• Fernandita

Är det dåligt för hälsan att äta mkt advokado???

Har kommit in i en period nu och jag är helt beroende av advokado.... äter det morgonmiddag kväll... så omkring 3 st om dagen... Har fått för mig att det ska vara nyttigt men en kompis till mig säger att det är mkt fett... så nu undrar jag om det är bra eller dåligt att äta mkt advokado???

• Svar på tråden Är det dåligt för hälsan att äta mkt advokado???
  • Lola Jämtland

avokado är nyttigt vad jag har hört.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Lola Jämtland
    Lola Jämtland skrev 2007-11-16 12:07:38 följande:
    avokado är nyttigt vad jag har hört.
    bra fett alltså.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Greger

Avocado är fett. Men nyttigt fett!
    Jag äter avocado varje dag till frukost och det ingår i en diet och jag minskar iaf i vikt
    Jag äter dock bara en halv per tillfälle så jag vet faktiskt inte hur det är med tre stycken om dagen. Men det är ju bättre än animaliska fetter kan jag tro.

• Shannon

bättre att äta avokado flera ggr per dag än att äta t.ex chips eller godis

• MaddeMamman

Avokado är den sammantaget den nyttigaste frukt vi har i svenska butiker.

• viseversa

jag åt sjukt mycket avokado när jag ammade minst fyra om dagen.Jag mådde bara bra av det avokado innerhåller en massa bra amnen som är bra för kroppen.Och jag märkte också på min dotter att hon mådde bra av det.Ät på¨det är ju så sjukt gott också!

• Odessa

Jag äter mycket frukt och grönt, är dock dålig på att prova nya! Så, nu när jag har experterna "på tråden" (sorry OT) vill jag ju såklart ha tips!

Hur äter ni den? Man ska klämma på den så man vet att den är mogen, men hur känns en mogen då?

/Odessa, gravid och dregglande.. *s*

• MaddeMamman

Avokado innehåller rätt fett
    Avokado innehåller ovanligt mycket fett för att vara en frukt. Det mesta av fettet är emellertid nyttigt enkelomättat fett precis som i olivolja. Mer enkelomättat fett i vår kost och mindre av mättat fett tros minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

För de flesta går det därför utmärkt att äta avokado dagligen. En avokado per dag bör heller inte vara ett problem om man försöker gå ner i vikt.

Fler trevliga näringsämnen
    Avokado är rik på B6-vitamin, folsyra, kalium och A-vitamin. Den innehåller också E-vitamin och antioxidanten lutein.

I den hittas också Glutathion som kraftigt antioxiderande och fettlöslig och Beta-sitosterol som är bra för kolesterol nivåerna.

Avokado skyddar levern
    Japanska forskade gav avokado och 22 andra frukter till råttor. Varje grupp av råttor fick bara en typ av frukt. Råttorna gavs sedan ett ämne mycket giftigt för levern. De råttor som fick avokado var den grupp som fick minst skada på levern.

Kalium i avokado
    Mer kalium, kalcium och magnesium i kosten från frukt, grönsaker och bär och mindre natrium minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Näring: Avokado

Foto: Marya
    Vitaminer
    Vitamin A: 1230 IU
    Vitamin C: 15 mg
    Vitamin B1: 0,2 mg
    Vitamin B2: 0,3 mg
    Niacin: 4 mg
    Folsyra: 125 mg
    Pantotensyra: 2 mg
    Vitamin B6: 0,6 mg
    Fler vitaminer finns i försumbara mängder.

Mineraler
    Kalium: 1204 mg
    Fosfor: 83 mg
    Magnesium: 80 mg
    Kalcium: 20 mg
    Natrium: 20 mg
    Järn: 2 mg
    Innehåller små mängder av selen, mangan, koppar och zink.
    Det finns förhållandevis mycket kalium i avokado. Andra goda källor är banan, mandlar, spenat och morot.

Flera sorters antioxidanter i avokado
    Förutom enkel omättat fett och kalium innehåller avokado flera antioxidanter. Dels finns fenolföreningar som i bl.a. grönt te men också A-vitamin, betakaroten och C-vitamin.

En kost naturligt rik på antioxidanter tros minska risken för flera allvarliga sjukdomar som bl.a. cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

mer att läsa:
    www.nyfikenvital.org/

• MaddeMamman

De flesta avocado är bruna i skalet, man ska inte klämma det räcker att hålla den i handen och känna mycket lätt om den käns hård el mjuk. Jag köper alltid något omogen 50/50 brun/grön för att låta den mogna hemma. Lägg i en påse med ett delat äpple på en ljus/ varm plats. Den lilla knoppen/fästet bör vara kvar när man köper, då är det mindre risk att den är dålig inuti. Avlånga avocados har ofta mindre kärna än de som är runda. Jag köper oftast euroshoppers i nät då det är olika mognadsgrad på dem så de håller länge. mogen avocado förvaras i svalen.
    Gott att mosa på knäckebröd med tomatskivor o svartpeppar.

Odessa skrev 2007-11-16 12:20:32 följande:
    Jag äter mycket frukt och grönt, är dock dålig på att prova nya! Så, nu när jag har experterna "på tråden" (sorry OT) vill jag ju såklart ha tips!Hur äter ni den? Man ska klämma på den så man vet att den är mogen, men hur känns en mogen då? /Odessa, gravid och dregglande.. *s*
  • MaddeMamman

Jag jobbar med frukt o grönt på en stormarkand.

Svar på tråden Är det dåligt för hälsan att äta mkt advokado???