för det var verkligen ett stort steg att lämna sina kära nappar. Jag var den stoltaste mamman den dagen till en stor tjej!!! Inga bakslag men lite ledsen vissa morgnar när hon inte hade nappen i munnen. Lycka till, det går men bara om barnet själv är redo.

• Lillknoppen2

Dottern hade napp bara då hon skulle sova. För ett år sedan, då hon var 1år11mån, slog hon till en tand på dagis. Då slutade vi tvärt (tandläkaren såg en risk att det lilla sår hon fått kunde infekteras av nappen) den kvällen. Nappen var bara borta. Inte så mjuk avslutning direkt med Skansen eller nåt för jag tror att hon ändå hade varit för liten för det, men det gick hyfsat. Hon frågade efter nappen några kvällar - aldrig på dagarna, hon sov en gång om dagen då - men nattningarna tog längre tid. Från att ha lagt henne bara och sagt godnatt efter en saga så fick vi i början hålla på upp till en timme några veckor....

• Pochahontas

Min dotter är ett år nu. När hon var ungefär ett halvår började jag att lägga napparna i sängen, och enbart ha dom där... Nu är hon så stor att hon har börjat gå och tjata om nappen. Ställer sej vid sängen och försöker nå dom själv... Men nu säger jag att hon bara får ha napparna i sängen, och det accepterar hon.

När hon är trött får hon sitta en stund i sängen och gosa med napparna och sin snuttefilt. Det gillar hon. Sen kallar hon när hon är färdig. Då säger jag till henne att lägga nappen, och då spottar hon ut den. Har funkat bra hittills.

Jag gjorde likadant med sonen. När det sen var dags att sluta helt - han var då tre år - så bestämde vi att tomten skulle få napparna. Och när tomten fick dom, så fick sonen en extra fin paket med nåt som jag visste att han verkligen skulle bli glad för - en bebisdocka!

Han frågade EN gång efter nappen, och det var samma kväll... Därefter har han inte bett om den en enda gång.

Då var man fru Byrlén...
  • Lilla Skruttan

Min sambos syster gjorde samma sak med sina barn - barnen fick lämna sina nappar till tomten och det fungerade.

Svar på tråden Sluta med napp